Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 2196 ggr
Sehvrin
2011-06-27 14:30

"Förbjud vresrosor för plantering"

"Vresrosen, som varit väldigt vanlig vid parkeringsplatser, skolgårdar och i trädgårdar, kan komma att förbjudas. Orsaken är att den växer så bra att den tränger undan annan växtlighet, framför allt längs med stränder." Det skriver Vetenskapsradion

Vad tycker ni, bör trädgårdsväxter som lätt förvildas och tränger undan den naturliga floran förbjudas?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
LaSadie
2011-06-27 14:34
#1

är den importerad eller en del av den svenska faunan?

Sehvrin
2011-06-27 14:55
#2

Enligt den virtuella floran är den importerad från Japan och 1927 hittade man den förvildad för första gången (http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/rosa/rosarug.html).

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Bjornen
2011-06-29 05:34
#3

Rosa rugosa infördes från Japan till Danmark för att binda sanddyner redan under 1700-talet. Jag har uppgifter om exakt årtal men jag orkar inte leta reda på det det. Förmodligen den enda växtart som först införts till Europa genom Danmark.

Jag tycker att man inte ska förbjuda någon odling av växter. Däremot borde det införas försäljnings restriktioner. Ett första skede skulle vara att Vägverket och anndra vägbyggare slutar använde Rosa rugosa som prydnad av vägkanter. Exempelvis vanliga vid Uppsala.

Just när det gäller Rosa rugosa finns det många besvärliga gränsdragningar. Som art har de ett antal olika sortnamn och korsningar. Exempelvis alla moderna kandadensiska rosor med god härdighet upptill zon 6-7 har Rosa rugosa inblandade. Därutöver finns också spontanta korsningar med bland annat kanelros. Ytterligare har vi underarten kamtchatkaros som var en vanligt ympunderlag för ädlare rosor under 1800-talet speciellt i Holland. Många gamla gårdar har relikter av dessa då de ädlare rosorna försvunnit.

moondancer
2011-06-29 08:34
#4

Tack för bra information Bjornen!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Sehvrin
2011-06-29 10:28
#5

#3 Intressant information!

Själv vet jag inte riktigt vad jag tycker om det i naturvårdsynpunkt, men kanske kunde man förbjuda kommuner och andra myndighetsaktiga instanser att plantera vresros; det verkar ju vara de som nyplanterar mest. Om jag ser det rent själviskt skulle jag vara glad över ett sådant beslut, då jag har rensat tillräckligt många vresrosrabbater i mina dar som semestervikarierande parkarbetare Tungan ute

De pratar om tio olika arter som är särskilt problematiska i förvildat tillstånd:

De tre värsta:
Vresros
Jättebalsamin
Jättebjörnloka

Också problematiska:
Parkslide
Lupin
Kanadensiskt gullris
Snöbär
Druvfläder
Kirskål
Blekbalsamin
Amerikansk dunört

Listan hämtad från http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=412&artikel=4574041#srcomments

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Bjornen
2011-06-29 10:50
#6

När det gäller listan så är det flera diffusa benämningar:

parkslide finns i flera underarter och några mycket närstående arter som är svåra att artbestämma utan stora specialkunskaper.

Lupin finns också många arter, varav några är ettåriga och används som gröngödslingsväxt. Inte helt lätt att artbestämma dem.

Amerikansk dunört är flera olika arter som riskerar att undantränga våra inhemska dunörtsarter. De amerikanska dunörterna bildar vinterrosetter som övervintrar bra.

De ettåriga balsaminarterna är lätta att ta bort. Åtminstone jättebalsamin kan inte gå i frövila till kommande år. De måste alltså få tillfälle att föröka sig varje år. Kan slås av eller frysas bort.

Flera andra arter saknas i listan som är vanliga särskilt norröver. Exempelvis olika spireor typ torpspirea (omkring 10 arter eller hybrider), och rönnspirea samt de perenna växterna plymspirea och pestskråp.

Annons:
Ellenfyrkant
2011-06-29 22:09
#7

Jag tycker de är fina, vi har en buske i trädgården (1!) men visst förstår jag problemet. Dock tycker jag förbud känns lite överdrivet. Ska man behöva förbjuda växter? Jag kan inte riktigt ta ställning men känns som att det borde finnas någon bättre idée än förbud för de är som sagt fina. Det borde gå att hålla dem i schack på något vis. En början skulle ju kunna vara att upplysa folket.

Mvh Ellenfyrkant

Sehvrin
2011-06-29 22:24
#8

#7 Vad det handlar om är att man vill ha ett förbud mot nyplantering av vissa växter, inte att förbjuda dem helt och hållet (eftersom det skulle bli väldigt svårt, särskilt vissa arter på den där listan i inlägg #5. Jag tror att det är många trädgårdsägare som försöker bli av med kirskål utan att lyckas Flört)

Det ska tydligen komma ett EU-direktiv, fast det är inte riktat mot enskilda arter utan snarare hur man ska hantera hotet med invasivaarter och preventiva åtgärder, om jag fattade det rätt (vet inte mer om det än vad de sa i programmet)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: