Annons:
Etikettmiljömärkningar
Läst 2870 ggr
Mosqito
8/29/12, 10:51 PM

Miljömärkta tvättmedel

Något som får mig att både vilja skratta och gråta är när jag passerar tvättmedelshyllorna i livsmedelsbutiken och finner att 28 av 30 olika tvättmedel är miljömärkta. Vänder du på paketet visar en stor varningssymbol att det är mycket irriterande och att du bör undvika hudkontakt. Tvättar du dessutom för hand i dessa medel får du en plastig ytterst läskig beläggning på händerna som sitter kvar länge, de kliar och torkar ut huden. Och för att inte glömma innhehållsförteckningen, enbart kemikalier. Och detta får kallas miljövänligt och får en miljömärkning. Det kallar jag att lura konsumenten, de som inte är särskilt insatta slänger väl ner en sådan i kundvagnen med gott samvete. Detta ska vi tvätta våra kläder i som vi sedan ska ha närmast huden. Själv tvättar jag för hand i grummes grönsåpa, det bästa jag hittar i livsmedelsbutiken.

Annons:
KimE
8/30/12, 8:42 AM
#1

Det är för att lagen ändrats så alla är fosfatfria. En skärpning av miljösertifiering är på gång. Såpa är också en kemisk produkt.

sheltiesarna
8/30/12, 8:18 PM
#2

Det här har jag också tänkt på och det är sorgligt!
De lyckas bli miljömärkta endast utifrån en parameter. Utöver det kan medlet vara farligt ändå.

Samma sak gäller många sk "miljöbilar", men nu har förhoppningsvis kriterierna skärpts.

Mosqito
8/30/12, 8:52 PM
#3

Som #2 säger, olyckligt att det får bli miljömärkta när medlet fortfarande är skadligt. Står absolut bakom en skärpning av miljösertifiering. Såpa är som sagt det bästa jag funnit i en livsmedelsbutik, sedan är det ju precis som tvål inte bra men betydligt bätte än tvättmedel

Sehvrin
8/30/12, 9:30 PM
#4

#2 Jag tror inte att de enbart blir miljömärkta enbart på grund av att de inte har fosfor i sig. Om man tittar i Bra Miljövals kriterier för kemiska produkter så ställer de fler krav http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/bmv/kriterier/bmv-kemiska-kriterier.pdf (jag hittade inte Svanen-märkningens kriterier).

Att något bara innehåller kemikalier innebär inte att något är omiljövänligt: Allt kan egentligen klassas som kemikalier. Inte ens beläggningen eller att medlen kan orsaka irritation i hud och slemhinnor behöver betyda att de är omiljövänliga (men det betyder inte heller att de är miljövänliga, så klart).

Men man kan ju fundera på om man kanske inte skulle ta och skärpa kraven lite snabbare när så många tvättmedel är miljömärkta idag.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Torahzen]
8/30/12, 10:19 PM
#5

Miljövänligt innebär inte alltid hälsovänligt, även om vi förstås är en del av miljön.

Jag tycker dock att miljömärkningar underlättar mina val. Förutsatt att det är en märkning som granskas och inte ett märke av producenten.

KimE
8/31/12, 11:26 AM
#6

Intressant med både miljöbilar och såpa båda kan göras/drivas av restprodukter från massaindutrin. Efter frågan på bioenergi gör att skogen brukas på ett annorlunda intensivare sätt med de effekter det för med sig.

Annons:
Sehvrin
8/31/12, 11:31 AM
#7

#6 Fast tallolja (som jag misstänker att du tänker på) är inte en riktig restprodukt i det avseendet att den är en riktigt eftertraktad råvara och har varit det länge. Mycket av talloljan tror jag används internt hos massaverken (som bränsle i motorfordon och pannor).

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

KimE
8/31/12, 12:39 PM
#8

Vad talloljan används till beror på prisläget nu tror jag inte den används så mycket för industrins egna energibehov. Sca utreder möjligheterna för egen vattenkraft samt att de har del i statkrafts vindkraftsparker och de har även investerat i den finska utbyggnaden av kärnkraft för att hålla industrin med billig el. Det finns även komplement med grot och stubbar.

Upp till toppen
Annons: