Annons:
Etikettlivsstil
Läst 3351 ggr
sheltiesarna
2012-09-08 19:37

LCHF - Dåligt för miljön!

Dieten uppmanar människor att ersätta potatis/ris/pasta med kött och grönsaker för att gå ner i vikt och må bättre.

Faktum är att köttproduktionen bidrar till 18% av alla växthusgasutsläpp, vilket säkert alla i forumet vet. Ett kilo nötkött motsvarar 250 kilometers bilåkning. Enligt FN används 70 procent av världens jordbruksmark till boskapsuppfödning. Djurhållningen är den i särklass största bidragande orsaken till övergödningen och bottendöden i Östersjön. Och detta är bara några exempel på hur negativt miljön påverkas.

Odlingen av potatis och vete kostar inte alls mycket energi. Ris orsakar visserligen metangasutsläpp vid odlingarna, men inte mycket i jämförelse med vad som bildas i idisslares tarmar.

Sedan 1950 har medelsvenskens köttkonsumtion ökat med 70 procent och den kommer fortsätta öka ifall LCHF-dieten etablerar sig.

Vad kan var och en av oss göra?
Exempelvis minska vår köttkonsumtion, endast äta kravmärkt och närproducerat kött, informera, diskutera med andra…
Läs gärna mer på http://kottfrimandag.se

Annons:
Coturnix
2012-09-08 20:33
#1

På rak arm:

1. Jag äter inte MER kött-än tidigare

2. Jag äter grönsaker

3. LCHF är INTE en "diet"

4. Ja, jag ratar vetemjöl, socker, glutamat och sojabönor, både vad det gäller mig själv och det eventuella kött jag äter.

5.Faktum är? Hur mycket "bidrar" Människan?

6. Var och en av oss kan tänka efter…vad vi faktiskt äter och beter oss både avseende vårt val av ätande och i övrigt?

7. Det vore faktiskt relevant, intressant  att "vetenskapligt" mäta, om "jag" som "LCHF"are verkligen gör större "avtryck" på miljön än socker, soja, tillsats, gmo, konstgjort margarin, exotiska frukter, vetebrukarna…!

MimmiH
2012-09-11 16:17
#2

Håller helt med sheltiesarna om att vi bör minska vår köttkonsumtion för klimatets skull.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Halvdansken
2012-10-01 14:46
#3

"Odlingen av potatis och vete kostar inte alls mycket energi"
Jodå, det gör det visst. I varje fall vete.  Det gödslas med konstgödning gjord av olja, det sprutas med stråförkortande och bekämpningsmedel, bevattnas om nödvändigt, och det körs med maskiner för att skörda och bespruta. Sen tillkommer transporter fram och tillbaka tvärs över världen ibland osv.

Jag har inte koll på genmanipulering när det gäller vete, men det skulle inte förvåna mig om det finns det också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Magi-cat
2012-10-04 10:12
#4

Köttkonsumtionen verkar ha gått upp, mycket om man ska tro statistiken.

Det tycker jag är ett problem, främst för djurens bästa. Ju mer det finns att tjäna på kött (=döda djur), desto större risk för snabba lösningar som enorma djurfabriker med dåliga förhållanden för djuren.

Men - jag tycker inte man kan skylla detta på LCHF. Snarare är det en trend, oavsett hälsosträvanden. Inte bara här.

Och man kan alldeles utmärkt äta lchf utan att äta kött eller mycket lite, väl utvalt kött från ställen där djuren har det bra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

sheltiesarna
2012-10-09 19:57
#5

Det finns många skilda och intressanta åsikter om detta!

Enligt en undersökning som SEB gjort så har köttkonsumtionen ökat med 92% sedan år 2000. Detta är helt otroligt:

http://www.scb.se/Statistik/HA/HA0103/2011A01/HA0103_2011A01_SM_HA24SM1201.pdf

Här är också ett intressant perspektiv:

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article15580161.ab

MimmiH
2012-10-15 09:18
#6

#3 Och köttdjuren äter inte vete, soja med flera grödor? Det är sämre för klimatet att producera mat som kräver flera led än att äta mat som produceras i ett led i näringskedjan.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Annons:
Halvdansken
2012-10-15 09:39
#7

De äter det för att de blir utfodrade med det, för att de ska växa fortare. Naturligt äter de gräs, och det borde de göra. Man kan ha betande djur på mark som inte lämpar sig till odlingar och då påverkas inte miljön så mycket (transporter osv kommer man ju inte undan).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MimmiH
2012-10-16 09:25
#8

Ja, det är ju bättre att de går ute och äter gräs så mycket som möjligt. Tyvärr avger nötkreatur mycket metangas, vilket inte är bra för klimatet.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Coturnix
2012-10-18 00:55
#9

Metangas!`

Vore intressant med en "lista"!
Listat vad/ vilket som ger mest "metangas"

Till exempel, avger en gräsätande ko mer metangas än en växtätande människa`? Mer än ett får i förhållande till en gris, häst, eller en älg, eller en elefant? Eller hur står det till med björnar, valar, snöleopard och lejon?

Eller gör det någon skillnad alls vad olika varelser på jorden äter och avger i förhållande till metangas, med tanke på vad som avges i förhållande till de numera tinande permafrostområdena?

aggeelin
2012-10-18 22:25
#10

Många jag pratat med äter hellre kött och ser det som naturligt - än att de äter grönsaker. Tror att det är svårt att ändra på attityder. Nu när LCHF är stort får de, köttätarna, "vatten på sin kvarn". Obestämd

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Upp till toppen
Annons: