Annons:
Etikettmiljönyheter
Läst 1562 ggr
[Doglovers]
2011-03-25 16:40

Björnbiten 12 åring

Björnen hade tydligen blivit väckt ur idet och grabben skadades i båda benen. Jag kunde inte länka. Det står på aftonbladets webtidning.

Annons:
Ellenfyrkant
2011-03-26 18:11
#1

Mvh Ellenfyrkant

[Doglovers]
2011-03-26 19:10
#2

Tack ska du ha.

moondancer
2011-03-26 21:14
#3

Fick reda på idag att björnen INTE ska skjutas, eftersom den inte anses som farlig (eller mer farlig än vanlig björn).

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ellenfyrkant
2011-03-27 10:24
#4

#3 Betyder det att den hade skjutits om den reagerat mer aggressivt än vad den gjorde?

Alla djur har ju rätt att leva men de bör definitivt spärra av området från skidanläggningen så inte fler skidåkare får för sig att åka off-pist kring idet. Dumt att utstätta både människor och djur för fara i onödan.

Mvh Ellenfyrkant

moondancer
2011-03-27 17:55
#5

Tror mest att det har att göra med att den i nuläget inte utgör någon fara för människor. Vet inte vad som ligger till grund för beslutet

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[Doglovers]
2011-03-27 20:53
#6

Grabben som blev angripen vill inte att den skjuts. Vet inte om beslutet grundas av det.

Vad händer ungarna dom hittade i idet?

Annons:
KimE
2011-03-28 10:33
#7

Björnen har inte attackerat bara försvarat sina ungar. Orsa björnpark har erbjudit sig att ta hand om ungarna om inte honan återvänder.

Ellenfyrkant
2011-03-28 15:47
#8

#6 Tror inte grabben har så mycket att säga till om så troligtvis handlar det om något annat. Kanske att björnen inte attackerade..

Mvh Ellenfyrkant

[Doglovers]
2011-03-28 22:32
#9

Nu ska myndigheterna sitta och vända papper ett tag medans Orsa sagt att dom kan ta hand om björnungarna. Myndigheten tror nämligen att björnhonan kommer tillbaka. Och under tiden kommer björnungarna ta skada genom att inte få di och omkötsel. Dom blir uttorkade och får inte den näring dom så väl behöver.

Man kan ju vända på det och döpa björnen till varg i stället. Då skulle det se helt annorlunda ut. Då skulle dom redan varit under omvårdnad.

För mej är alla djur lika värdefulla och jag blir faktiskt ilsk när jag hör att myndigheten ska avvakta ett dygn till. Då kan det redan vara försent.

Sehvrin
2011-03-29 13:49
#10

Polisen beslutade att björnungarna skulle avlivas http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2151&grupp=12079&artikel=4427151 och enligt P3 nyheter är det gjort nu.

Jag tycker det är ett lite konstigt beslut, då Orsa björnpark sagt att de kunde ta hand om ungarna.

Uppdatering: Polisens pressmedelande gällande fallet http://www.polisen.se/sv/Aktuellt/Pressmeddelanden/Jamtland/Pressmeddelande-angaende-bjornhonan-och-bjornungarna-i-Funasdalen/

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

KimE
2011-03-29 14:16
#11

Det är beslutat att man så långt som möjligt ska låta naturen ha sin gång på samma sätt som om det varit älgkalvar.

Upp till toppen
Annons: