Annons:
Etikettklimat
Läst 1701 ggr
Sehvrin
10/26/11, 6:21 PM

Skeptisk forskare bekräftar global uppvärmning

"Nu presenteras ytterligare en studie som slår fast att den globala medeltemperauren ökat med nära en grad de senaste 100 åren. Men den här gången är det en grupp vetenskapsmän ledd av klimatskeptikernas favoritforskare som kommit fram till resultaten."

Detta kan man läsa på Sveriges radios hemsida

Man kan också läsa mer om det på projektets egen hemsida

Vad tycker ni om det här? Gör det att ni ändrar uppfattning om den globala uppvärmningen?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Halvdansken
10/29/11, 1:33 PM
#1

Det påverkar inte mig en millimeter. Läs gärna på The Climate Scam, en sida för oss som är skeptiska till IPCC & Co.

"Ja nu är det ju verkligen värre än vi trott eftersom det plötsligt inte handlar om ca 0,7 grader utan en hel grad. Ni som hängt med i svängarna vet ju att det inte är sant eftersom det man har kommit fram till i BEST-projektet är att temperaturen har ökat med 1 grad över land." Länk till artikel.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

moondancer
10/29/11, 10:17 PM
#2

Att det pågår en höjning av medeltemperaturen är de flesta överens om. frågan är (för min del) om under hur lång tid detta kommer att pågå och om det är orsakat av människan.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

SweGizmo
10/30/11, 8:49 PM
#3

#2

Jag jobbar på Greenpeace och har tagit del av mycket forskningresultat. Jag vet att det sas att 98% av globala uppvärmningen är på grund av männsklig aktivitet.

Min blogg: SweGizmo.se

Halvdansken
10/30/11, 9:07 PM
#4

Och eftersom Greenpeace sa det så måste det vara sant?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sehvrin
10/30/11, 9:23 PM
#5

Det påverkar inte min åsikt, eftersom jag tror på den globala uppvärmningen. Jag tror också på att det är människan som orsakar den, men kan tycka att vi lägger lite välmycket fokus vid det här miljöproblemet och lätt glömmer bort alla andra. Visst är det så att om temperaturen höjs så kommer det kunna ske mycket skador runt om i världen, men samtidigt så känner jag att det finns andra frågor som borde vara mer prioriterade. Till exempel massutdöendet.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

SweGizmo
10/30/11, 11:08 PM
#6

#4

Greenpeace har  anställda forskade som kommit  fram till samma resultat som oberoende forskare.

Man kommer fram till samma resultat överallt, det är ingen hemlighet längre att den globala uppvärmningen existrerar och varför.

Min blogg: SweGizmo.se

Annons:
Halvdansken
10/31/11, 10:21 AM
#7

#6. Om du tex går in på The Climate Scam och läser där så kan du se att det finns massor med forskare som inte alls stödjer AGW teorin.

Det finns också en hel del politiskt spel i hela den där cirkusen mellan lobbyister, WWF, Greenpeace, politiker, IPCC och firmor som tjänar pengar på växthusteorin. Väldigt intressant.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

SweGizmo
10/31/11, 6:05 PM
#8

#7

om man inte tror på växthuseffelten är man fruktansvärt naiv och blind.

Översvämmningar i Thailand värre än någonsin, New York för ett tag sedan och nu har dem snökous istället vilket dem aldrig haft så här tidigt och med den mängden (30 cm på några få timmar) och i Afrikas horn har dem värsta torkan på 60 år. Regn, snö och gassande sol på konstiga årstider, isarna smälter för fort mm

Dem enda som vinner på att förneka och dölja är oljebolag eller andra industrier som på något sätt bidrar till klimathoten.

Du tycke allstå det är fel av tex Greenpeace att sattsa på att få politiker och företag att vilja ta fram förnyelsebar energi, att rädda regnskog och biologisk mångfald, sattsa på hållbar fiskepolitik och att man inte släpper ut gifter i världens vattendrag som dödar både miljö, djur och människor.

Du tycker allstå det är fel att Greenpeace tex stoppade företaget Mattel att hugga ner regnskog för att göra kartonger till Barbie, Lego och Disney leksaker.

Du tycker allstå att vi bara är ute efter pengar när vi sitter fastkedjade, frysandes och hungriga utanför palmoljebolag som dröser ner massa regnskog för att odla palmolja och som dödar massvis med orangutanger och andra utrotningshotade arter som inte kan lev bland palmoljeplantagen.

Ja, bevare mig väl säger jag bara.

(Säkert massa skriv och stavfel men så blir det när jag skriver och är frustrerad)

Min blogg: SweGizmo.se

Halvdansken
10/31/11, 6:23 PM
#9

_Du tycke allstå det är fel av tex Greenpeace att sattsa på att få politiker och företag att vilja ta fram förnyelsebar energi, att rädda regnskog och biologisk mångfald, sattsa på hållbar fiskepolitik och att man inte släpper ut gifter i världens vattendrag som dödar både miljö, djur och människor.
__Du tycker allstå det är fel att Greenpeace tex stoppade företaget Mattel att hugga ner regnskog för att göra kartonger till Barbie, Lego och Disney leksaker.
_Du tycker allstå att vi bara är ute efter pengar när vi sitter fastkedjade, frysandes och hungriga utanför palmoljebolag som dröser ner massa regnskog för att odla palmolja och som dödar massvis med orangutanger och andra utrotningshotade arter som inte kan lev bland palmoljeplantagen."

Nej. Inget av detta är fel. Jag är 100% med dig.
Men inget av detta har med AGW att göra. Det du beskriver handla om miljöförstöring. Nersmutsning. Oljan kommer att ta slut, vi ska hitta alternativ.

Det jag inte accepterar är att Al Gore har gjort en isbjörnskampanj som skrämmer folk till vett och sans genom att påstå att havsnivåerna kommer att stiga 6 meter de närmaste 100 (?) åren eller vad det nu är för nåt - medan hans limosiner står på tomgång i 1.5 timmar när han håller föredrag för ett par hundra tusen dollar.

En av anledningarna att folk har problem med översvämningar är 1. Vi är fler på jorden numera 2. Man bygger hus vid strandkanter och är mer känsliga för orkaner och liknande. 3. Man underhåller inte våtmarker som fungerar som naturliga vallar.

Det jag bekymrar mig mest är nedsmutsningen av oceanerna. Det sk plastbergen. Djur dör i stor mängd för att de sväljer plast. Tex.

Skilj på miljöförstöring och überhajpad växthuseffekt.

För 5000 år sen var medeltemperaturen ca 5 grader mer än nu. Istider har kommit och gått. När jag var ung varnardes det för nästa istid. (det var på 70-talet)

Jag rekommenderar att du läser tex Bjørn Lomborg som accepterar klimatidén, men som har aningen alternativa lösningar. 

Personligen har jag varit medlem i Greenpeace i 25 år, men gick ur när de ringde och tiggde pengar varje vecka, jag har köpt regnskog och skickat pengar till olika miljörörelser för att rädda utrotningshotade djur. Jag har alltså skickat många tusen kronor till olika miljörörelser.

Jag är inte naiv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: