Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 1080 ggr
Sehvrin
2011-08-30 22:49

Nationalälv hotad

"Piteälven är en av Sveriges fyra skyddade nationalälvar, och man får enligt svensk miljölagstiftning inte bygga vattenkraft som påverkar denna älv eller dess källflöden. Men det hindrar inte ett norskt bolag, Musken Center AB, som tillsammans med ett svenskt företag, Laponia Center AB, har hittat ett finurligt litet kryphål. De tänker bygga ett gigantiskt vattenkraftverk på norska sidan, som ska matas med vatten från Sverige. Vattnet ska alltså ledas över till kraftverket i Norge – i en flera kilometer lång tunnel – från den svenska sjön Pieskehaure, Piteälvens källflöde!"

Mer finns att läsa på fiskejournalen.se. Där kan man även skicka ett färdigskrivet mail till näringsminister Maud Olofsson och miljöminister Andreas Carlgren, det enda man behöver göra är att fylla i sitt namn och sin mailadress.

Själv tycker jag att det är helt galet att sånt här kan få hota en av våra få orörda älvar, så jag har självklart skickat ett mail till ministrarna.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Tom-B
2011-08-31 20:48
#1

Samma Inlägg har Sehvrin lagt på Fiske.

Jag har naturligtvis skrivit på och uppmanat att skriva på.

Jog hoppas ni på Miljö gör detsamma.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Sehvrin
2011-09-06 21:11
#2

Rapport har gjort ett repotage om detta: http://svtplay.se/v/2523301/norge_vill_bygga_ut_pite_alv

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Geru
2011-09-07 00:19
#3

Varför i ******* ska norge ha våra naturresurser? Dom har ju nog av sina egna!

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Fridaybrew
2011-09-07 02:08
#4

Länk till artikel på nyteknik:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3246479.ece

Sista stycket i artikeln gör att det inte låter helt orimligt trots allt:

"Företaget kan också argumentera för att påverkan av miljön blir liten. Pieskehaure är redan reglerad till två meter. Ytterligare tre meter skulle kunna betraktas som "obetydligt", anser Musken Senter, som också hävdar att det vore allmänt fördelaktigt om vattennivåerna i Stora Luleälven och Piteälven skulle minskas"

Dock ska naturligtvis sverige ta del av eventuella generarade inkomster från projektet.

/Fridaybrew

Tom-B
2011-09-07 11:07
#5

Och vad Musken Senter säger och skriver skall inte ses som en partsinlaga? Eller -----?

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Sehvrin
2011-09-07 12:33
#6

#4 I mina öron låter en reglering på totalt 5 meter ganska mycket. Dock är jag inte limnolog, så jag väntar med att uttala mig om det tills det finns en MKB att läsa. Det är många olika ekosystem som kan komma att påverkas av detta, dels Piteälven (och för vem skulle det bli fördelaktigt om vattennivåerna sänktes?) men det finns risk för att även Östersjön och den norska fjorden där vattnet är tänkt att hamna kommer att påverkas.

Vi talar om energi och energi, men naturen har också ett egenvärde och nog har vi råd att låta fyra av våra stora vattendrag vara utan vattenkraftverk?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: