Annons:
Etikettklimat
Läst 2907 ggr
Halvdansken
9/10/13, 6:26 PM

Varmare eller kallare klimat.

Från Aftonbladet : Vi går mot global nedkylning

Ja… hur ska de ha det? Blir det varmare eller kallare? Ökar isarna eller minskar de? Hur mycket påverkar människorna? Ska man bekymra sig? Hur många förklaringar finns det för den ena eller andra teorin?

"Uppvärmningen av jorden har helt enkelt pausats och i stället går vi mot en global nedkylning. Kylan kommer att bita sig fast till mitten av århundradet. Forskarna menar att ett tecken på ett kallare klimat är att istäcket i Arktis har ökat med 60 procent jämfört med samma period förra året."

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Halvdansken
9/10/13, 6:29 PM
#1

Själv är jag en av de sk. "klimatförnekarna", dvs jag tror att jorden har naturliga variationer med mer eller mindre värme, och det är minimalt hur mycket vi människor kan påverka detta.

Miljöförstöring och nedskräpning är en helt annan sak, tyvärr blandar många ihop det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

aekitsune
11/2/13, 2:15 PM
#2

Man brukar dela in jordens klimat i två kategorier: Växthus och ishus. Just nu är det ishusklimat, och vi befinner oss i en interglaciär. Det betyder att vi är mellan två istider, men fortfarande har ishusklimat. Det är alltså helt normalt att temperaturen ändras mycket på jorden, och vi kan inte hålla den stabil även om vi vill. Däremot sker det andra konstigheter nu som inte inträffat förr. Till exempel brukar koldioxidhalten i luften sjunka under ishusklimat, och höjas under växthus. Det har funnits perioder med bra mycket koldioxid i luften än vad vi har nu. Men nu har koldioxid-kurvan vänt, mitt i en ishusperiod! Det började för 200 år sedan ungefär. Detta skrev jag bara för att säga till alla kritiker: Ja, ni har rätt. Det är fullt normalt att klimatet på jorden ändras. Men det är inte normalt att det sker på detta viset.

Hur som helst, om vi värmer upp jorden i den takt vi håller på med kommer inlandsisar smälta. När smältvatten från dem kommer ut i havet kommer havsnivån höjas, och salthalten sjunker (det är ju sötvatten som är bundet i isarna). Detta kan störa golfströmmen som ger oss vårt "varma" klimat här uppe i Sverige. Försvinner golfströmmen kommer vi få glaciärer här igen.

http://aekitsune.blogg.se

aekitsune
11/2/13, 2:17 PM
#3

Normalt är också att om vi får det kallare i norr blir det varmare i söder osv, men nu har vi människor lyckats höja temperaturen globalt.

http://aekitsune.blogg.se

Magi-cat
11/2/13, 2:24 PM
#4

#3 Hur vet du att det är "vi människor som lyckats höja temperaturen globalt"?

(Obs! Jag säger inte emot, vill bara att du utvecklar det lite mer…🙂)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

aekitsune
11/2/13, 2:29 PM
#5

För att klimatet fungerar som en gungbräda annars, som jag sa. När det blir varmt i norr blir det kallt i söder. Jag har inte mina fina diagram och sånt på den här datorn, annars hade jag gärna skrivit en hel bok om detta! Jag utbildar mig till geolog och vi läser jättemycket om just detta. Men som med all vetenskap - vi kan inte vara säkra, det är bara den bästa teorin vi har just nu som inte har blivit motbevisad. Precis som med gravitationen, vi kan inte bevisa att den finns, vi kan bara bevisa att det finns någon sorts kraft som av någon anledning håller oss kvar på jorden. Om nu jorden och människorna finns på riktigt (om man ska vara lite filosofisk).

http://aekitsune.blogg.se

Magi-cat
11/2/13, 2:37 PM
#6

#5 Men är det absolut klarlagt att det är just människans gärningar som påverkar gungbrädan?

Gravitationen kan vi räkna ut, men hur är det med säkerheten i det här? Räknar man öht med andra faktorer som det ev skulle kunna vara?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
aekitsune
11/2/13, 2:48 PM
#7

Ja, alltså man får ju kolla på hur det hänger ihop med andra förändringar. Det som påverkar klimatet är saker som jordens rörelser i förhållande till solen (tror den längsta cykeln där är på typ 400 år eller något sånt), havstemperatur och strömmar, växthusgaser i luften, vulkanisk aktivitet. Ja, det mesta helt enkelt. 

Man kan se att temperaturerna ändrats på olika vis, t.ex. trädringar, iskärnor, fossil, pollenanalys osv. De resultat man får då visar att mängden koldioxid i atmosfären aldrig höjts i en ishusvärld tidigare. Det finns massa andra mätningar som visar att det förmodligen är människan som påverkat också, men jag kommer inte ihåg dem nu. 

Vilka andra faktorer syftar du på?

http://aekitsune.blogg.se

Halvdansken
11/2/13, 3:05 PM
#8

Klimatet ändrar sig det är det väl ingen som kan argumentera mot, men måste det vara så dåligt att det blir varmare? I alla historieböcker skrivs det "klimatförbättingar" när det blivit varmare och "försämringar" när det blir kallare.
Här är en intressant artikel som vänder sakerna på huvudet.
Oavsett vad vi gör är vi på väg mot en ny istid. Co2 nivåerna ökar enligt undersökningarna efter att temperatuerna gått upp, inte tvärtom.

Du som läser geologi - tror du inte det faktum att polerna (norr-syd) håller på att byta plats kan påverka klimatet iom att jordens magnetfält försvagas?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Magi-cat
11/2/13, 3:13 PM
#9

Berätta gärna om det där "polbytet" också! Så mycket som möjligt och hur det påverkar eller inte!

(Inte för att vara jobbig, men det är inte ofta man har en geolog "på tråden" och kan fråga 😉)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Halvdansken
11/2/13, 4:13 PM
#10

Allt om vetenskap skriver om polbytena.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Magi-cat
11/2/13, 4:16 PM
#11

#10 jo, jag vet, tänkte bara om det fanns några geologtankar runt det relaterat till det vi pratar om 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

aekitsune
11/3/13, 9:03 PM
#12

Alltså det är jättevanligt att magnetfältet vänds, och man har inte sett några spår alls på att det skulle påverka klimatet. Det enda är att det hjälper oss geologer återskapa kontinenternas rörelser, eftersom det bildas kristaller i magma som stelnar, och en del av dem är magnetiska ^^, Det hjälper oss också se vilken takt havsbottenspridningen har. Fast det är klart, nu när vi har så många tekniska prylar kanske de blir påverkade poå något vis. Om det är något jag är dålig på så är det teknik. Jag har lärt mig (genom upprepade försök) att mobiler varken gillar vatten, kaffe eller klorin. That's it, min gåva till er som läser denna texten. Ni behöver inte prova själva, jag lovar att inga mobiler gillar det. Eller datorer

http://aekitsune.blogg.se

Magi-cat
11/3/13, 9:52 PM
#13

#12 Mobiler är känsliga varelser!😃

Får jag fråga lite mer? Du säger att det är jättevanligt att magnetfältet vänds. Hur pass vanligt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
aekitsune
11/4/13, 7:24 AM
#14

Uhm, jag minns inte när den senaste var, men jag tror det var nästan en miljon år sedan. På geologisk tidsskala är det ganska kort tid. Sen är några korta reversaler ibland så lite som 10 000 år. Vill ni veta mer kan ni googla magnetiska reversaler eller paleomagnetism. 

Jag tänker svara på den frågan som kom lite tidigare också (om koldioxiden osv) men jag är så förbannat trött och min sambo stal mitt kaffe så jag tänker inte ens låtsas att jag är intresserad just nu :)

http://aekitsune.blogg.se

Halvdansken
11/4/13, 5:43 PM
#15

Det blir ju ett jätteproblem för allting som använder en kompass. Flyg tex.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Magi-cat
11/5/13, 11:35 AM
#16

#14 Nedanstående länk var det mycket intressanta fakta i. Jag har ingen möjighet att bedöma korrektheten, men det kanske du kan.

http://www.iflscience.com/environment/evidence-rapid-reversal-geomagnetic-field-41000-years-ago

Det står bl.a. om den geomagnetiska omkastningen av polerna i slutet på istiden för 40000 år sedan och en rad klimatförändringar nämns.

Jag har svårt att tro att alla dessa händelser skulle vara helt oberoende av varandra. Men på vilket sätt hör de samman? (Eller inte? Det är ju sådana ofantliga tidsperioder att de kan vara svåra att riktigt förstå och vad som beror av vad.)

Kan du reda ut det? (Visst kan jag googla, men det finns ganska mycket mixade blandningar, om man så säger.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

aekitsune
11/5/13, 11:49 AM
#17

#16 Jag skummade igenom texten lite fort, och det som står om magnetiska reversaler stämmer (har inte exakt koll på årtal osv, men själva principen). Man mäter, precis som det står, magnetismen i djuphavsbotten, vid mittoceana ryggar. Sen hänger jag inte med på om personen menar att vulkanutbrott och sånt har med det att göra? För det sker ju sånna utbrott hela tiden, inte bara när polerna byter plats. Istiden och klimatförändringar.. jo, rätt tidpunkt men inte på grund av magnetismen, igen. 

Polerna flyttar sig hela tiden, de håller sig inte vid jordens geografiska nord- och sydpol. Alltså fungerar våra kompasser ändå inte perfekt. Vi har väldigt låg styrka idag också, och en del tror det är för att fältet ska ändra håll. Har själv ingen åsikt om det just nu, men jag tror inte alls vi kommer bli påverkade mer än med kompasserna.

http://aekitsune.blogg.se

Magi-cat
11/5/13, 5:10 PM
#18

#17 Sen hänger jag inte med på om personen menar att vulkanutbrott och sånt har med det att göra?

Det var lite grann det jag undrade också…

jo, rätt tidpunkt men inte på grund av magnetismen, igen. 

Om ändå tidpunkten är rätt i så pass stora skeenden - hur kan man utesluta att de trots allt har med varandra att göra eller att det finns någon gemensam faktor som påverkar båda?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

aekitsune
11/5/13, 6:12 PM
#19

Som det står tar det ju typ 10 000 år för den att byta håll, risken är ju ganska stor att något annat inträffar under den tiden. Sen finns det inga som helst bevis för något massutdöende då. Att EN art försvinner är ju inte så himla konstigt :P

http://aekitsune.blogg.se

Halvdansken
11/5/13, 6:54 PM
#20

#19. Det har iofs inte med de magnetiska polerna att göra, men du kanske ska läsa in lite på massutdöende sådär allmänt.

"The Earth's species are dying out at an alarming rate, up to 1000 times faster than their natural rate of extinction. By carefully examining fossil records and ecosystem destruction, some scientists estimate that as many as 137 species disappear from the Earth each day, which adds up to an astounding 50,000 species disappearing every year."

Härifrån. Det finns säker en massa andra källor, och annat antal, det var bara den första som kom upp när jag googlade.

Jag är alltså lite nyfiken på var du fick det där med EN art ifrån.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
aekitsune
11/8/13, 7:37 AM
#21

Jag läste i texten att någon art hade dött ut. Läste som sagt inte så noga. Jag vet hur massutdöenden fungerar, och jag kan räkna upp de stora som skett sedan kambrium och hur många arter som dött ut vid varje. 

Men vad har det med saken att göra? Att arter dör ut idag? Det var ju vid senaste magnetiska reversalen vi pratade om?

http://aekitsune.blogg.se

Halvdansken
11/8/13, 10:14 AM
#22

#21. För att du skrev "Att EN art försvinner är ju inte så himla konstigt".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: