Annons:
Etikettklimat
Läst 2235 ggr
Magi-cat
11/13/13, 8:56 AM

Haven surnar till

Såg ni Vetenskapens värld om de försurade haven?

pH i havsvattnet sjunker allt mer pga att haven sväljer koldioxid från luften. Detta hotar att förstöra hela det ekologiska systemet, näringskedjan och livet i havet som vi känner det. Allt påverkas på sikt och det går snabbt, för snabbt för att djuren ska hinna anpassa sig.

http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld

Detta kan vara en direkt eller indirekt orsak till massutdöenden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Mustangcab]
11/14/13, 12:44 PM
#1

Det finns redan en tråd om detta under Vetenskapens värld.

Magi-cat
11/15/13, 9:49 PM
#2

Mer om de försurade världshaven:

http://abcnews.go.com/Technology/wireStory/scientists-warn-hot-sour-breathless-oceans-20882695

Det går snabbt också. Haven försuras mer och snabbare nu än på 300 miljoner år, enligt rapporten.

Greenhouse gases are making the world's oceans hot, sour and breathless, and the way those changes work together is creating a grimmer outlook for global waters, according to a new report Wednesday from 540 international scientists.

The world's oceans are getting more acidic at an unprecedented rate, faster than at any time in the past 300 million years, the report said. But it's how this interacts with other global warming impacts to waters that scientists say is getting them even more worried.

"It's going to affect human society."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/15/13, 9:56 PM
#3

Redan 2008 sade man i princip samma sak, haven försuras rekordsnabbt:

http://fof.se/tidning/2008/1/haven-forsuras-rekordsnabbt

-" Läget kan bli kritiskt redan om 20 till 40 år, säger Ulf Riebesell, professor i biogeokemi vid Universität Kiel i Tyskland."

Fem av de åren har alltså redan gått.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/15/13, 9:59 PM
#4

Forskningen brister på flera punkter, enligt marinbiologer.

"1. De flesta studier har riktat in sig på hur enstaka arter reagerar på försurning

2. Alltför ofta har man bara undersökt effekten av försurningen i sig, inte hur den samverkar med andra faktorer.

3. Experimenten har genomförts under korta tidsperioder.

Nu vill de se experiment där man tittar på hur hela ekosystem påverkas av försurningen i kombination med temperaturförändringar och olika grader av föroreningar"

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/haven-forsuras-rekordsnabbt


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/15/13, 10:02 PM
#5

Vilka arter kommer att överleva och vilka kommer att gå under?

http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pressmeddelanden/viktigtforstahelaekosystemvidhavsforsurning.5.1204d45a13f839505371c.html

"Haven har blivit trettio procent surare sedan år 1850 och kommer att bli allt surare i framtiden.

– Mot bakgrund att det kommer att ta århundraden att vända utvecklingen anser vi att forskningen bör inriktas på att hitta lösningar snarare än att hela tiden dokumentera katastrofen, säger Sam Dupont.""

Det kan jag hålla med om! Det finns inte tid till att bara dokumentera en katastrof, man måste göra något för att hitta lösningar, och det snarast.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/21/13, 9:56 PM
#6

Såg ni inslaget på SVT-nyheterna ikväll om tillståndet för fisket i Hanöbukten?

Sjöfåglarna minskar i antal, fiskebeståndet….man lyckas inte ens fiska upp sin kvot - och ändå höjs kvoten för nästa år! Den fisk man tar upp är mager och ofta skadad.

De styrande tillsätter utredning efter utredning och pratar och pratar - men när GÖRS det något?

2008 kom Isabella Lövin ut med sin bok Tyst hav. Inte mycket har hänt sedan dess.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Mustangcab]
11/21/13, 10:39 PM
#7

Ja jag  såg det. De misstänker tiaminbrist. Både på sjöfåglar och älgar så nu har även jag börjat äta timanin som kosttillskott då det måste vara något konstigt med Blekinge.

Halvdansken
1/14/14, 2:53 PM
#8

Kanske är det inte co2 som försurar haven? Artikel om svavelutsläpp från faryg.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Magi-cat
1/14/14, 2:57 PM
#9

#8 "Forskarna har nu kommit fram till att under vissa perioder, främst vid kustnära områden längs norra halvklotet, kan fartygsutsläppen ha en lika stor försurande effekt som de årliga utsläppen av koldioxid." (ur länken) Ganska lokalt och under vissa omständigheter alltså. Globalt verkar det var koldioxidhalten. Att fartygen dessutom försurar med svavelutsläpp gör ju inte precis saken bättre…:-(


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Halvdansken
1/14/14, 3:02 PM
#10

man tillsätter ofta co2 i akvarier för att få växterna att växa bättre. Jag har inte hört att det skulle åpverha PH-halten. Skulle tro att utsläpp, miljöförstörning, plast osv bidrar betydligt mycket mer till problemen. Havens ph ligger runt 8.2, att försura den (< 7.0) kräver enorma mängder koldioxid. Mycket mer än vad vi producerar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Magi-cat
1/14/14, 3:12 PM
#11

#10 Så studierna visar fel då? Vi ska vara glada och nöjda över tillståndet i havet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Halvdansken
1/14/14, 8:11 PM
#12

Nej, man ska ta hand om haven. Men att enbart titta på co2 tror jag är ett misstag.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Cazzos
1/14/14, 9:05 PM
#13

Massutdöende av vad? Livet i havet eller allt, djur, människor, ja allt?


Annons:
Upp till toppen
Annons: