Annons:
Etikettlivsstil
Läst 3852 ggr
Varga
2012-05-10 15:47

Äta kött eller inte?

Eftersom det blev lite diskusion angående kött (och miljö, med tanke på att det här är Miljö i fokus) i tråden om vad man kan göra för miljön så öppnar jag en ny tråd. Vet inte om det varit uppe förut eller inte, men det kan lika gott diskuteras igen om folk vill. Här är inläggen som ledde till "debatten";

#14 skrivet av Myraan

Bra tråd! :)

Det bästa jag gör för miljön är att inte äta kött. Det är ju faktiskt en av de största miljöbovarna: utsläpp från djuren, foder, transport till slakteriet…

#15 skrivet av Halvdansken

#14. Till skillnad från grönsaker? Som sprutas med gift, utarmar jorden med monokulturer, gödslas med oljebaserad konstgödning och transporteras över hela världen.

Det är helt ok att protestera mot dålig djurhållning osv genom att inte äta kött, men att tro att grönsaksalternativet skulle vara så väldigt miljöfrämjade är naivt. Eller odlar du alla grönsaker du behöver hemma i trädgården? I så fall är det ju ok.

#16 skrivet av Myraan

Vem säger att en vegetarian enbart äter grönsaker? Du verkar ha missat att det finns ersättning till kött. "grönsaksalternativet" snälla…

Jag är inte vegetarian för bara miljöns skull, det beror ju mest på att jag inte vill äta döda djur.

#18 skrivet av Varga

Jag blir lite trött på folk (som menar jag inte att du Myraan har klagat, så du vet) som klagar på de som äter kött. Det är nämligen väääldigt stor skillnad på kött och kött.

Först och främst - människor i stort kommer inte att sluta äta det på flera generationer, bara att acceptera. Det är både invant, känns naturligt och är gott.

Därför tror jag faktiskt att det allra bästa är att fortsätta äta kött, men göra det bara ekologiskt där man vet hur djuren haft det osv. Då främjar man bra djurhållning, eller att bara äta vilt och främja naturen på det sättet (vildsvin tex behöver man skjuta av eftersom vi har för lite rovdjur för att hålla efter dem).

Om man istället dissar kött helt och hållet kommer de som faktiskt äter det att köpa det billigaste, vilket betyder att de bra köttbönderna går i konkurs och bara de stora, miljöfarliga och djurplågande företagen finns kvar.

Jag äter nästan uteslutande djur från gårdar där jag eller familjen känner bönderna och vet hur djuren har det från att de föds till att de slaktas, där de får gå ute och beta hela somrarna och äter ensliage och hö som producerats på gården om vintern. Eller kött från vilt som jägare vi känner har skjutit. :) Ibland blir det tyvärr lite "fulkött" också, eftersom jag flyttat hemifrån och inte har något sätt att förvara kött och inte längre bor så nära mina kontakter…

Men det här var inte meningen att vara en diskusion om kött heller så… Jag ser gärna att ni svarar men i en annan tråd, länka det här i sånna fall :)

#19 skrivet av Myraan

Det finns ersättning för nästan all kött, t. ex. quorn och soja. I form av fileér, bitar, korv, färs. Allt. Jag äter faktiskt knappt några grönsaker eller frukt (min petighet från barndomen finns fortfarande kvar).

http://www.vegetarian.se/Kottfolder.html

kolla gärna på den länken.

#20 skrivet av Myraan

Man kan ju se på det ur djurens perspektiv också. Oavsett argument och hur bra de har haft det så är det aldrig rätt att utnyttja djur tycker jag.

Men ja, vi får diskutera någon annanstans.

Annons:
Varga
2012-05-10 16:01
#1

#19 och #20;

Jo, fast det var inte min poäng. Man måste först och främst se till psykologin här - folk i allmänhet kommer inte sluta äta kött. Och man kan tycka det är synd, fördjävligt eller inte bry sig, men så är det. Lika lite som de kommer tycka att bo i grottor och plocka all mat från naturen och sluta använda elektronik. Bara att acceptera.

Det är när man accepterat det man kan börja diskutera lösningar. Så, om folk inte slutar äta kött, vad gör vi då?

Personligen tycker jag att "det är synd om djuren" är en jättekonstig tanke - vi är allätare, det är köttätandet som gjort oss till de vi är idag (annars hade vi fått katigorisera oss själva "Chimpanser"). Visst, det finns alternativ. Men folk kommer inte välja bort det de tycker är gott.

Jag håller i och för sig med till viss del - det är synd om djuren i den stora, pengatjänande köttindustrin. Där de står ihopträngda hela livet och aldrig känner gräs under hovarna. Men alla ska vi dö en dag - varför slösa på resurserna? Ska vi begrava alla kor som dör? De blir ju ändå uppätna av maskar och annat!

Och jag förstår helt ärligt inte hur vi utnyttjar dem. De lever ett skäligt liv, blir omhändertagna för att sedan göra nytta som energi för den varelse som tagit hand om dem hela livet. Hur är det fel?

Jag hatar att vegetarianer/veganer ska försöka få mig till någon djurplågare bara för att jag äter kött, eller få det att låta som att jag inte kan se det ur djurens perspektiv. Särskillt eftersom jag aldrig försökt "omvända" någon, medan i princip alla veggisar jag känner har försökt omvända mig. Då kan de inte se det ur mitt perspektiv (eftersom de inte ger sig förän man praktiskt taget slår ned dem…)

Men jag älskar djur, mycket mer än jag älskar människor som art. Därför siktar jag på att leva som det djur jag (och alla andra Homo sapiens) faktiskt är - som min kropp mår bra av och som en del av det stora kretsloppet. Genom att ta till vara på allt och inte låta något gå till spillo. Och jag kanske inte är där än, eftersom samhället är byggt för att motarbeta det och för att jag inte skulle överleva exakt så som vi är tänka att leva, men jag är en bra bit på vägen.

[Myraan]
2012-05-10 16:17
#2

Jag ser det väldigt onaturligt. (Jag försöker inte få någon att bli vegetarian, det har jag aldrig sagt) jag respekterar folk som äter kött, du har ju en åsikt om varför du gör det, till skillnad från de som glider med och äter kött för att vi alltid har gjort det.

Men jag ser längre bak i tiden. Vem gav oss rätten att bestämma över både djuren och planeten? Det är nu mera vi som bestämmer vilka arter som har rätt att existera och vilka som ska dö ut.

Att människor alltid har ätit kött håller inte som argument för mig. Lejon  har också alltid ätit kött. Men de tar inte djur och utnyttjar dem för det.

Vi har en sne bild av världen, det är hemskt.

Det är så hemskt med koncentrationsläger t.ex. Det finns mycket böcker och filmer om det. Riktigt vidrigt. Men att göra det mot djuren, det är det ingen som öppnar ögonen för.

Varga
2012-05-10 16:40
#3

Jag sa inte att du försöker det heller, det är bara min generella erfarenhet av veggisar, vilket är väldigt synd.

Och jag ser till biologin och människan som art. Jag tycker absolut inte att vi tar oss några rättigheter när det kommer till sunda, ekologiska bondgårdar där bönderna älskar och tar hand om varje djur. Ser du att vi utnyttjar katter och hundar också? För vi har dem som husdjur också. Skillnaden är att vi inte kan äta dem utan att bli sjuka, och därför begraver dem när de dött. Köttdjur som vi kan äta äter vi upp istället, och tillgodogör oss energi som annars skulle gått till maskar och insekter som äter lik.

Och poängen jag har hela tiden är att vi inte utnyttjar dem - inte de som har bra djurhållning som A och O. Eller jakt för den delen - lejon jagar och dödar, vargar jagar och dödar - varför är det fel att människan gör det också?

Får och kor är rätt korkade djur. Flockdjur i stort är det (gnuer också, om vi ser tillbaka till savannen och lejonen). De köttdjur som vi avlat fram skulle aldrig klara sig i det vilda - de skulle dö av törst, svält eller för att de inte kan hitta skydd. Därför tar vi hand om dem - måhända att det är något vi gör för bekvämligheten, för att slippa gå ut och jaga lite mer anpassade och svårjagade djur i skogen. Men för den bekvämligheten får vi jobba.

I andra fall, som till exempel vargfrågan, tycker jag verkligen att människan satt sig på en alldeles för hög pedistal, och anser sig få bestämma vilka arter som behövs och inte. Vilket är helt befängt! Och det om något är hemsk. Men ett samarbete mellan olika djurarter? Lika naturligt för mig som sammarbetet mellan träd och insekter, träd och koldioxid eller något annat i kretsloppet.

Och det är ju just det "koncentrationslägerartade" jag är emot. Jag håller fullt med dig om att det är sjukt att tränga ihop djur i små "celler", aldrig låta dem se solens ljus och tvångsmata dem med dåligt foder för att snabbt göda dem. Den pengatjänande köttindustrin. Just därför stödjer jag den köttproduktion som egentligen inte kan kallas produktion, utan samarbete. Och jakt, eftersom det är det "mest naturliga" av allt.

[Myraan]
2012-05-10 16:54
#4

Men hur kan det vara sammarbete? Jag förstår vad du menar, rovdjur jagar, allätare och köttätare äter kött. Men det är hur vi gör det. Det finns inget mer onaturligt för mig.

Det som är gjort är gjort. Men du verkar inte förstå vad jag menar, när du säger att vi äter upp kor istället för att begrava dem. Det är ju inte så att vi skulle hålla de här djuren om det inte vore för maten.

Sällskapsdjur är också att utnyttja djur egentligen, men man tillgodoser deras behov och beteénden, det gör man inte med livsmedelsproducerande djur på samma sätt.

Det spelar ingen roll om det är korkade djur eller inte, vad du nu menade med det.

Tänk tillbaks lååååååååångt i tiden. Det bästa vore om människan dog ut helt enkelt.

[Doglovers]
2012-05-11 13:55
#5

#4 Vi har mjölk kor.

Dom får mat, tak över huvudet. Bete hela sommar halvåret. Daglig utevistelse i mån om väder året om. Ungdjuren och sin korna kan vara ute året runt då det finns hagar och skydd. Vård om dom skadar sej. Daglig omvårdnad.

Så visst tillgodoser vi deras behov och beteenden.

Har du jobbat på en stor djur gård någon gång? Bara en vänlig fråga.

[Myraan]
2012-05-11 14:28
#6

Det låter ju jättebra, det kan jag inte alls förneka.

Jag tycker helt enkelt inte om att djur föds upp för att bli mat.

Nej, jag har inte jobbat på en gård, så gammal är jag inte än. Däremot har jag varit med under slakt på slakteri, och det har påverkat mig väldigt, väldigt mycket.

Annons:
[Doglovers]
2012-05-11 15:18
#7

#6 kolla om du inte kan få göra praktik på någon stor gård eller bara ett vanligt studie besök. Jag skulle nog också tycka att det var otrevligt på ett slakteri. Vi slaktar själva då vi jagar. Men det är väldigt annorlunda.

Varga
2012-05-11 22:12
#8

#4 Jag tror att vi menar lite samma sak, fast jag tycker att lite mer är okej än vad du gör. Den stora köttindustrin, där djuren trängs ihop i små boxar och nästan måste stå på varandra. Det om något är onaturligt och sjukt.

Och de djuren jag tänker på, på ekologiska jordbruk, får också alla sina behov tillgodosedda. Som Doglovers föreslår känns det som en bra idé för dig att åka och besöka en riktig, ekologisk bondgård. Bönderna älskar sina kor som en gammal tant älskar sin katt :)

Nå, det bästa vore kanske om människan dog ut, det är något jag håller med om. Men det är något Moder Natur får ta hand om i sånna fall, jag har fullt förtroende att hon lyckas till slut om det är det som är meningen. Men under tiden kan man göra det bästa med det man har, för en sak är säkert - människan kommer aldrig medvetet att utrota sig själv. Även om det är troligt att vi kommer göra det omedvetet.

Och svar på #6;Nå, vad är skillnaden egentligen? Om de mår lika bra när de lever, vare sig de är mjölk- eller köttkor, varför utnyttjar man dem mer när de tas till vara om de dör?

Och slakteri är ingen trevlig miljö oavsett. Men sen finns det bättre och sämre slakthus. Vissa gårdar slaktar även på plats "hemma", så djuren behöver inte ens åka någonstans. Ju bättre slakt (för djuren) och lugnare, desto godare kött dessutom! Och det är detta jag tycker att man mycket väl kan stödja, i alla fall om man väljer att äta kött. :)

[Myraan]
2012-05-12 16:16
#9

Förlåt mig, men varför skulle jag, som inte äter kött, vilja besöka en gård? Jag kommer inte att ändra mina åsikter för det.

Om alla skulle tänka som du skulle det aldrig bli någon ändring.

Sarah
2012-05-18 08:22
#10

Visst är det skillnad på kött och kött. Naturbetat kött har väldigt små utsläppsnivåer jämfört med kött som är uppfött på kraftfoder och naturbetat kött bidrar även till ett naturskydd. Men, köttkonsumtionen totalt i Sverige har gått upp 60% sen 1980 (inklusive befolkningsökning) och per capita konsumtionen har gått upp ca 40% under samma tid. Det är mycket!! Vi är inte längre självförsörjande i Sverige utan importerar mer och mer. Ska alla svenskar äta naturbetat svenskt kött så handlar det om att minska konsumtionen drastiskt, annars finns det inte plats.

Så, det är inte naturligt kött människor äter, de äter framförallt kött från onaturliga storskaliga uppfödningar som är en katastrof för miljön.

Bara köttet (utan mejeri och foderproduktion) står för ca 7% av sveriges växthusgasutsläpp, 20 % av näringsläckaget till östersjön och 40-50% av ammoniakutsläppen och är ständigt ökande.

Även om jag själv lever som vegan eftersom det är mycket mer miljövänligt (mindre utsläpp, mindre odlad åkermark, mindre energiåtgång, mindre vattenåtgång osv) så säger jag inte att alla måste sluta äta kött, men en minskning är nödvändig. Det är en kommande miljökatastrof då hela den fattigare delen av världen vill äta lika mycket kött som vi gör i västvärlden. Vi borde vara föregångare och visa att man kan äta på andra sätt.

KimE
2012-05-26 11:30
#11

Man kan ha kreatur på mark som inte duger till åker betandes på naturliga växter som inte människor kan äta med låg på verkan och utsläppsnivå.

Sarah
2012-05-26 14:56
#12

det kan man, men som det är idag gör man inte det och folk efterfrågar det inte…

KimE
2012-05-26 18:03
#13

Jag gick över nyröjd  betesmark som verkar ska tas i bruk igen idag.

Annons:
Sarah
2012-05-26 18:23
#14

Visst kan det ske på vissa ställen, men inte så att merparten av köttet kommer från sådana ställen.

KimE
2012-05-27 08:41
#15

Härikring är det vanligt att djuren går på naturlig betesmark sommartid sen måste de ha bättre foder vintertid som odlas på vanligt sätt. Men det är inte så stor del av kött och mjölkproduktionen i norra sverige. Skandinavien är bättre lämpad för djurhållning än spannmålsproduktion.

Sarah
2012-05-27 10:43
#16

Ja de flesta kor går ju ute på sommaren och klarar sog bra på bete då, men så fort kraftfoder kom in i bilden så är de miljöbovar, oavsett om de bidrar till ängsmarker på sommaren. De senaste decenierna har dessutom svenskarnas kötthunger ökat enormt och vi importerar ca 40% nötkött och 20-30% av fläsk och kyckling. Det är bättre att äta sydamerikanskt naturbetat än svenskt kraftfoderuppfött även om de betat på sommaren. Om man tittar på utsläpp endast.

Varga
2012-05-29 15:04
#17

Tråden började väl som en del av min frustration att kallas "mördare" och "äcklig" för att jag äter kött, och jag menade på att allt man kan äta olika slags kött. Och de flesta människor som inte är veg-något kommer att ändra på sig för att man försöker anklaga dem och säga att de är lite sämre för att de äter kött.

Personligen äter jag nästan uteslutande ekologiskt, svenskuppfött eller vilt från sverige, även om ekonomin tyvärr inte tillåter det alltid. Vilket jag tror kan ändras om efterfrågan på ekosvenskt ökar. Sen försöker jag ha minst en måltid om dagen köttfri (för min del är det lättare än en köttfri dag).

För övrigt sopsorterar jag, åker kollektivt och går/cyklar överallt dit jag kan, sparar på elen, köper nästan aldrig helt nya kläder utan går på second hand/byter med kompisar, tvättar fulla tvätt- och diskmaskiner mm, men ändå är jag tydligen en miljöbov för att jag äter kött (svenskt närproducerat och vilt, som sagt). Jag är lite trött på den stämpeln, mest.

Sarah
2012-05-29 19:06
#18

Äter man lika mycket kraftfoderuppfött kött som medelsvensken gör, ja då är det förmodligen den största utsläppsgruppen man har som enskild person, men minskar man, byter till vilt och naturbetat då har man gjort jättemycket för miljön. Man är inte en miljöbov automatiskt för att man äter kött, även om kött (utom vilt) i princip alltid släpper ut mer än grönsaker, oavsett odlingsmetod. Det handlar inte bara om GHG utan även om näringsämnen etc. Ekologiskt har såklart många stora fördelar, mindre gifter i foderproduktionen framförallt och mindre transporter. Men en ekologisk ko äter ofta även den kraftfoder och de direkta utsläppen från en enskilld ko är inte speciellt mycket mindre. Det är skillnad på ekologiskt och naturbetat.

Gudris
2012-06-03 13:56
#19

Ja vi äter för mycket kött i Sverige och ja det finns många djur som lider, men det gäller inte alla. Något man bör tänka på är att gödsel från djur är nödvändigt för att få ett bra kretslopp i grönsaksodling bland annat. Jag hoppas att jag i framtiden kan bo så att jag kan odla en stor del av mina grönsaker själv och därtill ha egna höns och kaniner för kött bland annat.

En stor del i problemet är att mycket blir för storskaligt, ofta importerat och som inom många andra områden blir köttet nästan slit-och-släng. Det är "ok" att köpa kött från ett annat land som kan vara fullt av antibiotika, uppfött på kraftfoder och som levt i en stressad, dålig miljö. Om vi ALLA som äter kött väljer att göra det med större medvetenhet kan vi öppna för fler små producenter som arbetar nära naturen, har betande djur och sunt förnuft. Nötkreatur är inte gjorda för att stå uppbundna och käka havre, de är gjorda för att gå och beta hela dagarna.

Mer arbete för köttfri måndag och liknande + att börja respektera köttet igen kan få fram ett hållbart förhållningssätt till köttet. Vi är inte gjorda för att äta det hela tiden, men vi är gjorda för att äta det. Även om vi idag har allternativ som fungerar.

Sarah
2012-06-03 16:58
#20

Jag gillar köttfri måndag och jag har även varit ute och pratat för dem en del, men jag tror inte att man kan informera bort problem i den här stora skalan. Jag skriver min avhandling om köttskatter och tror att ngt sådant är nödvändigt för att människor ska ändra sina mönster tillräckligt mycket. Att beskatta eller på ngt annat sätt reglera kött ser jag som enda lösningen.

Jag tror inte att vi går mot mindre storskalighet, snarare mer, världen ser en enormt växande efterfråga på kött och nu har ex FAO gett upp på att försöka få folk att minska, istället rekomenderr de mer storskalighet för att få mindre utsläpp per kilo, trots ökade totala utsläpp.

Annons:
Gudris
2012-06-03 19:18
#21

Jag har funderat på om det skulle vara bra att begränsa hur långt köttet får färdas innan det säljs, att vi borde begränsa införseln från länder med dålig djurhållning och på så vis uppvärdera det svenska köttet och då även ställa om så att större del är naturbetat och hållbart. Jag inser naturligtvis att det vore en utopi, men jag vill ändå hoppas. Jag tror absolut att det går att ha djurhållning och att äta kött utan en stor negativ inverkan på miljön, men det kräver att vi stannar upp och slutar bete oss som om det inte finns någon morgondag. Det går ju hand i hand med det ohållbara tillväxt- och konsumtionssamhället…

Idag får bönderna inte betalt för det arbete de lägger ut och då är det klart att många ger upp och kanske beter sig dåligt.

Sarah
2012-06-03 20:00
#22

Transporter är en piss i havet om man tittar på utsläppen… men jag håller med om att alla små saker kan vara viktiga. Men, det kommer fortfarande till att köttkonsumtionen måste minska, även om man utökar marken för bete och använder mer mark som inte är odlingsbar så finns det inte plats för speciellt många naturbetade djur, de kräver så mycket mer yta. Priserna måste öka ordentligt och konsumtionen minska ordentligt. Trots att de inte får betalt idag så är den största delen av priset subventionerat av EU, att ta bort jordbrukssubventionerna är en bra början :) och kanske subventionera naturbetat som gör en viss miljötjänst.

Gudris
2012-06-03 20:33
#23

Absolut är det så, min tanke med kortare transporter är framförallt att något som är på nära håll är lättare att kontrollera och ta ansvar för. Idag verkar många se stort köttätande bland annat som en mänsklig rättighet, men så är det ju inte… :P

Magi-cat
2012-06-04 10:13
#24

finns en väldigt fin bok från 2011:

Jonathan Safran Foer: "Äta djur"

Från baksidestexten: "Äta djur är lika mycket filosofisk essä som reportage och en ögonöppnare för alla som någon gång funderat på vad det innebär att äta djur"

Hoppas den kan intressera någon….finns att låna på bibliotek..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: