Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 2297 ggr
[Jessica-B]
2011-04-14 00:23

Mopedbil

Hur miljösmart är en mopedbil? Jag spånar lite på en sådan… istället för vanlig bil. Men så kan jag ju NOLL om bilar, så det kanske t o m är en dum fråga. ;) Nå väl. Vad säger ni? Är det ett bättre alternativ till en "vanlig" bil?

Annons:
KimE
2011-04-14 09:15
#1

Det beror på vad du ska ha den till de drar lite bensin om de är fyrtaktare men förmodlingen så använder de gammal teknik i motorn. katalysator? Krocksäkerhet samma som en vanlig moped? En småbil kan du använda på motortrafikled har normal krocksäkerhet och drar inte så värst mycket soppa. Sen är en liten bil billigare än en mopedbil.

[Jessica-B]
2011-04-14 13:09
#2

alright :) tack,

Fridaybrew
2011-05-01 20:56
#3

Skulle inte köpa en mopedbil, köp en bra miljöbil som drar lite. Såg att du bor på västkusten och där har dom ett hyfsat bra utbyggt natur/biogas och mackar för dessa. Visst är det trevligare att köra på något som minskar utsläppen av metan samt tillgodo gör detta som bränsle. Närproducerat är det också med biogas så man stödjer lokaltraktens bönder och andra gasproducenter (bönderna får finfint gödsel som inte stinker skit efter rötningsprocessen).

Det kallas oftast för CNG bilar (naturgas) BNG är biogas men det är samma i princip dock är den ena fossilt o den andra är bättre men de blandas oftast samman i gasnätet. Dock är det bättre med CNG/BNG än bensin. Dessa bilar köpts oftast av landsting och andra offentliga instutioner och därefter säljs de efter ett par år, de är inte populära så man kan hitta riktiga fynd på tex kvd.se .

Funderar på CNG bil själv men är väldigt nöjd med min Prius.

/Fridaybrew

[Jessica-B]
2011-05-01 23:41
#4

Det var ett utförligt svar, det tackar vi för :) Jag ska fundera vidare. Tack!

Fridaybrew
2011-05-02 13:03
#5

Det var så lite så =)

Vad har du för budget? Har du bråttom? Vill du kunna ta med flera kompisar i bilen? Har du andra specifika behov som du känner att fordonet ska uppfylla?

/Fridaybrew

[Jessica-B]
2011-05-02 15:49
#6

Nej jag förbereder lite bara och spånar lite på det här med bil bara… av ekonomiska skäl kan jag inte a någon egen bil just nu. Men så länge bilen kan ta mig fram tillsammans med minst 1 passagerare är jag nöjd. Ja, och den ska givetvis vara snäll mot naturen också! :)

Annons:
urfaren
2011-05-18 21:44
#7

dock ska man undvika att tanka sin dieselbil med viss sorts diesel. Vissa sorter tillverks av palmolja och för att odla det skövlar man en sjuh****es massa regnskog…. Om du funderar på en miljödiesel alltså. Preems de,iesel gjord på talloja verkar bra dock

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Ellenfyrkant
2011-06-02 08:09
#8

#7 Vart kan man få reda på mer om det? Är det alltså vissa speciellt bensinstationer man ska undvika att tanka diese på?

Mvh Ellenfyrkant

Upp till toppen
Annons: