Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 1183 ggr
siaames
5/18/13, 12:54 PM

Miljön

Vad tycker ni om:

Ekologi Transport av djur/mat Vatten Närodlat

Hur kan vi alla påverka maten i framtiden?

**
Vad kan jag/du som elev/tonåring tänka på?**

**
Hur kan du/jag påverka?**

**
Var är dina visioner/tankar om framtiden kost - hälsa - vatten**

Tacksam för svar!

Annons:
Sehvrin
5/18/13, 1:47 PM
#1

Vad ska du ha svaren till? 🙂

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

siaames
5/18/13, 2:15 PM
#2

#1 Till en rapport :)

Sehvrin
5/18/13, 2:27 PM
#3

Vad tycker ni om:

Ekologi
Läran om ekosystem. Viktigt att ha en liten hum om. Annars tycker jag inte det finns så mycket att tycka om det, förutom att det är ett roligt och intressant ämne.

Transport av djur/mat
Bör hållas till ett minimum, både på grund av djurskyddsskäl och miljöskäl. 

Vatten
Vår viktigaste råvara, men som vi inte tar hand om tillräckligt bra trots det.

Närodlat
Generellt sett bra, dels på grund av minskade transporter (som visserligen inte utgör den största miljöpåverkan i matkedjan, men många bäckar små…). Också bra för att hålla den lokala landsbygden levande. Nackdelar är att det är svårt att veta var gränsen för närodlat går och att det inte behöver vara framställt på ett miljövänligt sätt.

Orkar för tillfället inte svara på de andra frågorna. Dessutom är jag inte tonåring, så de här frågorna är kanske inte riktade till sådana som jag 😉

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

siaames
5/18/13, 2:31 PM
#4

#3 Tack för svaret. Håller faktiskt med dig.

Egentligen är de riktade till alla personer😃 Men tack igen!

siaames
5/18/13, 7:06 PM
#5

Hur kan vi alla påverka maten i framtiden?

**
Vad kan jag/du som vuxen/tonåring tänka på?**

**
Hur kan du påverka?**

**
Var är dina visioner/tankar om framtiden kost - hälsa - vatten**

VildaVittra
5/19/13, 12:46 PM
#6

Vad tycker ni om:

Ekologi- viktigt ämneTransport av djur/mat- helgalet när det gäller långväga transport av varor som det finns snarlika i närområdetVatten- det viktigaste som finns, men som inte behandlas som att det är det.Närodlat- bra sak om det också är en ekologisk produkt

Hur kan vi alla påverka maten i framtiden?

Genom att stötta de som jobbar mot hållbara produkter, även när det gör ont i snålnerven. Genom att välja klimatsmarta och djurvänliga alternativ, signalerar man vilken väg man vill att mänskligheten ska ta.

**
Vad kan jag/du som elev/tonåring tänka på?**

Att se på hela bilden och inte bara titta på detaljer. Bara för att ex en vegansk prdukt inte baseras på animalier, betyder inte att de inte plågat några djur på vägen i produktionskedjan.

**
Hur kan du/jag påverka?**

Genom att verka för att förändra folks tankesätt. Detta kan man göra genom att föregå med gott exempel samt att välja klimatsmarta alternativ i sin konsumtion. Eller som jag som startat ett forum här på iFokus om etisk djurhållning.

**
Var är dina visioner/tankar om framtiden kost - hälsa - vatten**

Min dröm är att få folk att komma nära sin mat igen, tex genom att småskaligt producera en del av de animalier de behöver. Har djuret de sköter ett ansikte, så är sannolikheten att de väljer animalier från glada djur mycket större när de står på Ica.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Sukram
5/26/13, 12:17 AM
#7

Närodlat är svårt ämne. Transporter står för en ganska liten del av en matvaras hela miljöbelastning. Om ett livsmedel produceras långt ort men packas smart och transporteras effektivt kan miljöbelastningen bli mindre än om ånga små lokala producenter levererar halvfulla bilar som får gå många resor fram och tillbaka för att fylla på varuhusens lager. 

Samtidigt köper jag närodlat när jag kan för att stödja att vi har kvar ett inhemskt lantbruk så vi kan producera mat utan att förlita oss på import hela tiden. När peak oil kommer kanske matpriset skjuter i höjden? Det handlar ju också om att bevara yrkeskunnande här och ha en levande landsbygd. 

Så undvik köp utländsk mat som kräver extremt mkt energi som flygfraktade färska frukt/ grönsaker eller sådant som kräver kylning under transport. Annars kan en utländsk ekologisk vara ha mindre miljöbelastning än en lokalt odlad konventionell.

Upp till toppen
Annons: