Annons:
Etikettenergi
Läst 1255 ggr
Coturnix
9/8/11, 11:21 PM

Grisar bättre än vindkraft

http://www.e24.se/entreprenor/1000-grisar-battre-an-vindkraft_3039844.e24

Om det är en väg att gå så borde vi ju kunna utnyttja människan på samma sätt? Avseende biogas!?

Annons:
Fridaybrew
9/9/11, 12:00 AM
#1

Dock utesluter det ena inte det andra. Därmed är det utmärkt med biogas OCH vindkraft!

Sen finns det redan reningsanlägningar där man gör biogas. Tex Kansas city har gjort det i ca 25 år. Dock inte av miljöskäl utan för att det är ekononiskt smart =) Oavsett anledning är det winwin.

/Fridaybrew

moondancer
9/9/11, 10:30 AM
#2

Mänsklig avföring kan inte användas inom den biogas-tillverkning vi har i sverige har jag för mig. Ska försöka kolla upp det här när jag har tid (om inte någon annan hinner före mig)

Det skulle vara väldigt trevligt att se biogas användas till mer än bara drivmedel (vilket är det vanligaste i Sverige).

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Sehvrin
9/9/11, 10:52 AM
#3

#2 Jodå, mänsklig avföring används, fast i form av avloppsslam. Problemet med det är alla tungmetaller samt bakterier: Man kan inte använda restprudukten till gödsel på grödor som är till för mänsklig konsumtion.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Fridaybrew
9/9/11, 11:30 AM
#4

Det bästa är faktiskt att använda det som drivmedel då det då faktiskt är ett närproducerat drivmedel och man eliminerar lika mycket fossilbränsle som annars hade använts. Biogas är inte lämpligt för att fraktas långa sträckor utan ett gasnät, på så vis gynnar man sitt eget område med biogas då den är närproducerad. Iaf i sverige där vi inte byggt ut gasnätet tillräckligt bra än så länge.

El kan vi få från många andra källor dock är drivmedel desto svårare att finna.

/Fridaybrew

Sehvrin
9/9/11, 3:49 PM
#5

#4 Jag håller med. Biogas borde i första hand användas som fordonsbränsle. Det bästa vore ju om man kunde driva lantbruksmaskiner på det (men jag har för mig att någon sagt att det finns regler mot biobränsle i traktorer?).

Å andra sidan är det bättre att man tar tillvara på gödslet och gasen än att man bara låter det vara. Det är ju fortfarande ett förnybart bränsle han använder och det är bättre än att använda el från kol- eller oljekraftverk.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Krumas
9/30/11, 8:50 PM
#6

Fördelen med biogas från gödsel är att det eliminerar utsläpp av metan och llustgas från gödseln och det ger minskade CO2 utsläpp när man byter fossila bränslen mot biogas. Så det är en dubbel nytta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: