Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 878 ggr
Sehvrin
8/16/11, 8:44 AM

Vår närmiljö i staden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du tänkt på din närmiljö? På de där träden som står inklämda mellan höghusen? På buskagen där gråsparvarna brukar trivas? Eller kanske på en vildvuxen liten fläck nånstans bland det ordnade?

Jag tänker på den ibland, men oftast bara finns den ju där. Idag tänker jag dock extra mycket på det: Jag bor i en ganska ful del av en ganska ful stadsdel. Den är byggd för funktion: Få plats med så många studenter som möjligt på så liten yta som möjligt. Men det finns i alla fall lite vackra träd här och var. Idag är det dock två träd, två fina lindar, färre:

De har fällt dem.

Jag förstår inte varför de har valt att göra det, det enda jag vet är att jag kommer sakna dem och den gröna, lummiga känslan de gav området utanför min port. Och jag inser hur bra det är för "själen" och troligen i längden för hälsan att ha de där extra träden i betongdjungeln.

Nu sitter jag bara och hoppas på att den tredje linden, den utanför mitt fönster, skall få stå kvar.

Kanske är det för att jag är biolog och verkligen gillar träd som det slår så hårt mot mig, men jag tror inte det. Jag tror att de flesta människor mår bra av att bo nära naturen, hur liten den delen av naturen än må vara.

Hur viktig är det för dig med att ha träd och annan natur i staden?

Bilden är tagen från mitt köksfönster och där är linden som ännu står kvar.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Fridaybrew
8/31/11, 12:22 PM
#1

haha jag visste exakt var du bor från bilden =) Bodde där i 8-10 år typ Flyttade till 5 olika ställen alla inom "icke människo *** " =)

Jag toktrivdes där annars hade man dragit från området rätt omgående.

/Fridaybrew

Sehvrin
8/31/11, 12:47 PM
#2

Det är ett ganska trevligt område, och jag har trivts jättebra de sex åren jag bott här. Det är ju dock inte direkt vackert, men träden gjorde ett bra jobb med att göra utomhusmiljöerna lite bättre.

De tog inte ner några fler träd utanför mitt hus i alla fall, vilket jag är väldigt glad över. Det är så mysigt att titta ut genom fönstret och ha grönska utanför och om man har tur sitter det även en liten fågel där (är man biolog så är man Flört).

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: