Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1766 ggr
Sehvrin
2011-09-02 16:00

Städerna är grönare än landsbygden

"Är stadsbor grönare än folk på landsbygden? Har storstäderna fått oförtjänt dåligt rykte i miljödebatten?

Ja, kanske. Flera studier de senaste åren antyder att asfaltdjungeln är bra för miljön, klimatet och naturen."

Om detta skriver GP http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.713276-staderna-ar-gronare-an-landsbygden

Vad är din uppfattning? Tror du att de som lever i stan lever mer miljövänligt?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Bjornen
2011-09-05 08:22
#1

Vill man ha översvämningar är det väl bra i städerna, när all nederbörd koncentreras genom asfalten och ingen möjlighet för vattnet att tränga ner i jorden. Samtidigt koncentreras alla föroreningar när de når vattnet och ingen möjlighet finns för naturlig rening genom olka mikroorganismer.

På landsbygden har vi alltid haft möjlighet att leva ett liv i balans med naturen. Stadsbornas krav på bekvämlighet kan bli skadligare när de kommer ut på landsbygden. Då de saknar kunskap om hur man kan leva naturvänligt.

Många landsbygdsbor behöver också mera kunskap om hur man förr kunde leva i god balans med naturen. Särskilt stort problem hos den yngre kategorin. Stadsborna har lyckats prägla även landsbygdens folk.

Geru
2011-09-05 14:36
#2

#1 Nu är det faktiskt så att en naturlig balans är omöjlig inne i stan, så det är någonting som du omöjligt sätt ens kan kräva. Vad som behövs är mer växter och mer miljövänligt byggande.

Översvämning är ingenting vi precis har ofta i stockholm. Vi har dränerings system för att motverka översvämningar, kloaker och liknande. Och även reningsverk för kloakvattnet, för alla föroreningar. Stockholmsvattnet går att bada i.

Kunskap sprider sig, och det är mycket mer miljötänk i stockholm nu än det var för te.x. 10 år sedan. Många inne i stan har god kunskap om hur man lever naturvänligt, och många inne i stan gör det med. Du kan med största sannolikhet vara mer miljövänlig genom att bo i stockholm än att bo ute på landsbygden eftersom bil te.x. inte är en nödvändighet inne i stockholm.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Bjornen
2011-09-06 05:43
#3

Ingen mat produceras i städerna. Inte ens parkerna används att producera mat, som man gjorde under krigsåren. All mat fraktas till städerna.

Alla våra sjöar går att bada i och många sjöar kan man dricka vatten utan någon rening.

Geru
2011-09-06 13:22
#4

#3 Matproduktion hänger inte ihop med miljötänk tyvärr.

Tror inte jag kommre få något bättre svar på det jag skrev än så här. Jag drar mig ut ur konversationen.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Sarah
2011-12-04 13:25
#5

#4 Även om du dragit dig ur diskussionen… men hur menar du att matproduktion inte hänger ihop med miljötänk? Maten är ju en av de största bovarna mot miljön. Jag tror att stadsbor är sämre på att ta till vara på all mat, även om de kanske köper mer ekologiskt. Det är inte lätt att hitta ex kött som inte är benfritt och fettfritt i stan. Det är inte efterfrågat.

Geru
2011-12-04 14:26
#6

#5 Det är någonting som är menat till hans kommentar ang. att man inte oldar mat i städerna. Kommentaren är alltså helt riktad till just städerna.

Och ja, många kastar mat i sverige. Inte bara stadsbor. Jag vet personligen att jag är bra på att ta vara på mat, men det finns väldigt dålig statestik ang. hur det är generellt i storstäderna.

Varför skulle man vilja ha kött som är fettfritt? Fett är ju den mest nyttiga delen av köttet.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Sarah
2011-12-04 14:38
#7

Ok, fattade inte vad du menade.

Jag skriver om, det finns inte "restbitar", jag har själv bott i stockholm i hela mitt liv och nu utanför. På innerstadsbutikerna hittar man bara rensat kött, som exempel, folk vill bara ha de finare bitarna. Ex hittar man nästan bara kyckllingfilé och inte resten av kycklingen osv osv.

Geru
2011-12-04 14:48
#8

#7 Aha. Jo, det har ju blivit lite så på många ställen. Fast jag tycker mitt ICA håller hög standard och har hela kycklingar och så vidare… Personligen älskar jag kött med fett. Det är ju absolut godast:) Speciellt om det är ben med också.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

KimE
2011-12-07 21:28
#9

Jag äter mest vilt och potatisen från eget land är garanterat ekologisk. Åker mer bil än stadsbor men förbrukar mindre av andra varor.

Upp till toppen
Annons: