Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 2076 ggr
KimE
2012-03-27 18:33

Naturvårdsverkets nya vargförslag

har kommit med ett förslag för att förbättra vargstammens gentik och presenterar även ett kostnadsförslag.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Debatt/Debatt-Svenskjaktse/Debatt-Vargimport-kostar-miljardbelopp/

Ändrade rubriken för att förtydliga vad tråden handlade om.//Sehvrin, Medarbetare på miljö

Annons:
[Jimmy.L]
2012-03-29 20:31
#1

Man har väl skjutit upp utsättning av valpar då man inte har kunnat sätta dit radiosändare på tikarna under denna vinter.

[Doglovers]
2012-04-08 20:15
#2

#1  Jaa, och det är väl tur. Om dom hade försökt söva tikarna som troligast är dräktiga vid den tidpunkt dom planerat in märkningen så ska man ha i beaktande att stress, sövning och medlet kan påverka både tik och valparna i fosterlivet, mycket negativt. Har dom överhuvudtaget tagit reda på hur en dräktig tik+ dess valpar reagerar av allt detta?

Jag föder upp hundar sedan många år tillbaka och utgår ifrån att våra hundar och vargtikar fungerar likadant under dräktighet. Och märkning av en dräktig vargtik kan få förödande konsekvenser. Men folk kan gå över lik för att få jonglerar med dessa stackars vargar för att någon ska få sträcka på ryggen och brösta upp sej och tala om att just han/hon har varit delaktig till att detta ståhej.

Jag säger som jag alltid har sagt. Det är ett utpräglat djurplågeri som vi skattebetalare står för så vi är lika mycket delaktiga. Det finns inga gränser hur mycket pengar dom kan vräka ut på detta, då det inte finns pengar till annat.

Nu ska det ju planteras ut Bisonoxar i sverige. Så det lär väl bli ett himla liv om vargen skulle ge sej på deras små kalvar. För det är väl också något vi kommer få betala för.

Sehvrin
2012-04-08 20:17
#3

#2 Källa på det där med bisonoxarna vore intressant.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Doglovers]
2012-04-08 20:35
#4

Jag kan ju tyvärr inte länka. Kika på Jakt&Jägares eller annan jakttidning. Det har stått i flera jakttidningar. Kanske det går att googla. Starta gärna en tråd. Gjorde det en gång, men det försvann och sedan orkade jag inte skriva allt igen.

Nu blir det ju lite OT här.

Det har för länge sedan funnits Vicent (mindre bison) här i norden. Dom fanns tydligen ända upp till Tiveden. Nu är det ett projekt på gång i Danmark och sedan blir det här i Sverige. Det finns tydligen vilt levande Vicent i Öst och det är väl därifrån dom kommer ta dom om jag förstått rätt.

KimE
2012-04-13 18:53
#5

Tikarnas egna valpar kommer troligtvis att avlivas när nya sätts in så fosterskador är ett litet problem.

[Doglovers]
2012-04-13 19:06
#6

Är det sant så vill jag ha bevis på detta. För då ska det fram till allmänheten vad det är för något dom stödjer.

Vad händer med valparna som dom planerat skulle sättas ut men som det inte blev något av…? Blir dom avlivade…?

Annons:
moondancer
2012-04-13 21:43
#7

Tror absolut inte att dom blir avlivade. Har du några som helst belägg för detta #5

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[Doglovers]
2012-04-13 22:39
#8

#7 Vet du, det händer så mycket som vi inte blir informerad om, så tyvärr skulle jag inte bli förvånad.

Varghanarna fick man reda på , på omvägar. Dom som drunknade efter sövningen. Björnungar som avlivas när chowen är över.

KimE
2012-04-14 14:49
#9

Naturvårdsverket ska utreda om det är lagligt att avliva dem.

http://www.jaktojagare.se/vilda-valpar-avlivas-nar-djurparksvalpar-satts-ut

[Doglovers]
2012-04-14 16:32
#10

Herregud, det här vill inte jag vara med och stödja=betala genom skattemedelGråter Det har gått för långt. Att folk inte reagerar? Men det står ju knappast i Aftonbladet och Expressen. Kan ju bli lite känsligt.

KimE
2012-04-14 17:04
#11

Alla överflödiga djurparksdjur avlivas men det är inget de vill skylta med, folk vill se djurungar varje år.

Sehvrin
2012-04-14 17:16
#12

#10 Det är ju jägarna som kräver att lika många ungar som sätts ut ska avlivas från orginalkullen (och helst fler). Jag vill inte heller vara med och stödja att man minskar ner på vargpopulationen (däremot att man stärker den), men där är det ju jägarnas talan (och inte ens alla jägares) som förs fram. Klaga först på jägarna innan ni klagar på Naturvårdsverket

När det gäller djurparksdjuren är det inget de skyltar med, men det är ju inte heller något de håller hemligt. Och åtminstone de herbivorer som avlivas blir ju föda till parkernas rovdjur.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Doglovers]
2012-04-14 18:34
#13

Det är inte bara "jägare" Men det är "jägarna" som hörs då dom för talan för många andra med samma inställning. Jag umgås med en hel drös av jägare och dom är av olika uppfattning. Men ingen är hatisk. Bara ledsna och bedrövade. Deras bästa jaktkompis kommer inte ut i skogen längre. Några funderar på att ta bort sina hundar då dom inte får utlopp för det dom är avlade till. Dyra fina friska hundar. Hundarna har svårt för att acceptera att dom blir kvar hemma när husse går till skogen. Såg alla glädjen hos en hund när husse öppnar vapenskåpet eller plockar fram jaktkläderna, så kanske kanske dom skulle tänka till lite.

Men man minskar väl inte ner. Det blir ju bara ett byte, så att säga. Lika många som läggs in tas ut.

Djurparksdjuren ska ju också äta. När jag var i varghägnet frågade jag vad dom åt. Nötkött fick jag till svar. När jag frågade vidare om dom inte fick även slaktade ponnisar började skötaren vrida sej lite och till slut svarade hon tyst,ja. Jösses vilken reaktion det blev från dom andra deltagarna i gruppen. Jag vet inte om dom trodde dom fick torrfoderFlört

Jag tycker det är för mycket bollande med liv i det här med vargen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: