Annons:
Etikettåtervinning-källsortering
Läst 5174 ggr
Magi-cat
11/22/13, 3:13 PM

Värmeljus - återvinning och vekar

Det går åt många värmeljus när vintermörkret sätter in…300 miljoner närmare bestämt.

Många tänker på att skicka den lilla aluminiumbehållaren till återvinning. Men hur många känner till att man måste peta bort veken först?

Orsak: Koppen är av aluminium och den lilla rundel som håller fast veken är av järn. I återvinningsanläggningen drar magneter till sig järnet och om det då sitter fast i stearin följer även aluminiumbehållaren med, brinner upp och kan inte återvinnas. 

Mycket aluminium går till spillo på det sättet, vilket är dåligt för miljön, men man vet inte riktigt hur mycket.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article3590332.ece


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sehvrin
11/22/13, 8:53 PM
#1

Bra information, särskilt så här i ljustider! Jag har kännt till det ett par år, men innan dess var jag nog skylldig till ett antal uppbrunna aluminiumformar.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Magi-cat
11/22/13, 8:57 PM
#2

Jag hade ingen aning själv, faktiskt….🙂 Men nu ska det bli ordning på sorterandet…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KallaMigMimmi
11/24/13, 3:27 PM
#3

Har man mycket stiarin spill kan man smälta ihopp till nya ljus! och om veken brunnit bort men det finns stiarin kvar..tips! lägg en tänd tändsticka uppepå stearinet och den brinner som veke:)

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Tant Grön
11/26/13, 7:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ja det är lätt att göra nya värmeljus av stumpar. Vekarna som finns i stumparna använder man till dom nya värmeljusen. Ett gem funkar bra för att hålla ner veken och en klädnypa så inte veken ramlar när stearinet hälls i. Blir hur bra som helst. Och man behöver inte gå till affären och köpa nya, eller till återvinningen med dom tomma kopparna.

Tant Grön
11/26/13, 7:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det färdiga ljuset

KallaMigMimmi
11/27/13, 8:07 PM
#6

Ja! vad bra den ska jag prova:D tack tant grön

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Annons:
Tant Grön
11/27/13, 11:07 PM
#7

Men ta inte för tjocka vekar, för då blir lågan större och lite hetare. Och i så fall så kan man ha ljusen i öppna hållare.

Upp till toppen
Annons: