Annons:
Etikettmiljönyheter
Läst 1306 ggr
moondancer
2012-01-17 18:58

Miljöministern: "Vi måste köra mindre"

Regeringen svänger nu i synen på den ökande trafiken. -Vi måste åka mindre bil, trafiken måste minska, säger miljöminister Lena Ek (C) till SVT.

Förre miljöministern Andreas Carlgren (C) ansåg att nya bränslen och elbilar skulle lösa trafikens klimatutsläpp, och menade att det kunde vara bra om trafiken ökade.

Statistik för de elva första månaderna av 2011 visar att vi fortsätter åka mer och mer bil.

Och utvecklingen mot snålare bilar och fler miljöbilar har inte gjort att utsläppen minskar, effekterna äts upp av mer trafik.

Godstrafiken står för en viktig del av ökningen, men även persontrafiken ökar.

Läs mer på Rapports hemsida

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Sehvrin
2012-01-17 22:40
#1

Bra omsvägning Skrattande Biltrafiken ger ju mycket föroreningar och inte bara koldioxid (det jag tänker på just nu är ljudföroreningar, något som inte kommer försvinna även om vi får en miljöbilsflotta). Jag hoppas att regeringen verkligen tar tag i frågan och gör vad de kan för att minska biltrafiken.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

MimmiH
2012-01-17 23:16
#2

Mycket snack o lite verkstad. Massor med miljarder går till biltrafiken - vägbyggen för att underlätta för bilarna att komma fram. Alltför lite satsas på den spårbundna trafiken samt övrig kollektivtrafik :(

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Sarah
2012-02-14 00:17
#3

:) Vem som helst kan väl fatta att den måste minska, var på tiden att ngn högt fick ur sig det :)

Jag har nu köpt en moppe, bor på landet och är ganska bilberoende, men från i somras kör jag moppe istället då vädret tillåter. Den drar ca 2 liter på 10 mil så min bensinförbrukning har minskat drastiskt! Hett tips för den som har lite kortare sträckor att köra.

MimmiH
2012-02-14 10:47
#4

Miljöministern börjar väl bli rädd för dyra böter från EU - vi blev ju fällda av EU för alltför höga partikelutsläpp och riskerar dryga böter.

Själv har jag ingen bil men där jag bor finns det hyfsat bra kollektivtrafik så jag behöver ingen bil.

En förutsättning för att biltrafiken ska kunna minska drastiskt är en rejäl utbyggnad av kollektivtrafiken.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Upp till toppen
Annons: