Annons:
Etikettmiljönyheter
Läst 1124 ggr
Legaata
7/16/12, 9:18 PM

Mindre ekologisk odling i Skåne?

Läste på nyheterna idag att det odlas minst ekologiskt i hela landet i Skåne, och mest i Jämtland. Någon här som sysslar med jordbruk i Skåne som kan svara på varför det är så. Eller andra som har teorier?

Det framkommer i pressmeddelandet att traditioner kan vara en orsak. Men pesticider har ju inte använts i mer än 60 år, så hur kan det kallas tradition? Det är väl snarare mer tradition i ekologisk odling.

Annons:
Bjornen
7/17/12, 7:58 AM
#1

Självklart är det så. Ju mindre gårdar desto mindre kemikalier. Olika skadedjur och sjukdomar överlever ju lättare i ett mildare klimat. Dessutom gör snabb tillväxt (med långa dagar) att växternas motståndskraft är större.

Större gårdar medför också ett ökat behov av ökande kemikalieanvändning. Stora arealer med samma grödor ger ökat sjukdomstryck. Vallodling ger alltid ettbättre förutsättningar för mindre användning av gödselmedel och kemikalier. Varierad djurhållning medför naturgödsel och inget behov av kemiska gödselmede.

Åsa S
8/19/12, 12:53 PM
#2

Tror även attityd har att göra med saken. När jag gick på trädgårdsskola i stockholmstrakten så var inriktninge ekologisk. När jag sedan gick på trädgårdsingenjörsutbilningen på universitetet i skåne så nämndes knappt ekologisk odling och alla studiebesök var på konventionella gårdar och började man ställa frågor om ekologisk odling verkade det som lärarna mest tyckte man var jobbig och lite flummig.

KimE
8/19/12, 4:07 PM
#3

Jag tog just upp ett stånd färsk potatis garanterat ekologisk i så små enheter finns det inget behov av besprutning bara lite omvårdnad som det inte finns tid till på kommersiella gårdar.

Upp till toppen
Annons: