Annons:
Etikettåtervinning-källsortering
Läst 6290 ggr
Sehvrin
10/19/11, 6:19 PM

Stöld från soprum

Soprum och containrar med grovsopor kan ibland rymma oväntade skatter: Saker som någon annan inte vill ha längre, men som är något du skulle vilja ha.

Men om du tar det begår du en olaglig handling, nämligen stöld eller snatteri. Detta trots att någon slängt iväg det eftersom det tillhör fastighetsägaren.

Här kan ni läsa om ett grovsopsprojekt och lite mer om varför det är olagligt att ta sopor.

Vad tycker ni: borde det vara lagligt att ta saker från grovsopor?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Sehvrin
10/19/11, 6:42 PM
#1

Jag tycker att det borde vara okej. Har man slängt något så vill man ju inte ha kvar det och då vore det väl jättebra om någon annan skulle vilja återanvända det? Det känns som om det skulle vara mycket miljövänligare genom att minska konsumtionen och mängden sopor på samma gång.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

moondancer
10/19/11, 9:31 PM
#2

Tycker att det i de flesta fall borde vara tillåtet. Väldigt slöseri när många slänger fullt fungerande saker.

Dock bör det vara vissa begränsningar, som tillexempel kemikalier och liknande, som faktiskt kan visa sig vara farligt. Även datorer ska man välja att kunna lämna in så att ingen kan få tag på informationen på hårddisken.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[Doglovers]
10/22/11, 12:04 PM
#3

Både ja och nej.

När vi hade grovsops hämtning här i stan så gick det grupper och slängde omkring prylarna så det såg ut som stora soptippar i områdena. Dom letade efter användbara prylar och det säger jag ingenting om. Men herregud vad det såg ut. Nu har dom slutat med såna hämtningar.

En bekant till mej ställde ut lite prylar ute på gatan som alla andra grannar. Då kom det några och började plocka. Hon gick ut för att prata med dom och fråga om det var något speciellt dom ville ha. Men då blev hon knivhotadFlört

Men visst är det väl bra om andra kan ta tillvara på prylar vi själv inte vill använda. Det är för mycket slit och släng. Själv lämnar jag till olika föreningar.

Upp till toppen
Annons: