Annons:
Etikettmiljönyheter
Läst 1035 ggr
Sehvrin
2013-01-31 19:51

Franska företag tvingas släcka

Frankrike slår ett slag mot ljusföroreningar! De har stiftat en ny lag som börjar gälla 1 juli. Då måste alla affärer och kontor släcka efter stägningstid. Det finns lite mer att läsa på miljöaktuellt.

Jag har inte riktigt förstått om det faktiskt är ljusföroreningarna de vill åt eller om det är energibesparingarna (eller båda). Oavsett vilket tycker jag det verkar som en bra grej Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Halvdansken
2013-01-31 22:02
#1

Begriper inget av det där. Brukar man ha tänt i tomma kontorslokaler efter stängning i Frankrike? Sätt in rörelsedetektorer så är det problemet löst.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

KimE
2013-02-02 13:59
#2

De flesta brukar ha en del belysning tänd för att avskräcka från inbrott. Ljuset stör insekters och fåglars dygnsrytm och navigering.

Halvdansken
2013-02-02 14:56
#3

Sätt in inbrottslarm då. Eller ett vaktbolag. Har svårt att tycka att detta förslaget är så märkligt och fantastiskt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sehvrin
2013-02-03 22:51
#4

#1 Det finns butiker i Sverige som har på full belysning även efter stägningstid, på kontor är det nog däremot vanligare att man släcker. Hur det ser ut i Frankrike vet jag inte, men jag kan tänka mig att de har tänt efter stängningstid, eftersom de beräknar att spara så pass mycket energi med den nya lagen.

Det jag tycker är bra med lagen (om det nu är för att komma åt ljusföroreningar och inte bara är en energisparåtgärd) är att den lyfter fram ljusföroreningar som är ett miljöproblem som det är väldigt lite diskussion om.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: