Annons:
Etikettlivsstil
Läst 2182 ggr
KallaMigMimmi
2013-11-27 20:49

Miljö ångest

känner en stor skuld och ångest för miljön varje gång jag sitter i en bil. vi borde sluta med olja.vi borde sluta köra bil. varför gör jag inte det?

känner skuld varje gång jag tar på mig kläder. vi borde inte använda gift på naturen! borde inte färga kläder!

Varge gång jag tar på mig mina skor. Vi borde inte använda krom och andra giftiga ämnen!!

Jag mår inte alls bra i det här:( Känner ni någon gång så här?vad håller er över ytan?

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Annons:
smidi
2013-12-06 16:53
#1

Min familj har en gas bil ;)

JonasDuregard
2013-12-06 19:58
#2

#0 "Jag mår inte alls bra i det här:( Känner ni någon gång så här?vad håller er över ytan?"

Det bästa är att medge för sig själv att det inte alltid går att leva upp helt till sina ideal.

Alternativet är att anpassa sina ideal efter sin livsstil, men det är en särdeles dålig idé…

KallaMigMimmi
2013-12-06 23:21
#3

jag har ingen bil. jag har samåkt med vänner ibland. jag tar buss och tåg så mycket jag kan. sen cyklar och går så långt jag kan. köper ingenting om jag kan. gör ingenting. ser bara allt som förstörelse av naturen.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Halvdansken
2013-12-08 13:00
#4

Nä, jag känner ingen som helst ångest inför det. Varför gör du det? Vi borde sluta med olja?
Vad skulle hända då tror du, om vi inte uppfunnit en motor som går utan bensin/gas/etanol.

Köp kläder och andra saker 2nd hand, det kan kanske hjälpa ditt samvete lite?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Torahzen]
2013-12-08 20:56
#5

Du hjälper inte miljön genom att känna skuld. Beröm dig extra när du känner att du gör bra miljöval. Jag har tyvärr bensin-bil, men jag kan välja när jag använder den. Jag går eller cyklar gärna när det passar tex med dagistider.

Fokusera på det du vill ha - en ren miljö. Då ser du lättare lösningarna och kan handla därefter. Det mår både du och miljön bra/bättre av!

KallaMigMimmi
2013-12-11 21:54
#6

jag tror att enda sättet att klara påfrestningen på miljön är att stoppa utvecklingen och ta flera steg tillbaka.  men det som inte syns och inte hörs finns inte mer än i sitt eget. jag skäms ofta över att jag tänker så mycket på miljön och fred poletik och sånt som dom flästa människor inte vill höra om. inte dom i min omgivning iaf. Jag känner mig som en spricka i deras lyckliga liv. jag vet jag vet jag tänker fel jag är negativ och som sakt mår inte bra

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Annons:
[Torahzen]
2013-12-11 22:15
#7

Det är ju jättebra att tänka på miljön och rättvisa, om du tänker på det du redan gör för detta. På ett positivt sätt. Visst alla kan göra mer, men bara om vi har energi till det. Du lägger en massa energi på att ge dig själv skuld och vad andra människor kanske tänker om dig. Bidrar det till det du vill uppnå?

Magi-cat
2013-12-12 08:28
#8

De är fint att du tänker på miljön, KallaMigMimmi! Det är ofta tufft att vara väckarklocka, men man kan göra något bra av det och förstås anpassa tillfällena. Men inte ska du skämmas!

Jag tänker lite så här, att vi måste framåt, till en bättre miljö för alla, mer etiska aspekter som får ta plats. Men skuld-och-ångest-bördan är en väldigt betungande ryggsäck och ska vi släpa på den kommer vi inte framåt! Läget på många ställen är ytterst allvarligt (haven t.ex.) men vi kan inte ge upp.

Och så tror jag också att vi inte alls behöver ta några steg bakåt (det beror på vad man menar med bakåt förstås 🙂) utan en bra miljö där alla bryr sig om varandra är BRA och framåt.

Vill vi förändra något behöver vi kraft och kraft får vi inte av att må dåligt!

Vad man kan göra är medvetna val, tillsammans och enskilt. (sprida upplysning, skänka pengar, namninsamlingar, påverka sin lokala butik, avstå päls, använda miljövänliga alternativ etc) Prata med andra och känna sig tillfreds med det man faktiskt uppnår. 🙂 Men vi kan inte göra ALLT eller vara perfekta, men det är också orimligt att begära…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KallaMigMimmi
2013-12-17 00:53
#9

Tack för det ni sagt🤗 försöker koma ur mina krav på mig själv, vet och ser så tydligt att det inte hjälper någonting! jag tycker det är en riktig utmaning att inte tappa hopp när man ser alla hot. Men optimism och hopp måste vara det enda sättet🌈

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

[Amateus]
2014-01-04 01:14
#10

"Vad håller er över ytan?" Att jag agerar efter min egen övertygelse. Jag bör och kan inte lägga skuld på mig för hur andra väljer att agera.

[Torahzen]
2014-01-04 10:43
#11

Jag gör det jag kan och föregår därmed med gott exempel. Ger ibland "miljö-presenter" för att sprida det jag tror på, inte predika och övertyga, då blir det ofta stopp. Jag kan inte göra allt.

Upp till toppen
Annons: