Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 986 ggr
moondancer
2013-11-06 15:05

Svenska turister smugglar elfenben

http://www.wwf.se/press/aktuellt/1543593-svenska-turister-smugglar-elfenben

Enligt en ny undersökning från WWF uppger 31% att dom har sett elfenben till salu och 9% säger att dom har köpt med sig en souvenir från en hotad djurat.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Magi-cat
2013-11-07 11:25
#1

😡


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2013-11-08 15:59
#2

Men vilka puckon … 🤮Uppenbarligen vet de att det handlar om hotade djurarter, eftersom de svarar ja, och då finns det inget försvar för ett sånt beteende.

Magi-cat
2013-11-08 16:35
#3

Man borde bifoga något med biljetten när de reser utomlands…"Köp inte…" och så en uppräkning av några hotade djurarter som man brukar göra souvenirer av…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bjornen
2013-11-10 08:41
#4

Det finns många stora lokala skillnader mellan olika länder. T.ex. Ukrainas mörkröda lista omfattar flera hundra arter. Jag har själv försökt skaffa listan men har inte lyckats och motsvarar nog ungefär vår svenska rödlistade arter som i en äldre upplaga omfattar några hundra sidor. 

Jag har mycket gärna velat fått tag i den mörkröda listan för att jag inte själv skulle på något vis hjälpa till att minska förekomsten av sällsynta arter. Vår svenska en (Juniperus communis) finns med på listan och många souvenirer säljs ofta gjorda av någon Juniperus-art, men det är omöjligt att skilja på vilken art de gjorda av (åtminstone för mig).

Upp till toppen
Annons: