Annons:
Etikettmiljömärkningar
Läst 1339 ggr
alva-m-t
2012-02-12 23:19

Panikångest över naturen!

Hej!

Jag har lite panikångest nu, eftersom att jag tror att när jag blir stor (jag är 12) så kommer all regnskog att vara borthuggen och alla shimpanser och orangutanger kommer att vara utdöda. Den känslan får jag ibland när jag tänker på naturkatastrofer osv.

Att bara vilja göra en förändring för miljön, räcker ju inte alltid, det är handlingarna som räknas!

Att tänka på allt som skulle kunna gå fel på vår vackra jord gör mig så ledsen. Det är vi människor som har gjort så fel. Djuren och naturen som blir utsatt, kan ju inte göra nå`t. Allt jag skriver kanske låter helt fel och galet, men tänker man efter, vad har man att förlora om man gör rätt val?

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Annons:
Sehvrin
2012-02-13 11:11
#1

Jag har en vän som också känner ångest över alla våra miljöproblem (hon valde därför att inte bli ekolog, utan en annan typ av biolog). Det du skriver låter inte alls fel och galet och jag tror att det är vanligt att folk känner så: Att de känner sig maktlösa.

Det viktiga är att inte tappa hoppet. Fokusera på det positiva och på de lyckade projekten. Och när det gäller det man gör själv: Tänk på de miljövänliga val du gör istället för de du inte gör.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: