Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 1983 ggr
julklappen
2012-03-29 23:25

Jag undrar om olika fåglar.

Jag bor nära en skog, och jag brukar se olika fåglar vid skogskanten.Undrar nu vad jag kan mata dem med? Vad äter t.ex. Skogsduvor,Nötskrika,Skator,och andra fåglar ? Och vad bör man INTE mata dem med?

Annons:
[Doglovers]
2012-03-30 10:15
#1

Jag matar "mina" fåglar med solrosfrön och annat som finns bland vildfågelmaten i affärerna. Talgbollar, vildfågelblandning mm. Jag lägger även ut gamla äpplen och russin om jag har koltrasten hemma på vintern. Man kan koka makaroner att lägga ut. Jag tar även kross från våra kossor och blandar i solrosfröna. Vintertid kan du även köpa billigt margarin eller cocosfett att smällta och hälla över fröna och göra som en gröt av alltihop och lägga i frysen i små muggar. Sen är det bara att klicka ut käket åt dom.

Något du INTE ska lägga ut är gammalt bröd, då det bara ger bukfylla och ingen näring.

Men nu hittar dom mat själva så dom klarar sej. fast jag brukar lägga ut det jag har kväll efter vintern så det tar slut.

julklappen
2012-03-30 23:51
#2

Tack snälla för svar.

Sehvrin
2012-03-30 23:58
#3

Man ska helst inte ge fåglar mat så här när det blir vår, då ungarna inte klarar av att smälta fröer (Detta enligt en bok vars namn jag inte kommer ihåg nu)

#1 Är verkligen makaroner bra? Torde det inte bli som bröd, bara bukfylla? (eftersom de innehåller i princip samma saker och knappt något fett). Annars tyckte jag att dina tips var bra Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Doglovers]
2012-03-31 11:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Makaroner har jag sett att dom använder på "fågelskådare i fokus"

Har jag några slänger jag ut det till dom om inte mina hundar hinner före. Det har ju inte varit så stora mängder. Men det är som du säger faktiskt.

Det är väldigt många som ger sina fåglar året runt. Men ger verkligen fåglarna sina ungar fröer? Är det bevisat, så att sägaObestämd Eller är det något dom äter själva bara. Jag har gett dom fröer, men sett att dom flyger in med insekter till ungarna. Jag tar bort locket till komposten och där hittar dom mycket smått och gottFlört

Jag slänger ut den skvätt som är över, kanske något kilo och sen får det vara. Resten planterar jag i rabatterna och låter solrosorna växa upp och sen får fåglarna äta ur blommorna.

Upp till toppen
Annons: