Annons:
Etikettmiljönyheter
Läst 1331 ggr
Coturnix
2012-11-06 18:26

Regeringen sänker bidrag

http://intranet.sr.se/Sidor/default.aspx

Vänerlaxens framtid oviss. Regeringen drar ner bidraget för laxens bevarandeprojekt. Det blir nu länstyrelsernas uppgift att "sovra" bland fiskevårdsuppgifterna!

"Vänern har en av världens få kvarvarande bestånd av insjölevande lax. Fisk som varit viktig för fisket i många, många år. Men exploatering sedan 1800-talet av laxens lek- och uppväxtområden i vattendrag har kraftigt försämrat förutsättningarna. Större delen av de ursprungliga laxfiskstammarna är därför idag utdöda. Det finns fortfarande vild produktion av lax och öring i Klar- och Gullspångsälvarna men de kvarvarande stammarna är mycket svaga."

Annons:
Sehvrin
2012-11-08 22:20
#1

Tyvärr har Havs- och vattenmyndigheten (HaV) fått lägre anslag överhuvudtaget för nästa år, vilket innebär mindre pengar för länsstyrelserna att lägga på naturvårdsåtgärder i vatten.

Vi får hoppas att man lyckas välja rätt åtgärder för vänernlaxen, trots minskade anslag.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Sehvrin
2012-12-06 20:58
#2

Jag har fått lite mer information angående Vänernlaxen. Hur pass mycket den stämmer vet jag inte, men personen jag fick höra det ifrån är mycket fiskeintresserad.

Att man inte kan öppna upp Klarälven ska bero på Norrmännen. Det finns en parasit de absolut inte vill ha in i landet och Värnen är inte bekräftad fri från denna parasit. Därför så kan man tydligen inte bygga fiskvägar där.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: