Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 5051 ggr
[Torahzen]
2012-02-14 13:56

Gröna flyttlådor

Nu har det kommit något som heter Gröna flyttlådan. Istället för flyttkartonger så hyr man flyttlådor i plast. De håller bättre, tål mer tyngd utan att botten går ur, tål regn och snö och är stapelbara.

Jag tycker det låter som en jättebra ide. Nu ska jag inte flytta på många, många år hoppas jag så jag kan inte testa själv. är det någon som hört något om detta?

http://gronaflyttladan.se/

Annons:
Stormblomma
2012-02-14 20:05
#1

Låter som en kanongrej!
Det jag undrar är om folk kommer betala de priserna för att hyra lådorna. En flytt brukar ju kosta på och alla har ju inte ekonomi för att vara Så gröna.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Fridaybrew
2012-02-14 20:36
#2

Undrar hur de saneras efter uthyrning, då man inte vill få vägglöss från tidigare kunder eller andra skadedjur. Samt vad är det öfr plast som de är gjorda av och hur transporteras de fram och tillbaka till hyrstället.

Är inte helt såld på iden som den presenterats. Det låter mer som en klassisk greenwashing ide dvs sälja på något med "grönt" som försäljningsargument även om argumentet när den studeras är varken grön eller miljövänlig.

/Fridaybrew

Mimmsis
2012-02-14 20:45
#3

Jag måste hålla med båda ovanstående vad det gäller bland annat hygien och kostnader. Finns även annat som ställer en skeptisk.

[Torahzen]
2012-02-14 21:32
#4

Det står på deras sida att det är polypropylen. Det är ju en vanlig plast.

Vidare står det att den som hyr ska hålla lådorna rena. Det kan ju tyvärr bli si och så med den saken. Behöver företaget tvätta lådorna så gör de det mot 30 kr/låda.

Jag tycker det är ett intressant alternativ!

Fridaybrew
2012-02-15 00:19
#5

Företaget bör tvätta lådorna och INTE låta de som hyr bära det ansvaret, speciellt med tanke på skadedjur och att återanvända lådorna är upplaggt för att få vägglöss från någon som fuskat med saneringen. För ingen privatperson kommer diska ur dom på ett tillräckligt bra sätt då de saknar korrekt utrustning för det.

Vanlig plast, Shit! om man nu ska köra "görnracet" så kan man väl iaf göra det ordentligt, istället för bara använda gröna termer faktiskt göra gröna beslut. Tex som bioproducerad plast, allternativt bionedbrytbarplast.

Nej troligen är det ett gäng backslick osm funderat hur man kan sälja in en tjänst och hur man får "offer"/kunder. Trist, står det något om de klimatkompenserar sina utsläpp. Har de "förnyelsebar" el? Troligen inte. Vad använder företaget för bilar? Vad har de för bilar i ledningen?

Enkelt att snacka. Då är det bättre att köpa flyttkartonger alternativt få banankartonger gratis från närmaste butik. Banankartongerna har dessutom bättre fomat än flyttkartonger för fylls en flyttkartong maximalt så håller den inte , men det gör en banankartong.

En trisslott är mer välspenderade pengar än att hyra dessa sk "gröna" flyttkartongerna.

/Fridaybrew

Fridaybrew
2012-02-15 10:59
#6

Lite fler länkar:
Test av flyttlådor:
http://www.smartson.se/test/hem-tradgard/hem-hushall/test_-_8_flyttkartonger.html

En länk till en annan flyttfirma som man kan låna "riktiga" flyttkartonger vid flytt. Använder man sig av deras flytttjänst ingår kartongerna gratis =)

De har även en rolig sammanställning av varför alla kartongerna i testet ovan typ suger:

http://www.flyttkungen.se/flyttkartonger.html

tex skriver de så här om mitt förslag banankaronger:

BANANKARTONGER.

Varför hatar flyttgubbar banankartonger?

SVAR: Vi hatar dem egentligen inte…. de är utmärkta! OM DU ÄGER EN BANAN ODLING OCH SKALL FLYTTA DINA BANANER.

ANNARS….. fy… fy.. de har ett format som gör det svårare att hantera dem med pirra, ofta ingen riktig botten.

BANANKARTONGER ÄR GIFTIGA!

Något som många inte vet är att banankartonger behandlas med ett mycket starkt gift inför exporten till Sverige för att döda ev. medföljande skadedjur. Butikspersonal uppmanas att betrakta dem som risk avfall och använda skyddshandskar vid hantering. VILL DU LÄGGA DINA KLÄDER I SÅDANT?

---------------

Inget nytt där egentligen dock kan jag säga att jag hellre kör på banankartonger än något annat när jag själv får bära grejerna. Har man cash att bränna och taskig rygg ja då betalar man folk att göra det och då kvittar det ju, plus att proffsen har ju rätt teknik och utrustning =)

Är man orolig över de besprutade lådorna kan man enkelt åtgärda detta med att använda plastpåsar kring det man packar som "skyddsbarriär.

/Fridaybrew

Annons:
Sehvrin
2012-02-15 11:05
#7

Idéen känns ganska bra, men jag skulle gärna velat se en livcykelanalys av lådorna för att bilda mig en uppfattning. Transporten av lådorna till och frn de som hyr dem verkar inte vara en så stor miljöbov då den enligt deras hemsida innehar "Bra miljöval".

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Torahzen]
2012-02-15 11:39
#8

#6 De har logistikplanering och kör med biogasbilar. Läs gärna på innan du spyr galla och antar att allt är skit. Det går säkert bättra på saker när det gäller deras föratagsidé, men jag tycker de verkar seriösa.

Det är ett företag som naturligtvis ska tjäna pengar. Varför ska företag som jobbar med miljöalternativ granskas så hårt (de ska naturligtvis hålla det de lovar).

Det bästa vore om vi inte flyttade runt så mycket som vi faktiskt gör. Flört

Fridaybrew
2012-02-15 12:13
#9

oavsett bränsle är det en extra transport och extra mil på vägarna. Jag spyr inte galla jag är kritisk. Att välja plast som inte är bioplast är olämpligt, att sen inte ha saneringen av lådorna centralt är extra olämpligt, nästintill oansvarigt.

Logistikplanering betyder inte mycket logistikoptimering är en annan femma. Biogas är ett ok alternativ. Dock är extra transporter onödiga transporter.

Jag kör då hellre med bananlådor som jag ändå plockar upp samtidigt som jag handlar så man inte orsakar fler onödiga transporter samt jag använder då lådor som ändå skulle slängas.

Företaget jobbar inte med miljöalternativ de jobbar med alternativ, att de saluför sig som miljö MÅSTE granskas hårt. För annars kommer var och vartannat företag bara klistra på en grönstämpel på alla sina produkter vips. Vilket redan görs.

Att ifrågasätta gränskning gör att du bara kan ses som naiv.

/Fridaybrew

[Torahzen]
2012-02-15 12:53
#10

#9 Jag förslår att du läser på mer om företaget.

Bioplaster består ockås av "vanlig" plast om än i mindre utsträckning.

Jag anser att alla företag ska granskas, men det blir en sådan snedvriden debatt ibland när företag som gör något åt miljön får skit när icke-engagerade och miljöförstörande företag inte nämns alls.

Jag tycker det är ett intressant initiativ och skulle gärna höra någon som har erfarenhet av företaget.

Flytto
2012-02-15 13:30
#11

Hej,

DavidGranditsky heter jag, och jag är VD för Gröna Flyttlådan. Jag är medveten om att reglerna i detta forum anger att man inte får göra reklam, men jag tycker att jag bör ha rätt att gå i svaromål.

Ska försöka svara på alla frågor:

1. Hygienen. Vi gör rent alla lådor med mikrodukar och svanenmärkt rengöringsmedel. Vår erfarenhet hittills är att dom inte blir så smutsiga, plasten är blank, så det fastnar inte så mycket. Priset vi anger för rengöring gäller när lådorna är grovt nedsmutsade pga. oaktsamhet, t.ex. motorolja etc. Lådorna skall vara fräscha vid leverans.  Och vad gäller banankartonger så vill i allafall JAG inte ha insektsgift i mina kläder. (Hur vet ni förresten at det inte finns kvalster o smuts i kartongerna ni får av flyttfirman, eller köper i butik? Dom är ju inte inslagna, utan ligger fritt på pallar på lagret….)

2. Greenwashing. Nja…så här är det. Vi är inga "backslicks". Vi tror på detta. Vi ansttränger oss för att vara seriösa och trovärdiga.  Vi har talat med många miljöengagerade personer och alla håller med om att det ÄR bättre för miljön att återanvända samma lådor i flera år än att använda kartonger som måste återvinnas efter ett par gånger. Man spar bara 40% av energin som krävs för att tillverka en kartong när man återvinner den.

3. Transporterna. Så här tänker vi: Alternativ 1 är att kunden åker och hämtar flyttkartonger med sin egen bil. Man får in ca. 40 vikta kartonger i en Volvokombi. Alltså blir det flera turer. Samma sak efter flytten. Är det då inte bättre att vi kör en biogasbil EN gång till 2-3 kunder samtidigt? Transporten är inte onödig - folk måste ju få hem sina lådor oavsett material.

4. Livscykelanalys. JA! Det vill vi ha! Men. Vi är ett nystartat företag och det kostar blod att göra. Men om nån känner nån student etc. som vill göra detta som ett examensarbete jublar vi! Lådorna tillverkas i Europa av ett ISO9000 certifierat företag. Lådorna är även livsmedelsklassade.

5. Plasten. Polypropen är en nedbrytningsbar plast. Den blir till koldioxid och vatten om man bränner den. När lådorna är "slut" skickas dom till återvinning då dom mals ner till granulat och blir nya lådor. Tyvärr grå, eftersom man inte kan färga dem. Vi kommer att erbjuda återvunna lådor till försäljing inom kort.

Jag håller med om att företag med vår inriktning ska granskas och vill gärna ha synpunkter om vi har missat nåt. Det ÄR känsligt med plast i miljösammanhang, men vi tror faktiskt att detta är bra.

Tack för ordet.

David G.

mvh

David Granditsky

www.gronaflyttladan.se

[Torahzen]
2012-02-15 13:37
#12

Hej David!

Tack för ditt inlägg med fakta. Lycka till med ert företag.

Fridaybrew
2012-02-15 15:32
#13

#10 är relativt påläst =)

Biologisk plast ska naturligtvis inte innehålla fossilbaserade material alls. Plast kan tillverkas av exempelvis majs.

http://www.plastkemiforetagen.se/plastinformation/Bioplast/Pages/default.aspx

Exempel:
http://www.ecocase.se/klimatsmart-iphone-skal-av-bioplast

-------

#11

Skoj att  du hittade hit =) Tokroligt med entreprenörer!

kommentarer till dina kommentarer:

1. Bra!

Insektgiftet gör sitt till på bananlådorna =) hehe men avhjälps enkelt med plastpåsar som naturligtvis återanvänds efter flytt som exempelvis soppåsar. Dock är bananlådor mer lämpade för studenter osm inte har ansamlat sig mycket saker eller pengar. Inte speciellt attraktivt om man är 4  barnsfamilj och ska flytta från 250 kvadrat.

2,3,4 Ok inga backslicks, skönt bra! Dock tycker jag det  vore lämpligare att göra en livscykelanalys innan man startar företaget än att "bara" prata med miljövänner. Tycker livscykelanalys faller in i researcharbetet innan man går vidare med att starta ett företag. Iaf när iden är som den nu är.

Dock bra ide att fundera på att utnyttja studenter för att göra arbetet, hör av dig till närmaste universitet så kommer de säkert kunna hjälpa till. Var beredd på att även om det är studenter som gör jobbet få lätta lite på plånboken för jobbet.

tror du menar ovikta kartonger i en volvo kombi eller hur. annars är det små kartonger.

Angående transporterna är det förträffligt att ni kör med biogas, kan inte nog uppmuntras. stödjer lokal ekonomi och håller pengarna inom landet. Fet tummen upp!!! Dock utan analys så är det egentligen svårt att egentligen säga vart brytpunkten går för dessa transporterna är bra/dåliga.

5 Hade hellre sett biobaserad plastlådor som även var nedbrytbara. Är era lådor kemiskt anpassade för vårt kalla klimat då polypropen tydligen blir aningen spröd när det närmar sig minus -20 grader

En bra länk:
http://en.european-bioplastics.org/

Dock utan livscykelanalys kan jag fortfarande inte säga något om hur miljövänligt det är eller inte är, men jag förhåller mig skeptisk. Dock ska ambitionen uppmuntras.

/Fridaybrew

Annons:
Flytto
2012-02-15 15:50
#14

Hej,

kort denna gång - sitter lite upptagen, ville bara nämna att vi inte "bara" har talat med miljövänner. Jag hade ett möte med en herre på naturvårdsverket i våras för att han skulle "slå hål" på vår idé.

Han sa spontant att detta verkar vara en bra idé och att den inte var greenwashing. Greenwashing såg han tydligen en hel del av.

Men även utan livscykelanalys bör man ju kunna se resultat om man förenklar GROVT och räknar enligt följande:

Varje år säljs ca. 35 000 bostadsrätter i Stor-Stockholm. Om vi förenklar och tänker oss att en snittflytt kräver 100 kartonger så blir det 35 000 x 100 = 3 500 000 kartonger. Om varje kartong klarar 4 flyttar, så går det åt 875 000 kartonger för att klara av dessa flyttar under ett år.  Om flyttarna är utspridda jämt över året betyder det ca. 2 900 flyttar per månad, vilket klaras av med 290 000 plastlådor, som ju återanvänds. Dessa 290 000 lådor används i 8 år. Under samma 8 år skulle man behöva 7 000 000 kartonger.

Eller?

Och givetvis kan man kanske hitta ännu bättre lådor, men vi tar ett steg i taget….

Men om alla nu börjar hyra våra lådor kanske vi får möjlighet att ta fram en bioplastlåda här hemma själva om några år.

Är det OK?

mvh

David

ps. vad gäller banankartonger får du göra som du vill…vårt mål är att ersätta den klassiska flyttkartongen. Vi kan ju tävla nån dag - jag fyller våra lådor och du banankartonger. Sen ser vi vem som kan bygga den högsta stapeln. I ösregn. ;-)

mvh

David Granditsky

www.gronaflyttladan.se

Upp till toppen
Annons: