Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 1315 ggr
[Mustangcab]
11/19/13, 5:08 PM

Åkrarna gödslas med p-piller

"Gifterna avskiljs i svenska reningsverk.

Sen sprids de på åkrarna där vår mat odlas.

Aftonbladet kan avslöja att svenska bönder får minst 36 000 kronor för att täcka sina jordar med tung­metaller, miljögifter, sjukhusavfall och läkemedelsrester." källa  Aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17864805.ab

Annons:
Magi-cat
11/20/13, 5:34 PM
#1

Slammet är ett problem. Där finns läkemedelsrester, tungmetaller, mikroorganismer varav vissa potentiellt sjukdomsframkallande och frågan är om allt innehåll ens är känt?

"När vattnet är renat har ­reningsverken varje år 200 000 ton slam kvar."

Avfall alltså, som sprids på våra åkrar där maten odlas…

"Naturvårdsverket har utrett frågan och skickat sin rapport på remiss. Kemikalieinspektionen vill ha ett totalförbud. Myndigheten skriver, i sitt remissvar, att det är uteslutet att fortsatt slamspridning kan vara förenligt med regeringens mål ”Giftfri miljö”."

Man kan fråga sig hur man över huvud taget fått sprida hormoner på detta sätt, hormoner som också tar sig ut i vattendrag….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mustangcab]
11/20/13, 5:37 PM
#2

Jag visste inte att det var tillåtet att använda detta slam som gödning.

Magi-cat
11/20/13, 5:40 PM
#3

Det är tillåtet, men vissa regler finns som jag dock inte kan på rak arm.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sehvrin
11/30/13, 1:32 PM
#4

#1 Hormonerna kommer ju delvis från våra mediciner och ut genom våra kroppar. Det är svårt att få någon vettig avskiljning på dem i reningsverken.

En problematik med avloppsslamsfrågan är att olika miljömål står mot varndra. Dels har vi giftfri miljö som nämns ovan, men sedan har vi också ett mål (vet inte om det är miljömål eller ej) att få in näringsämnen i ett kretslopp. Jag säger inte att vi ska sprida avloppslam med gifter i på våra åkrar som producerar mat, men vi måste göra av slammet någonstans och det är egentligen slöseri av näringsämnen att lägga det på deponi. 

Det är en knepig fråga, och jag tycker inte det finns något solklart svar på den. Det bästa vore ju så klart om man kunde rena bort diverse ovälkomna ämnen så att det inte hamnade varken i vattnet eller slammet. Eller ja, det bästa av allt skulle vara om reningsverken bara behövde ta emot det som de var designade att hantera (toapapper och avföring).

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Magi-cat
11/30/13, 1:40 PM
#5

#1 Det har du rätt i, det är inte en alldeles lätt fråga. 

Hur kommer man till rätta med den? För att det inte är bra som det nu är med spridning av hormoner som hamnar i vattendrag, är helt klart.

Kan man någonsin göra en så bra avskiljning som behövs?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: