Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 1598 ggr
moondancer
2011-10-10 11:27

Älgjakten har börjat!

Nu har älgjakten dragit igång i hela Sverige. Enligt aftonbladet kommer en kvarts miljon jägare ge sig ut i skogen och ungefär 100 000 älgar kommer att skjutas.

Vad tycker du om älgjakten? Hur påverkar den dig?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Ellenfyrkant
2011-10-17 22:29
#1

Jag känner att det är nödvändigt med jakt för att slippa över"befolkning". Så länge det ligger på en lagom nivå. Jag tycker det ska skjutas av nödvändig mängd men inte mer än så. Människan styr och ställer… Men jag skulle inte känna mig så trygg i skogen om all jakt upphörde.

Älgjakten påverkar min vardag på det viset att jag inte vågar vandra i skog lika mycket, synnerligen inte med lös hund. Då jag ser risken med skjutgalna idioter.

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
2011-10-17 22:30
#2

Vore intressant att läsa dina åsikter på dina egna frågor, as well. :)

Mvh Ellenfyrkant

moondancer
2011-10-18 10:15
#3

Så som naturen ser ut i Sverige idag behövs det jakt, eftersom vi har en såpass liten rovdjursstam som inte kan hålla den naturliga balansen.

Dock anser jag att jakten utarmar våra djur, i det här fallet älgar (då det är dessa diskussionen handlar om). Jägarna skjuter (oftast) de största och friskaste djuren vilket leder till att de med sämre gener och fler sjukdomar för vidare sina gener i större grad än om populationen hade reglerats med naturlig predation. 

Min vardag påverkas smått av älgjakten, speciellt den första månaden då man inte tar sig ut i skogen på grund av risken att bli skjuten. Både jag och min pappa har blivit påskjutna, vilket gör att man inte känner sig trygg alls. Till skillnad mot dig #1 så skulle jag känna mig betydligt säkrare i en skog utan jakt.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Sehvrin
2011-10-18 10:44
#4

Jag har generellt ingenting emot jakt, men tycker att jägarna borde tänka lite mer på vilka djur de skjuter. Det må vara coolt att döda den största tjuren, men det är inget bra för älgstammen. Nu börjar ju fler och fler jaktlag tänka så (att man inte ska skjuta de största djuren), men det är troligen för att de (eller någon annan) redan skjutit sönder stammen.

Däremot är jag lite orolig för att det finns folk med vapen ute i skogarna som inte har full koll. Dels så har jag hört moondancers historier om hur han och hans pappa blivit påskjutna tidigare. Dels så rapporterar ju tidningarna då och då om jägare som trott att de skjutit något som visade sig vara nåt annat (ett vildsvin som visade sig vara en häst, till exempel). Tro inte att jag drar alla jägare över samma kam, men för mig räcker det att veta att det finns vissa som inte har koll för att jag ska bli orolig.

Nu är jag tyvärr inte ute i skogen så mycket, så jakten påverkar inte mig personligen särskilt mycket.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Aviendha
2011-10-19 18:49
#5

Jag tycker att jakten fyller en funktion, men jag ser även problemen detta skapar, som exempelvis skevt selektionstryck som tidigare påpekats. Samtidigt så vet jag inte vad som skulle avhjälpa det heller. En kavrts miljon människor med vapen är inte lite vapen, och jag kan tycka att det saknas någon kontroll eller verifiering till innehavarens kompetens. Lite som bilkörkortet, bara för att jag klarade det galant när jag var 18 så behöver det ju inte betyda att jag klarar det lika galant när jag är 45, både pga. kunskap och fysik. Sen skulle jag önska att det fanns alkomätare på bössan, det festas rätt hårt i en del jaktstugor på kvällarna, och i bästa fall så har de huvudvärk dagen efter. I sämsta så går något helt åt skogen, så att säga.

Jag påverkas en del av jakten (härikring är den helig), min mamma är jägare och har länge jagat med löshund. Det innebär ju att jag är orolig under jaktsässongen då hunden kan skadas på så många olika sätt under jakt (älgspark, sträckning/stukning, hundslagsmål, vådaskott, rovdjursangrepp etc.) Sen får man ju tänka sig för om man vill ut i skogen, jag undviker det gärna. Dels för min egen säkerhet och dels för att jägarna störs av ens närvaro. En fördel är väl att jag, om jag har tur, kan få lite kött mot styckningshjälp.

[Doglovers]
2011-10-22 11:49
#6

Eftersom det finns människor med dåligt omdömme inom alla kategorier så finns det även det inom jägarkåren. MEN det säger inte att alla är det. Eller hur…? Det finns även folk inom sjukvården, trafiken, polisen med mera.

Här finns älgkötsel område där det planeras vad och hur det ska jagas älg. Och då är det tal om tjurar under vissa taggar som får skjutas, ko med dubbelkalv där endast ena kalven får skjutas. Ko med enkel kalv fredas. Tjurar över vissa taggar ska sparas eftersom dom går till avel så att säga. Så går diskutionerna.

Här har vi såna älgskador i skogen att vårt asp bestånd riskerar att dö. Stammarna en meter upp lyser vita och är avbarkade av älgkor med kalv. Troligen fick dom någon brist på vårkanten när snön försvunnit. Skog som sparats för tändsticks tillverkning.

Själv låter jag faktiskt jägarna få den här stunden i skogen eftersom jag har tilllgång till den resten av året. Och ska jag gå ut för att plocka svamp tar jag kontakt med jaktledaren och hör mej för och än så länge har det fungerat utmärkt. Och jag har alltid på mej en självlysande keps eller väst. Hunden få snällt gå kopplad.

Visst finns det risker när man släpper hunden i skogen och jag är alltid lite orolig. Men å andra sidan är det en lycklig hund som får jobba med det den är avlad till. Man får försöka förebygga "arbetsskador" på jakthunden genom att hålla den i rejäl kondition under året.

Köttet idag är i mina ögon extra viktigt då det är både klimatsmart, ekologiskt och oftast närodlat. Innehåller mycket omega 3 och är väldigt magert.

Här kryllar det med älg och jag ser olika dagligen. Jätte kul.

Annons:
Aviendha
2011-10-22 18:45
#7

#6 "Visst finns det risker när man släpper hunden i skogen och jag är alltid lite orolig. Men å andra sidan är det en lycklig hund som får jobba med det den är avlad till." Absolut! Hunden har ju "the time of his life" när det är jakt och det är en självklarhet att hålla honom i trim inför, under och efter jakt. Det är en arbetshund, den skulle inte må bra av att sitta hemma hela dagarna och det är inget jag önskar den. Men nojjig blir jag. Han blev loriven för en månad sedan under jakt tex, det är väl det den enda incident vi haft under hans 9 år som tur är. Hur mycket jag än älskar faktumet att hunden får precis den aktivering som han är avlad för och älskar högre än allt annat så känns det hemskt att se "sitt" djur skadat.

[Doglovers]
2011-10-22 19:17
#8

#7 Håller absolut med dej. Jag är också rätt nojig med vovvarna. När en av våra stövare får slag på hare och ger de första skallen tror jag alltid den blir tagen av varg. Den bara vrålarObestämd

Hoppas din hund mår bra och inte fått några men av incidenten.

KimE
2011-10-25 10:58
#9

Förra helgen släppte jag en 20taggare för att vi ska hålla en jämn könsfördelning, vilket är en självklarhet i modern viltförvaltning.

De flesta älgar som skjuts är kalvar och yngre vuxna som är en mindre förlust och går snabbare för älgstammen att få tillbaka.

Det är olagligt att ha hundar lös om det inte är jaktsäsong eller de går fot så det ska inte vara något problem.

Jag har inte stött på något jaktlag där det är acceperat att dricka alkohol under jakt. Det var annolunda för 20år sedan.

[Doglovers]
2011-10-25 11:19
#10

Min ena grabb satt på pass hann räkna till 8 taggar på ena sidan innan tjuren lugnt gick vidare. En upplevelse om något sa han. Dom får bara skjuta under 4 taggar. Alla mina grabbar har varit ute på älgjakt och släppt förbi många älgar. Spik nyktra (skämt) Som sagt alkoholen var nog mer vanlig för 20 år sedan.

KimE
2011-10-25 11:26
#11

Min dotter satt brevid mig och såg när den magnifika tjuren passerade på nära håll efteråt så frågade hon  "pappa varför sköt du inte" jag förklarade att vi skjutit många tjurar och bara jagade hondjur dår frågade hon "finns det bara en pappaälg kvar".

Aviendha
2011-10-25 11:30
#12

Jag vet inte av några som dricker under jaktdagen, men att festa på kvällen förekommer och frågan är hur lämpliga dessa personer är dagen efter. Det var säkert värre förr, jag är för ung för att uttala mig om det. En eller två öl till middagen är i normalfallet inget problem, men när det rör sig om större mängder, och jakten påbörjas tidigt dagen efter så kan det vara.

[Doglovers]
2011-10-25 11:34
#13

Haha, dom är för charmiga. Det ska börjas i tid. I min mans jaktlag är det en liten tjej med jämt. 4 år och har en egen comradio med hör snäcka och allt. Och gubbarna ropar på henne då och då och frågar hur det går.

Annons:
[Doglovers]
2011-10-25 11:43
#14

Vi har faktiskt nobbat en som skulle med och jaga. Han hade tagit en del så han hade skaffat skjuts. Han förstod att han inte skulle köra bil, men att använda bössan var helt okey tyckte han. Han fick gå med hundföraren utan bössa den gången. Sen kom det fram att han hade allvarliga alkohol problem. Tyvärr valde han att fortsätta med flaskan och la bössan på hyllan. Synd att det inte blev tvärt om. Vi har många stor jakter med nattgäster. Och va har aldrig sett någon bli påverkad. Det kan bli en eller två öl till maten. Mer accepterar vi inte. Säkerheten är allra viktigast.

Aviendha
2011-10-25 11:51
#15

En sund inställning! :)

KimE
2011-10-25 14:30
#16

Vi har flera barn som brukar följa när vi jagar en del har egen kniv så att de kan flå på ett älghuvud eller skånkerna.

Dricker man före jakten blir det bara en begränsad mängd och så börjar och slutar man tidigt på kvällen när det blir mörkt ute är det bara att gå och sova.

[Doglovers]
2011-10-25 21:20
#17

Ärligt talat så brukar det inte finnas så mycket ork till att dricka efter en jobbig dag i skogen, så för det mesta blir det mat och sedan sängen eftersom man ska upp före tuppen.

Vi har mycket fadderjakter och med andra ord många ungdomar som är med. Så då får man föregå med gott exempelFlört

Upp till toppen
Annons: