Annons:
Etikettlivsstil
Läst 3069 ggr
monstermash
3/11/12, 5:28 PM

Vad gör Du för miljön?

Vad gör Du för miljön?

Jag hittade ingen tråd om det, men vore intressant att veta vad alla här inne gör för miljön? Tillexempel använder miljömärkta varor (tvättmedel t.ex), sopsorterar, alltid tvättar fulla tvättmaskiner, alltid släcker lampor när dem lämnar ett rum etc.

Själv försöker jag att alltid släcka lampan i rummet jag inte är i, tvättar fulla tvättmaskiner. Just nu tvättar jag faktiskt mina disktrasor också. Tungan ute Med tanke på att jag och min rumskompis använder ungefär tre disktrasor i veckan, så tvättar vi dem också, istället för att köpa så många nya hela tiden. Det finns säkert många fler saker som jag gör, men inte som jag kommer på såhär på rak arm.

Annons:
monstermash
3/11/12, 5:30 PM
#1

Jag drar alltid ur kontakter så fort dem inte används också. Som tillexempel mobilladdaren.

[drummer]
3/13/12, 9:50 PM
#2

Jag tillhör den riktigt gamla generationen så vi har väl inte något miljötänkande….eller?

Jag skulle betala på mataffären nyligen och den unga kassörskan föreslog att jag skulle ta med mina egna kassar eftersom plastpåsar inte är bra för miljön.

Jag bad om ursäkt och förklarade att vi inte hade det här miljötänket i våra dagar. Kassörskan svarade att det är problemet. "Er generation brydde sig inte tillräckligt för att bevara miljön till kommande generationer."
Hon hade förstås rätt i en sak - vår generation hade inte miljötänketpå "vår tid"

Men vad hade vi i vår tid? Efter långt funderande och sökande djupt i min egen själ insåg vad vi hade..

Då hade vi mjölkflaskor som vi lämnade tillbaka, läskflaskor som vi pantade. Butiken skickade tillbaka dem till tillverkaren, som tvättade dem och återanvände. Så de var verkligen återanvända flera gånger. Men vi hade inte miljötänk. 

Vi gick i trappor för vi hade inte hiss eller rulltrappor i alla 
affärer, skolor och företagsbyggnader. Vi gick till affären för att handla och vi tog inte bilen varje gång vi skulle förflytta oss några hundar meter. 
Men kassörskan har rätt, vi hade inget miljötänk.

Då, tvättade vi blöjor för att det inte fanns engångsblöjor. Vi torkade våra kläder på linor, inte i ett energiförbrukande monster. Sol och vindkraft torkade våra kläder på vår tid.

Barnen ärvde kläder från sina syskon, inte alltid det senast märket. Men kassörskan hade rätt, vi hade inte miljötänket då.

På den tiden hade vi en enda TV eller radio i hemmet, inte en i varje rum. Tv:n hade en liten skärm ungefär som en näsduk - inte som halva Gotland.

I köket blandade, vispade vi alltid för hand, vi hade inte maskiner som gjorde allt åt oss. När vi packade sköra saker i paket använde vi gamla tidningar att skydda dem, vi hade inte bubbelplast eller styrénkuddar.

På den tiden startade vi aldrig en bensinslukande motor bara för att klippa gräset, vi sköt gräsklipparen för hand. Vi motionerade genom att arbeta så vi behövde inte gå till ett gym som använder elmaskiner såsom löpband, trappmaskiner mm. Men kassörskan hade rätt, vi hade inte miljötänket då.

Vi drack vatten från kranen istället för att använda en plastmugg eller flaska varje gång. Vi fyllde våra bläckpennor med bläck när de tog slut istället för att köpa en ny. Vi ersatte rakblad i rakhyveln istället för att kasta hela hyveln bara för att bladet är slött. Men vi hade inte miljötänket då..

Vi gick på utedass och skickade in väl gnuggade tidningar direkt i
kretsloppet.

På den tiden åkte folk buss, barnen cyklade eller gick till skolan istället för att göra föräldrarna till en taxirörelse (öppen 24 timmar) Vi hade ett eluttag i varje rum istället för ett dussintal uttag i en förgrening. VI behövde inte ha en datoriserad pryl som skickar datasignaler 2000 mil ut i rymden för att hitta närmsta pizzeria.

KimE
3/14/12, 7:10 AM
#3

Fortsätter oljepriset och elpriset att stiga och det kommer det nog att göra måste vi gå tillbaks till samma livsstil som på 50talet.

Kassörskan tänkte nog mest på 70-80 talet utan sopsortering, oljeuppvärmda hus, törstiga bilar. Konstigt att hon förolämpar kunder!

[Torahzen]
3/14/12, 8:43 AM
#4

Intressant betraktelse #2. Du ett ogenomtänkt svar från kassörskan fast hon ville väl kan jag tänka.

Själv försöker  jag att köpa miljövänliga kläder när jag behöver kläder. Jag är inte i mål med min ambition men jag har i alla fall 20 plagg, alltifrån trosor, sockar, toppar och koftor. Hur många miljövänliga plagg har ni i er garderob?

Jag putsar mina skor, vädrar sängkläder och kläder ute.

Källsortering är jag en hejare på. Jag tänker mig för när jag köper leksaker, produkter om hur hållbara de är. Jag köper gärna på Tradera eller loppisar.

Går och cyklar när det fungerar med vardaslogistiken.

TVättar fönster med diskmedel, tar lite sköljmedel när jag tvättar (Fulla maskiner förstås). Skulle vilja slopa sköljmedel helt, men då knorrar maken…

Med mera…

Bjornen
3/30/12, 5:20 PM
#5

Jag är riktigt gammalmodig och har aldrig lärt mig att vara miljöovänlig. Jag tänker alltid på miljön och naturen i alla handlingar. Många gånger är det mycket djupare tankar än de flesta andra.

Några sopor har jag aldrig producerat annat än som hamnar på sopskyffeln och där är det huvudsakligen vedskräp som jag eldar upp förstås. Sopor är resurser på fel plats och resurser ska aldrig vara på fel plats.

Elspisen använder jag nästan inte alls under vinterhalvåret. Det är vedspisen som gäller.

Allt det jag odlar sker förstås utan kemikalier. Men det mesta handlar om kemi och hur man kan nyttja olika naturliga kemiska ämnen på rätt sätt och ett bra preparat är diväteoxid (=vatten). Det gäller bara att förstå många av de komplicerade samband som finns bland växter, insekter och andra organismer. Man måste också analysera orsaken och aldrig behandla bara symtomen.

Halvdansken
4/6/12, 2:40 PM
#6

"Några sopor har jag aldrig producerat…". Köper du aldrig något som är förpackat? Tandkräm eller schampoo? Diskmedel? Smör och mjölk?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Bjornen
4/7/12, 6:16 AM
#7

Tomma förpackningar är resurser som kan materialåtervinnas och ibland återanvändas. Jag undviker alltid att köpa onödiga förpackningar och därutöver tillverkar jag många egna produkter från naturliga råvaror och oftast från eget odlade eller vilda växter.

Halvdansken
4/7/12, 2:41 PM
#8

Ok, du menar så. Men då får man ha bra återvinningcentraler som ligger nära, eller samla på sig förpackningarna i ett uthus nånstans tills man lastar bilen och kör iväg med det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Torahzen]
4/8/12, 7:49 PM
#9

Jag vill bara förtydliga att återvinningsstationer är till för förpackningar och tidningar.  FTI är ansvarig.

Återvinningscentraler är bemannade anläggningar där man får lämna grovavfall, farligt avfall men även förpackningar.  Kommunen ansvarar för centralerna.

Bjornen
4/10/12, 6:57 AM
#10

Jag har bara 4 km eller 12 km till en återvinningsstation.

[sakring]
4/27/12, 8:17 PM
#11

Vi har ett hus som vi värmer med en värmeväxlare/värmepump och det är luftburen värme dvs inga element. Tjocka väggar och 3-glasfönster. Det byggdes för 25 år sedan. Vi har också en kakelung som är inkopplat på detta system så om det blir köldgrader så eldar vi i denna och stänger av fläktarna under natten för att behålla värmen inne i huset. Vi ahr ungefär samma summa för elen ovasett om det är sommar eller vinter.

Vi har en bil som drivs med etanol, vi sopsorterar vilket alla i denna kommun som bor i egen fastighet måste göra. Jag använder inte skjölmedel mer än till siden och ylle och mäter alltid exakt upp det tvättmedel som behövs då vi har mycket mjukt vatten här. Tvättar fulla maskiner. Hänger det som går att hänga istället för att tumla.

[Doglovers]
5/7/12, 7:59 PM
#12

#2 Det du beskriver stämmmer så jätte fintSkrattande

Och jag måste säga att det var ända in på 60-70 talet också.

Varga
5/9/12, 1:06 PM
#13

En liten spontan tanke (om det inte redan gjorts här, förstås) är väl att sätta ihop en punktlista med alla tips på vad folk gör och man kan göra för miljön. Människor är lata varelser, men serverar man det snyggt kan de faktiskt anstränga sig ;)

Jag springer alltid och släcker lampor och stänger av elprylar (när jag bodde hemma dröjde det inte länge innan de var igång igen, fast ingen var i rummet…)

Sopsorterar, så klart!

Skulle vilja odla mer eget, problemet där är väl att jag ofta är hemifrån långa perioder och då dör allting… Nu har jag lurat i min pojkvän att använda hans balkong för tomater och diverse kryddor, så nu kan han vattna åt mig! ;)

Tvättar alltid fulla maskiner (visste inte ens att folk inte gjorde det…)

Köper närodlat och ekologiskt så långt det går. Köttet kommer till större delen från vänner till familjen som jagar eller föder upp djur och slaktar.

Plockar gärna ingredienser till mat ute i naturen där jag bor. Nässelsoppa är en favorit! Men även örtteer och liknande.

Så ofta minnet kommer ihåg (vilket blir bättre och bättre med tiden) tar jag med egna plastpåsar/tygkassar till affären.

Hmm… Förhoppningsvis gör jag mer än så, men inte vad jag kommer på i nuläget… Fler tips! ;D

Annons:
[Myraan]
5/10/12, 2:28 PM
#14

Bra tråd! :)

Det bästa jag gör för miljön är att inte äta kött. Det är ju faktiskt en av de största miljöbovarna: utsläpp från djuren, foder, transport till slakteriet…

Halvdansken
5/10/12, 2:33 PM
#15

#14. Till skillnad från grönsaker? Som sprutas med gift, utarmar jorden med monokulturer, gödslas med oljebaserad konstgödning och transporteras över hela världen.

Det är helt ok att protestera mot dålig djurhållning osv genom att inte äta kött, men att tro att grönsaksalternativet skulle vara så väldigt miljöfrämjade är naivt. Eller odlar du alla grönsaker du behöver hemma i trädgården? I så fall är det ju ok.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Myraan]
5/10/12, 2:46 PM
#16

Vem säger att en vegetarian enbart äter grönsaker? Du verkar ha missat att det finns ersättning till kött. "grönsaksalternativet" snälla…

Jag är inte vegetarian för bara miljöns skull, det beror ju mest på att jag inte vill äta döda djur.

Halvdansken
5/10/12, 2:54 PM
#17

Och vad äter du då?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Varga
5/10/12, 2:57 PM
#18

Jag blir lite trött på folk (som menar jag inte att du Myraan har klagat, så du vet) som klagar på de som äter kött. Det är nämligen väääldigt stor skillnad på kött och kött.

Först och främst - människor i stort kommer inte att sluta äta det på flera generationer, bara att acceptera. Det är både invant, känns naturligt och är gott.

Därför tror jag faktiskt att det allra bästa är att fortsätta äta kött, men göra det bara ekologiskt där man vet hur djuren haft det osv. Då främjar man bra djurhållning, eller att bara äta vilt och främja naturen på det sättet (vildsvin tex behöver man skjuta av eftersom vi har för lite rovdjur för att hålla efter dem).

Om man istället dissar kött helt och hållet kommer de som faktiskt äter det att köpa det billigaste, vilket betyder att de bra köttbönderna går i konkurs och bara de stora, miljöfarliga och djurplågande företagen finns kvar.

Jag äter nästan uteslutande djur från gårdar där jag eller familjen känner bönderna och vet hur djuren har det från att de föds till att de slaktas, där de får gå ute och beta hela somrarna och äter ensliage och hö som producerats på gården om vintern. Eller kött från vilt som jägare vi känner har skjutit. :) Ibland blir det tyvärr lite "fulkött" också, eftersom jag flyttat hemifrån och inte har något sätt att förvara kött och inte längre bor så nära mina kontakter…

Men det här var inte meningen att vara en diskusion om kött heller så… Jag ser gärna att ni svarar men i en annan tråd, länka det här i sånna fall :)

[Myraan]
5/10/12, 3:03 PM
#19

Det finns ersättning för nästan all kött, t. ex. quorn och soja. I form av fileér, bitar, korv, färs. Allt. Jag äter faktiskt knappt några grönsaker eller frukt (min petighet från barndomen finns fortfarande kvar).

http://www.vegetarian.se/Kottfolder.html

kolla gärna på den länken.

[Myraan]
5/10/12, 3:06 PM
#20

Man kan ju se på det ur djurens perspektiv också. Oavsett argument och hur bra de har haft det så är det aldrig rätt att utnyttja djur tycker jag.

Men ja, vi får diskutera någon annanstans.

Annons:
Varga
5/10/12, 3:47 PM
[Doglovers]
5/10/12, 9:42 PM
#22

#19 Är inte så insatt i er mat, men hur utvinns soja? Kan du berätta lite?

Själv äter vi kött så gott som dagligen. Ekologiskt, miljövänligt, klimatsmart och närodlat. Eftersom det odlas ekologiskt spannmål och annat pga ekologiskt mjölk, så äter även älgar, rådjur, vildsvin samma.

[Myraan]
5/10/12, 10:06 PM
#23

Soja kommer från sojabönor! hur det går till exakt vet jag inte, det beror väl lite på vad man gör utav det, men sojakött är i alla fall avfettat sojaprotein :)

[Doglovers]
5/11/12, 9:34 AM
#24

#23 Okey, var lite nyfiken. Men sojabönor odlas inget i sverige, eller? Har faktiskt aldrig funderat på det.

[Myraan]
5/11/12, 10:15 AM
#25

Kul att du är nyfiken!

Njae, men det går att odla i Sverige, i södra Sverige, vilket vore bra för det är ju mer miljövänligt. Men det gör det nästan inte, det odlas i östasien och mycket går till foder åt livsmedelsproducerande djur, men det som "blir över" används till annat och däribland sojakött :)

Halvdansken
5/11/12, 10:38 AM
#26

Soja är (vad jag läst) den mest genmanipulerade och besprutade grödorna som finns.

Det är för dåligt att man utfordrar djur med soja och spannmål, de ska äta gräs. De kan dessutom beta på platser som inte lämpar sig för odling. Då blir marken automatiskt gödslad, markerna hålls öppna och djurlivet (ochså microorganismer) överlever och frodas.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaybrew
5/11/12, 1:37 PM
#27

Soya har även den fula baksidor speciellt i amazonas:
http://www.rainforestrelief.org/What_to_Avoid_and_Alternatives/Soy.html

/Fridaybrew

Annons:
Sarah
5/18/12, 8:25 AM
#28

En kommentar ang soja, 95-97% av sojaproduktionen går till djurfoder. Spec det som odlas i amazonas.

Bjornen
5/18/12, 8:54 AM
#29

Jag har själv odlat sojabönor och är goda att äta kokade i lättsaltat vatten och gärna med smör. Lite svår att hinna utvecklas hos mig i växtzon 6, så de bör förodlas. Den närbesläktade åkerbönan är dock mera lättodlade och odlas en del i Sverige och oftast skördas inte bönor utan hela växten används som djurfoder.

Liksom alla ärtväxter har sojan hög proteinhalt och då särskilt genom sin symbios med kvävefixerande bakterier.

Sarah
5/18/12, 3:09 PM
#30

Lever nästan helt som vegan, odlar mycket egna grönsaker, sopsorterar och komposterar, cyklar eller tar moppen istället för bilen så ofta jag kan, äter gärna från vad naturen ger istället för att köpa, handlar mycket närodlat då det går, släcker, hänger tvätt ute, sänker värmen på vattenanvändande maskiner, luftvärmepump och ved om det går på vintern istället för eluppvärmt, köper miljömärkt och ekologiskt om jag kan… sen föreläser jag en hel del om köttets miljöpåverkan och tar gärna miljödiskussioner som får andra att tänka mer på miljön :)

Gudris
6/3/12, 4:32 PM
#31

Jag försöker, men lyckas inte alltid göra miljösmarta val. Något av det jag gör är

  • Tvättar med fulla maskiner, med oparfymerat, svanenmärkt tvättmedel
  • Städar med miljömärkt såpa
  • Handlar i stor utsträckning på loppis när det behövs "nya" grejer och kläder
  • Odlar lite eget på balkongen
  • Plockar vilda och odlade bär för att göra egen sylt, saft och marmelad
  • Handlar ofta ekologiskt
  • Svenskt kött
  • Går, cyklar och åker buss då jag inte äger bil
  • Sopsorterar, vi har nyligen fått matavfallssortering i kommunen, äntligen

Jag försöker göra mycket eget, t ex buljong, bröd (även hamburgerbröd osv.), saft, sylt osv. Jag är väldigt skeptisk till kemiskt framställd "mat" då jag är tveksam till att våra stenålderskroppar klarar av kemikaliecoctailen den chockas med varje dag. Avlidna idag som begravs tar längre tid att bryta ner för att de är så fulla av konserveringsmedel… Rätt skrämmande om du frågar mig.

Babycarrot
6/26/12, 11:43 PM
#32

I vår familj så försöker vi alltid tänka till vad gäller miljön, dock är det inte alltid det fungerar. Det vi gör är:

  • Köper mestadels ekologiska produkter
  • Handlar second hand och på loppis
  • Äger inte bil så vi åker kommunalt och går
  • Sopsorterar
  • Använder miljövänliga/ekologiska/veganska städprodukter, toapapper, shampo, smink o dyl.
  • Komposterar i köket (har en kökskompost) Vi bor i lägenhet så vi använder något som heter Bokashi.
  • Odlar och har"jordfabrik"(komposten) på balkongen.
  • Äter nästan inte något kött och det kommer väl att gå mer och mer åt det vegetariska/veganska hållet.

Förhoppningsvis så får vi en fin trädgård en dag så vi kan utnyttja de sistnämnda mer!

storost
6/30/12, 12:41 PM
#33

Det jag gör är:

Sopsorterar och komposterar allt jag kan
tvättar bara när maksinen är fullt
började odla egen bär på balkongen
köper ekologiskt och närproducerat mat så långt det går
äter vegetariskt
använder helst Miljövänliga produkter
drar ner med strömen vart jag kan (de som har haft mitt lägenhet förre mig hade en strömförbruk om 4800 kw/h och jag har 950 kw/h per år)
torkar myckt mat själv - behöver då ingen frys längre
bakar bröd i kastrullen istället av ugnen

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

moondancer
7/1/12, 8:36 AM
#34

Härligt att se hur mycket alla gör!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
[TheoA]
7/10/12, 6:30 PM
#35

Vi tvättar bara fulla maskiner med miljömärkt tvättmedel.

Använder såpa till att rengöra det mesta.

Har miljöbil

Jagar eget kött

Odlar all potatis och morötter som vi äter mycket av de andra grönsakerna köper vi från en gård i närheten.

Alla matrester som inte är dåliga går till hönsen resten till komposten.

Äter upp alla rester

Försöker ta med sig tygkassar till affären (lätt att glömma)

Tvättar fönster utan några medel alls, bara med ENJO trasa

Producerar 90 % utav maten till korna, dock inte kraftfodret.

#26 Men utan kraftfodret producerar en ko inte mycket. Våra kor får till största delen ensilage på vintern men behöver också kraftfoder då. Under sommarhalvåret är de ute på bete 20/24 timmar. De behöver ändå kraftfoder för att producera mjölk.

Man försöker att finna bättre alternativ till soja och det går framåt, lupiner har man på vissa ställen i sverige. fungerar lika bra som soja. Även bönor men det krävs så mycket och väldigt dyra investeringar, över 1 miljon och det har man inte nu när mjölkpriset är så lågt.

Mosqito
8/29/12, 11:01 PM
#36

* Äter ekologiskt och närproducerat
* Cyklar i största möjliga utsträckning
* Sopsorterar
* Handlar second hand
* Släcker lampor och annan elektronik när det inte används
* Äter vegetariskt/veganskt
* Använder miljövänliga hårvårdsprodukter, rengöringsmedel etc
* Plockar bär och svamp i det vilda
* Odlar egna grönsaker

sheltiesarna
8/30/12, 7:56 PM
#37

Jag:

Sopsorterar
Har ingen bil
Har alltid släckt där jag inte är
Sparsam med vatten
Bor i liten lägenhet
Jobbar som miljökoordinator

Pyttelite
12/9/23, 6:55 AM
#38

Jag cyklar oftast i ur och skur.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: