Annons:
Etikettmiljönyheter
Läst 1380 ggr
Sehvrin
12/14/11, 10:43 AM

Slopade matbrickor minskar matsvinn

Ibland gör man oväntade miljövinster på vissa beslut. Ett ganska roligt exempel har Sveriges Radio rapporterat om i veckan:

"Matbrickorna har tagits bort från alla grundskolor i Kiruna kommun och sedan matbrickorna försvann så slängs det betydligt mindre mat. Det gör att kommunen sparar på både pengar och miljö, men det finns elever som vill ha tillbaka brickorna."

Jag tycker att det är jättekul att det kan fungera så. Fast samtidigt kan jag förstå de som vill ha tillbaka brickorna, för det är ju ganska otympligt att få med allt.

Hur fungerade det i era skolor? Hade ni brickor? Kom ni ihåg om det slängdes mycket mat?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
moondancer
12/14/11, 9:01 PM
#1

Roligt att det funkade så, får hoppas fler skolor tar efter

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

KallaMigMimmi
12/22/11, 12:23 PM
#2

jag tycker inte det är maten som slängs av eleverna som är det i miljösyn viktiga utan det som blir över av maten som lagats. vad görs med den? slängs den också spelar det ingen roll om eleverna inte äter upp sin mat..

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

[Doglovers]
12/23/11, 8:07 PM
#3

Vilken jätte bra idè. Det ena gav det andraSkrattande

monstermash
12/28/11, 2:24 PM
#4

Våra brickor försvann i åttan har jag för mig, i grundskolan. Var bökigt i början men man vänker sig. Går i ettan på gymnasiet nu och vi har inte brickor heller.

Det slängdes väldigt mycket mat i grundskolan, men dem skrev upp hur mycket mat vi slängde varje vecka har jag för mig, så hade de lappar på bordet där det stod saker som, "tänk på miljön - ät upp maten". Men de hade väldigt äcklig mat också, så det förvånar mig inte att folk slängde.

Nu på gymnasiet har jag ingen aning om det slängs mycket mat, men en dag hade vi en "Släng ingen mat - Få en glass". ;) Det slängdes rekord lite mat den dagen, och jag tror det fick en att tänka på hur mycket mat man egentligen slänger i vanliga fall.

[Torahzen]
12/31/11, 6:26 PM
#5

Det är viktigt att föräldrar till främst förskolebarn, säger till när barnet ska vara där, så lagar dagiset mat bara för de som är där. Många dagis har inte möjlighet att spara mat, utan det slängs. ENKELT!

Upp till toppen
Annons: