Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 3061 ggr
Elvis The Rabbit
8/10/11, 7:24 PM

Rengnskog eller inte?

Hej, jag undrar ur man kan veta säkert att det inte ät regnskog. Finns det någon märkning eller liknanade??

<3 Dreams don't turn to dust <3

Annons:
Halvdansken
8/11/11, 2:00 PM
#1

Kolla efter FSC märkningen. Men det kan ju fuskas med allt, så helt säker kan man inte vara.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sehvrin
8/15/11, 12:52 AM
#2

#1 FSC-märkningen är ingen garanti alls, då det även finns FSC-certifierat regnskogsskogsbruk.

FSC har dessutom visat sig inte fungera så bra, varken i Sverige eller i regnskogsområden.

Bästa sättet att försäkra sig om att man inte köper nåt med regnskog i är att hålla koll på vilka träslag som är okej att köpa. Fast när det gäller papper är det ju svårare då det kan komma från blandade källor, men jag har för mig att många skriver ut pappersmassans ursprung på sina produkter.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Halvdansken
8/15/11, 1:21 PM
#3

Jag tycker det är ok om man odlar regnskogsträd, som man odlar annat trä till tex möbelindustrin (vi bor faktiskt brevid ett sånt plantage här i Danmark). Det jag inte gillar är givetvis skövlingen av urskogen, men kan man kontrollera odlingen/nerhuggningen tycker jag det är ok.

Problemet är givetvis att det ha fuskats med märkningen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sehvrin
8/15/11, 1:59 PM
#4

#3 Ja, odlas det utan att det är på bekostnad av annan naturlig skog är det okej enligt mig också. Men jag skulle tro att det är svårt att odla regnskog på mark där det inte funnits sådan tidigare. Jag har aldrig hört talas om sådana plantage, fast det kanske är nån annan här som vet mer om det?

Naturskyddsföreningen har lite tips om hur man väljer trädgårdsmöbler på ett miljövänligt sätt och information om olika regnskogsträslag som finns på den nordiska marknaden. Enligt dem är det bara, Hevea (gummiträ) som är acceptabelt socialt och miljömässigt att köpa, då det ofta handlar om träd som inte längre producerar gummi och därför ändå ska avverkas.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: