Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2609 ggr
Mandra
3/28/13, 9:38 AM

Poly benzene

Hej!

Jag är ny här. Hoppar in och frågar om någon vet vad poly benzene är?

Och vad det används till kanske.

Annons:
grodprinsessa
4/2/13, 11:56 PM
#1

*plockar fram kemikunskaperna* Och säger att det är en polymer=molekylkedja av bensenmolkyler… 

Bensen är väldigt cancerframkallande och användes tidigare som mjukgörande medel och lösningsmedel. 

Det finns till viss del i saft, sylt, läsk och liknande produkter som innehåller natriumbensoat och citronsyra. 

Lite läskigt när man tänker på det :S Thank god att jag lagar den mesta maten själv…

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Mandra
4/3/13, 2:17 AM
#2

Tack för svar grodprinsessan. Vet du om det används i industrin och således kan komma ut som utsläpp någonstans?

grodprinsessa
4/3/13, 10:20 AM
#3

Ingen koll på sådant men vet att det används som mjukmedel i plast och borde då tillverkats någon stans. 

varför funderar du på dt? =)

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Mandra
4/3/13, 11:08 AM
#4

Jag funderar på om jag får sådant miljögift på mig här där jag bor. Ena katten och jag har blivit sjuka.

grodprinsessa
4/3/13, 3:34 PM
#5

Du får sådant cancerframkallande medel genom vad du äter i alla fall… Vad har ni för symptom, finns det industrier i närheten osv?

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Mandra
4/6/13, 2:12 AM
#6

Hosta, torra slemhinnor och jag har också fått störningar i hjärtrytmen.

Det har funnits en gammal fabrik här som har lämnat efter sig tonvis med kisaska, delvis i öppen dager. De sanerar men kommer inte kunna ta bort allt. Men så vitt jag förstått är inte detta luftburet, utan går ner i marken/vattnet. Det innehåller väl inte heller polybenzener.

Nu ligger, på samma område, en annan fabrik som tillverkar laminatgolv. Det används väl någon slags klister när man gör sådant? Det är detta jag misstänker kan innehålla polybenzen.

Annons:
grodprinsessa
4/6/13, 12:35 PM
#7

Jag tror du ska leta efter annat… typ mögel eller allergi mot något. För Polybensen är cancerframkallande.. inte irriterande på slemhinnor och så. 

Eller så skulle jag fundera på kisaska. 

Polybensen funkar inte så =)

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Mandra
4/6/13, 1:46 PM
#8

Ok, då vet jag det. Men polybenzen kan väl vara många saker - inte bara en. Jag tycker det är jättesvårt att få fram vad det egentligen är.

Mandra
4/6/13, 1:51 PM
#9

Här står ivf att man kan få hud- och ögonirritationer och det borde väl isf utsträcka sig till lungorna också?

http://www.kemikalier.eu/category.php?cid=27

db-2
4/6/13, 10:47 PM
#10

#9

Nej

moondancer
4/6/13, 11:01 PM
#11

#6 Det verkar troligt att det är mögel eller allergi som orsakar besvären.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Mandra
5/29/13, 12:45 PM
#12

Ok, nu har vi ivf mögeltestat huset och det finns ingen sån. Så mögel är det inte!

Jag har också kollat upp det som finns i kisaska och inget där stämmer med symptomen (utom kadmium - men hur blir det isf luftburet).

Jag är fortfarande inne på benzener (poly kan här också betyda många benzener, det var inte riktigt klarlagt vilket det var).

Vi har stängt av pelletspannan (där finns benzener) - hjälpte inte.

För 2 veckor sedan tog jag hand om en förvildad katt som jag skulle ha i ett litet duschrum i källaren (hade annan katt där förra vintern utan problem). Fångade honom på måndag kväll. På tisdag morgon märkte jag att han snörvlade, men trodde det berodde på en skada han har där. På tisdag kväll hade han klara andnings- och hjärtbesvär. Vi trodde det berodde på värmen (var väldigt varmt då). Vi tog bort fönstret och satte dit ett nät istället. På onsdag morgon gick jag ner vid halv 5 på morgonen (katthemmet skulle komma och hämta honom och ta honom till veterinären på morgonen). Då var han så medtagen att han knappt orkade röra sig. Stora andnings- och hjärtproblem!

Förstod att han inte skulle klara att åka bil - så jag släppte faktiskt lös honom. 1 och ett halvt dygn senare kom han tillbaks, så gott som återställd. ????

Själv fick jag våldsam sveda i ögonen av att sitta hos honom därinne korta stunder.

Antecimex kom och kollade efter mögel - INGET!

Eftersom jag fortfarande misstänker att där finns något giftigt - så slet vi ut väggar, väggbeklädnader mm (allt) för 3 dagar sen.

Min innekatt som var sjuk från början har trots detta STORA andningsproblem, hostar och hjärtat slår för snabbt. Min egen hosta har försvunnit och blödningar i näsan. Men hjärtrytmen är väldigt störd. Jag blir fort andfådd och har rasat 8 kilo i vikt på 2 månader (utan att något har förändrats i kost eller så). Blodtrycket har också börjat stiga.

Har pratat med min läkare, men så länge de inte vet vad det är för gift är det väldigt svårt att göra något. dessutom blir jag bättre när jag åker härifrån - så åker jag till honom lär han inte kunna mäta hjärtrytmen.

Jag blir snart tokig om jag inte hittar rätt!

Det är INTE troligt att båda katterna och jag skulle vara allergiska mot samma sak! Utan det måste vara ett gift!!! Men vilket???

Annons:
Mandra
7/1/13, 1:58 PM
#14

nja, huset är radonmätt….dessutom tar det väl väldigt många år att utveckla radonskador?

Bellbooh
9/2/13, 10:33 PM
#15

Vet inte ifall ni förvarar pellets i er källare där ni hade vildkatten men det kanske rör sig om kolmonoxid förgiftning? Ifall det är så att ni förvarar stora mängder pellets i er källare och ventilationen inte är så bra där så är det ganska sannolikt att det är kolmonoxid som är boven i dramat, vilket i höga koncentrationer kväver en till döds. Annars vet jag inte vad det kan vara…

Mandra
9/6/13, 4:54 PM
#16

nja….det har framkommit en del nya saker under sommaren…sätter upp en ny tråd

Upp till toppen
Annons: