Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 4842 ggr
Sehvrin
2/15/09, 11:57 PM

Varg

Diskussionen om varg fortsätter i tråden Varg2

Innan du skriver, ta en extra titt på våra skrivregler och regler för rovdjursdiskussioner.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Tom-B
3/27/09, 12:26 PM
#1

Vargen - Ja eller Nej

Vargen (Canis lupus) har funnits i Sverige sedan urminnes tider, det framgår av de gamla landskapslagarna. Jag har i övrigt funnit att i hela Sverige fanns varg fram till början av 1800-talet. Därefter har den successivt minskat. Staten betalade skottpengar på varg fram till 1965, men den blev sedan fridlyst från 1 januari 1966. Men genom olaga jakt var vargen i princip utrotad 1980.

Vargen har alltså, enligt min mening, sin historiska och naturliga plats i Sverige. Men ….

Genom människans eget agerande, och även Statens genom skottpengarna, minskade och utrotades vargen. Det gav utrymme för människor att etablera verksamhet, och få sin utkomst, på många platser där nu vargproblemet (i den mån det verkligen har varit ett problem) mer eller mindre försvunnit.

Man vill nu återinföra vargen och skapa en livskraftig vargstam på upp mot 200 vargar. Jag tror det antalet redan uppnåtts. Men förhindrar samtidigt företagare med verksamheter där det finns varg, att försvara sin egendom. Detta gäller väl i första hand lantbrukare med djur, det är väl främst får och kalvar. Och förstås renarna.

Det finns sätt att skydda tamboskapen, mer eller mindre effektivt. Det är väl närmast ett elstängsel som kan användas. Man har också i någon mån gett djurägare rätt att döda vargar, som tar sig in i hagen för att bevisligen skaffa sig ett mål mat. Att skydda frigående tamdjur, t ex renen, är däremot mycket svårare. Gäller också djuren på fäbodarna i t ex norra Dalarna.

Eftersom Staten beslutat om restriktioner, närmast förbud, för djurägaren att skydda sina djur, t ex att avskjuta alla vargar i närheten, så bör också Staten i sin helhet bekosta uppsättande av elstängsel och vad det numera finns för andra skyddsåtgärder. Och naturligtvis bör även renägare kompenseras för rovdjurstagna renar (gäller förstås också järven), och fäbodfolket.

Alltså, enligt min mening: Tillåt en livskraftig vargstam, men Staten skall bekosta nödvändiga skyddsåtgärder.

Vill Du läsa mer, gå in på länkarna till Naturvårdsverket och Svenska Jägarförbundet. Klicka på Länkar i listen ovan, så hittar Du länkadresserna.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

chik
3/30/09, 8:58 AM
#2

Intrsant artikel.Jag är för att alla djur skall få finnas. Men när dom mister respekten för mäniskan då är det något som är fel.O de anser jag att dom gör när dom stryker om kring nära hus. Och då tycker jag att man skall ha rätt att sjuta dom.

Sen är det nackdelar med el-stägsel. Det är ente roligt för det djuret som fastnar o Elen inte bryts, Den går en kvalfull död till mötes,

Varg- Vet du om det tas prover på dom vargar som har blivit dödade.Jag tänker på att det kan ju vara Varghybrid efter som dom uppe håller sig så nära mäniskan. För i dag har vi väl ingen brist på vilt..

Lena

Lena.P är jag i verkliga livet.

Tom-B
3/30/09, 1:20 PM
#3

Hej Lena!

Elstängslet består av en enkel tråd, ev. två trådar med ett rel. stort avstånd mellan varandra. Jag har aldrig hört att någon varg, eller överhuvudtaget något djur fastnat i elstängsel och dör.

Elen i tråden består bara av obehagliga stötar, som ej är dödande. Jag har själv använt elstängsel till får i ca 40 år, och har många gånger fått en stöt själv. Obehagligt, men man är helt opåverkad efter stöten.

Man talar mycket om varghybrid, men jag har inte hört talas om vildlevande varghybrider. Skall försöka kolla förekomsten.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

moondancer
3/30/09, 1:28 PM
#4

Vad jag vet så är varghybrider vanligare där det finns en livskraftig och stor vargstam, till exempel i Ryssland och norra USA. I Sverige är inte vargen tillräckligt utbredd eller tillräckligt många för att det ska vara en stor risk för hybrider. Men visst finns det en risk.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

chik
3/30/09, 2:49 PM
#5

Malm. En bekant till mig hadde en häst som trasla in sig i el-stängsel, som inte gick sunder-Hästen fick avlivas på plats.Sen är det rådjur som har fått en kvalfull död intraslade i el-stängsel.

Så det beror nog på vad hu har för agrigat..

Moondanser. Vi pratar nog inte om samma sak.

Året 1955 tog ett biologisk experiment rum. Man korsade en Schäfer hane med en Varg tik. Exprimentet blev enligt forskarna lyckat. Det gick bra att para en varg tik med en hane av hundras. Det var också möjligt att para en varg hane med en tik av hundras. Den övervägande marioteten avkommor av denna avel prosedur var efterfrågad i fortsatt avel.  Året 1965, efter att man avslutat exprimenten med hybrid-avel så var också ett nytt avelsprogram framjobbat.
Det var att kombinera utseendet & de fördelaktiga egenskaperna i en varg med de bästa kvaliteérna i en hund. Året 1982 så blev Varghybriden (Czechoslovakian Wolfdog) genom general komiteén i avelsförbundet en egen ras.

Olagligt med Hybrid:
I Sverige har det varit olagligt att köpa valp eller avla hybrider sedan 1998.
Att innehava en varghybrid född innan lagen trädde kraft är ej olagligt i Sverige och det betyder inte att hunden skall behöva avlivas.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Tom-B
3/30/09, 4:39 PM
#6

Chik!

Var det verkligen en enstaka tråd? Och hur var den egentligen fastsatt så att en häst inte kan dra ner tråden. I och med att tråden faller till marken blir den jordad och därmed strömlös.

Eftersom hästar är känsligare än får, skall man använda aggregat som är anpassade för just häst. Använde Din bekant detta?

Många gånger sätter man, speciellt till häst, en eldråd som förstärkning till övrigt stängsel/staket. Tråden sätt då i jämnhöjd med överdelen av det bakomvarande stängslet, och det skall sitta på ett visst avstånd (jag kommer inte ihåg i minnet just nu) från det bakomvarande stängslet.

Att en häst fått en elstör, ryckt till och fastnat i det bakomvarande stängslet har förekommit, men det är just därför eltråden skall sitta en bit ifrån. Denna bestämmelse gäller även får och fårstängsel, men där sätter man tråden bara en bit från backen, för att hålla främst lammen inne.

Om jag använde endast eltråd för att hålla djur inne, har jag alltid mellan stolparna satt en plastremsa, som vajar i vinden och gör att vilda djur observerar tråden. Gjorde Din bekant det.

Men, ok, olyckor händer ju, även om man vidtar alla lämpliga åtgärder.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
Anders 50
3/30/09, 11:00 PM
#7

Läser man tidningen Land/jordbruksdelen så har man kunnat läsa att även människor dött när de fastnat i elstängsel.

Elstängslen är inte som de var förr, nu är det krut i dem för att man ska slippa röja gräs som växer i trådarna och jordar.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

chik
3/30/09, 11:03 PM
#8

Malm. Det kan jag inte svara dig på.

Har själv häst men ingen El i tråden..

Men sen är min tanke lite att om vi skall hägna in stora områden för rovdjur så blir det inte bra..Så var mitt tanke sätt..

Sen så är det väl mest samerna som har ont av vargen o jag kan förstå dom..

Men sen så förstår jag inte det här. För det kanske är varghybrid som typ är här nere o hur tänker man då?

Halland hadde en bonde som fick sina kor ut jagade ur hagen o skadade.Han fick ca 90,000. det är mycket pengar. För att dom trodde att det var varg..

Ja nu har vi fylt i lite här på sajten..

Så jag tackar för mig..Nu har jag fått sagt lite i detta ämne.

Men skull så gjärna villa veta om det är hybrider.

Ha en trevlig kväl eller dag. Lena

Lena.P är jag i verkliga livet.

Tom-B
3/30/09, 11:36 PM
#9

#7. Kan det ha varit en person med pacemaker? Jag skall försöka kolla om det förekommit, och när och hur detta gått till.

#8. Jag har ställt frågan till Naturvårdsverket om hybrider. Återkommer när jag fått svar.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

chik
3/31/09, 2:00 PM
#10

Tack. Malma. Lena

Lena.P är jag i verkliga livet.

Nore
3/31/09, 11:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#9.  Jo varghybrider fins i skogarna mellan karlsborg askersund o bjöneborg mot värmlandgränsen, en omtalad dask medborgare som blivit körd på porten i flera trakter, jag har en dam som har två stycken här där jag bor, men hon har dem kopplade, en mycke skyggt djur o kort stubin, för min del så kan det inte vara trevligt o ha en sådan,   Här är det spår av varg på mina jaktmarker

Bleenda
3/31/09, 11:45 PM
#12

Ett rovdjursstängsel ska vara på 4-5 trådar med ström i.

Ett elände för hundar.

Bleenda
4/1/09, 12:05 AM
#13

Jag läste  i senaste Jakt & Jägare om en kvinna i Georgien som blivit dödad av varg. Så här står det.

Nu har det hänt igen. En människa har blivit dödad av vargar. Resterna av en vargäten kvinna har hittats i Kakheti-distriktet, uppger bland annat Imedia Television.

Det ska vara det tredje angreppet på  några veckor i Georgien och nu uppges de lokala myndigheter dela ut vapen så att människor kan försvara sej

Guvernören Gia Chalatashvill har i ett TVtal meddelat att högsta beredskap gäller.

Den kvinna som dödats ska ha varit försvunnen i flera dagar innan resterna efter hennes kropp påträffades några mil utanför huvudstaden Tiblisi.

Utöver attacker mot människor rapporteras om ett stort antal attacker mot boskaps djur.

 Jens Karlsson, forskare vid Viltskadecenter, känner inte till förhållandena för vargarna i Georgien, men han vet vilka faktorer som brukar ligga bakom attacker på människor.

Om man tittar på de fall som inträffar rör det sej om tre faktorer som brukar spela in-rabies smittade vargar, total avsaknad av bytesdjur eller tillvanda vargar. Sannolikt är det en eller flera av dessa faktorer som ligger bakom, säger Jens Karlsson.

Skrivet av Mikael Moilanen

 och jag tog mej friheten att kopiera detta.

Annons:
Tom-B
4/1/09, 2:00 AM
#14

#12. Ett rovdjursstängsel skall inte användas för att inhägna kvadratmil mark, utan endast det område som betas. Och lösa hundar skall i alla fall inte ensamma gå in i en hage med djur.

Alla djur, i alla fall de absolut flesta (men jag vet inget undantag), lär sig snabbt vad ett elstängsel är för något. De går kanske emot en gång, sedan aldrig mer. Men visst de kan testa om elen är påslagen.

Det händer ju att elen ibland inte fungerar. Jag har haft hästar, och dessa lär sig snabbt att ibland är elen på, ibland av. Man kan se en häst sträcka fram nosen som närmast ca 5 cm till tråden, och då känner den om elen är påslagen.

Även min hund har lärt sig, och går inte i närheten av elstängsel.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

rifla
4/1/09, 10:30 AM
#15

Här har vi stora varg problem och de flesta bönder runt omkring har ansökt om viltstängsel för vi har stora arealer med köttproduktion på både nöt och får. det är som Bleenda sa 5 trådar och ca 110-140 högt.

visst får man hjälp till stängsel men när vargen stryker runt och den kan hoppa så sker det panik i hjordarna och de forserar stängslen som om det vore ingenting.

Då kostar det oss i arbetskraft att arrangera grannar och betala eftersöks ekipage för att leta efter djur i skogen och på vägen där tyvärr bilarna kör på dom, och de försäkringarna får djurägaren betala (självrisk) för att djuren ska vara innanför stängslet.

Man har ju laglig rätt att försvara sina hjordar mot både grannens hund och vargen.

jag känner att det blivit så mycket svårare och kostsamt för djurhållare och skogsförvaltningen pga rädslor.

Var på ett seminarium med bla Grimsö. Där fick vi veta att ett vargpar och per revir så går det åt 100-140 älgar per år för att föda dom. Nu har inte vi så mycket älg och det är mellan 5-7 revir här i en triangel på 6mil. och varje revir har ca 40tusen hektar och kan överlappa varandra. Så det känns ju som att snart finns det ingen mat åt dom så då kommer de att ta våra boskapsdjur med eller utan stängsel.

jakten tänker jag inte disskutera för den är obefintlig och jag släpper inte mina hundar.

Sen älskar ju vargen och lodjuret att äta bäver..

chik
4/1/09, 12:54 PM
#16

 Nore. varghybrid.När jag bodde i Gbg så var det en ungdom som hadde en, o vad den tog vägen det vet jag inte. För om du tappar en som är väldigt stressad.Då kanske du aldrig får i tag i den.O vad säger lagen om att det bara är en halv Varg som går in o terrar juren? Det är ju ingen riktig varg. Det vet man väl vilka ramaskrik det blir när en hund har bitit en unge eller att man inte får ha kamp hundar..

Jag hoppas att det är någon som för står hur jag tänker o resonerar.

Har lite svårt att formulera mig i skrift.

                                                      Lena.

Men jag vet att den som står uppstoppad på Naturhistoriskamuset. Blev på körd på Möndalsvägen.Hur nu en varg kan gå i genom hela stan..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Tom-B
4/1/09, 12:59 PM
#17

Jag har mailat både Naturvårdsverket och Lantmännen om hybrider resp. elstängsel. Dom verkar inte ha brottom att svara.

Har inte mer att säga i ämnet just nu.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

chik
4/1/09, 2:12 PM
#18

Malma!!jag tackar..Lena.Tyst

Lena.P är jag i verkliga livet.

Anders 50
4/1/09, 2:39 PM
#19

Att folk dött av elstängsel kan man läsa här.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tom-B
4/1/09, 3:03 PM
#20

# 19. Bra artikel.

Nedanstående svar har inkommit från Lantmännen:

Bäste Tom!
Med anledning av din fråga om elstängsels ev farlighet för människor och tamdjur vill jag hänvisa till någon av de leverantörer som finns på marknaden. En stor leverantör är DeLaval som du kan nå via www.delaval.se. Och om du söker via Google hittar du även ett antal andra leverantörer.
Min egen personliga efarenhet är att det är obehagligt att komma i kontakt med den typ av elstängsel som används inom lantbruket men att de på inget sätt är farliga eller livshotande.

Med vänlig hälsning/Best regards

Elisabet Söderström
Head of Market Communication
______________________________
Lantmännen Lantbruk
Marknad

Men fråga är om det är någon mening med att fråga tillverkarna. All deras tillverkning, oavsett produkt, lär väl vara ofarlig för allt och alla.

Jag hoppas att alla som deltar i den här diskussionen uppfattar att, även om jag i grunden är positiv till en vargpopulation i Sverige, så vill jag att alla åsikter skall få komma fram. Sedan får var och en dra sin egen slutsats. Jag framför min åsikt, men kommer inte med pekpinnar.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
Anders 50
4/1/09, 3:17 PM
#21

Jag tror inte att det är någon fara vid normal kontakt med elstängsel. Visserligen vet jag av erfarenhet att det kan bli en rejäl "kyss" vid lämpliga förhållanden.

Faran ligger i om man fastnar och utsätts en längre tid för den pulserande strömmen. Därför förekommer det inga "blandade" stängsel hos mig.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tom-B
4/11/09, 12:57 PM
#22

Naturvårdsverket har inte behagat svara på mitt mail om varghybrider.

Någon som har förslag på hur man "väcker dom"?

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

moondancer
4/11/09, 8:34 PM
#23

Myndighetsmänniskor är ofta svåra att få tag i, och ibland tar det lång tid om dom har mycket att göra. Såhär under påsken är nog många lediga, men testa med att ringa efter påsken så kanske du får tag i någon.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Tom-B
4/12/09, 12:42 PM
#24

Förra gången mailade jag. Och jag tycker det är bättre, för då får man ett svar svart på vitt. Inga missförstånd, och man har en definitiv källa att hänvisa till.

Men jag skall försöka igen efter den 20:e. Då skall väl påskferierna vara över.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Nore
4/12/09, 8:17 PM
#25

Varghybrid fins det? brukar de svara, enligt kennelklubben är det förbjudet att korssa varg o hund, en varg är fredad men en hybrit lovligt jaktbyte, eller hur var det det sas?  man blir snurrig av mindre, var uppe vid bäverbäcken tidigt en moron för en vecka sedan, vad var det som kom femton meter från mej iaktog o stannade o gick o vände åter med hög svans, men vände när vapen osäkrades, jag kan inte säga om det var hybrid eller vargObestämd

Bleenda
4/12/09, 11:33 PM
#26

#25 Hoppas det inte var i närheten av oss. Det räcker med det som är redan.

rifla
4/13/09, 10:23 AM
#27

#25 det fanns ett tag en hel del hybrider som kom från norge, men det är säkert 15 år sedan. de vandrade in i våra västra delar och har spridit sig. Men sen så sköt ju norge från helikopter och fots flera av varghybrid reviren (-92-93) vet ej när.

Men de vore idag uppblandade med varg så det borde inte vara många procent hund kvar.

Annons:
Bjornen
4/13/09, 5:56 PM
#28

Nog kan "elstängsel" vara dödande alltid. När vi fick elström här 1914 var det en som gjorde iordning elstängsel och den stackars skodda hästen dog knall och fall. Men styrkan på det elstängslet var lite annan med 110 volt växelström.

De flesta vargangripna människor i världen skadas av rabiessmittade vargar.

Fortfarande finns vår vargskräck som en följd av Gysingevargens framfart i början på 1800-talet. En tidigare fången varg fanns inhägnad i Gysinge där barnens största nöja var att reta vargen. När den sedan kom ut så dödades omkring 10 människor och de flesta barn. Annars finns nog bara två bekräftade vargdödade under 1700-talet.

Flera tamdjur blir dödade av hundar än av  vargar.

Flra jakthundrar skjuts av misstag av sina ägare än som skadas av vargar.

Varken tamdjur eller människor har idag någon erfarenhet av vargar. De vargar som finns har ingen erfarenhet av jakt. Det leder till flera svåra möten.

Jag anser att vi ska ha en vargstam i vårt land och att det ska bedrivas jakt på vargarna. Jakt betyder inte nödvändigtvis att vargarna behöver skjutas men det leder till att vargen får en större repekt för människan. Liksom det finns konstiga andra djur med otypiskt beteende finns det vargar som beteer sig underligt. Dessa bör skjutas bort.

Tom-B
4/14/09, 1:00 PM
#29

#28. Men elstängslet 1914 såg väl dock något annorlunda ut än dagens!

Annars håller jag med. Vargen måste läras att respektera människan, och människan måste lära sig att respektera vargen. Sen är det väl tyvärr så att det kommer alltid att finnas avvikande typer (av båda sorter) som ställer till problem. En sådan varg bör tas bort, människan lära sig att vi är en del av ekosystemet.

Under en period var jag huvudansvarig för en liten djurpark. Väldigt ofta kunde man se barn stå och kasta sten el dyl på djuren, och föräldern stod bara och tittade på. Bedrövligt!

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Sehvrin
4/14/09, 11:13 PM
#30

Tänkte komma med ett litet TV-tips som kan vara intressant i diskussionen:

Imorgon handlar "Efterlyst" om varg, eller rättare sagt brott kopplade till tjuvjakt på varg. Programmet visas på TV3 kl 21.00.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

rifla
4/15/09, 9:42 AM
#31

ja nog ska jag titta på tv3 idag…och jag hoppas att de vinklar det till att det inte ser ut så i hela sverige…

Bjornen
4/15/09, 11:09 AM
#32

Jo elstängsel från 1914 var ju den samma som man använde till belysning och också farlig för människorna. Inte riktigt så stark vi har idag men ändå.

Bleenda
4/15/09, 11:38 PM
#33

Aj då, jag som inte har 3,an. Det hade varit intressant.

moondancer
4/15/09, 11:50 PM
#34

Det fanns lite på Efterlysts hemsida.

Det som diskuteras i programmet, med alla hot och all skadegörelse får mig att vilja jobba mer mer vargfrågan. Ush vilket folk det finns.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Tom-B
4/16/09, 11:37 AM
#35

Jag såg programmet Efterlyst igår och avsnittet om vargarna.

Att man kan ha olika åsikter om varg må väl vara en sak, men att bära sig så svinaktigt åt som vissa typer runt Furudal i Dalarna gör är oförlåtligt. Man förgiftar inte bara varg, utan utsätter vem och vad som helst för dödlig fara. Och sedan hota hela befolkningen runt omkring.

Dödsstraffet är avskaffat i Sverige, och det har jag inget emot. Men ibland funderar man …

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

rifla
4/16/09, 12:08 PM
#36

tur att det bara är några få som gör så, så döm inte alla över den kammen nu.

Anders 50
4/16/09, 12:35 PM
#37

#36 Tyvärr så får du räkna med att det bli så när det gäller jägare, men aldrig när det gäller andra grupper i samhället.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bjornen
4/16/09, 12:48 PM
#38

Jo häromkring är vargdebatten mycket het. Ett förfluget ord om varg (kan också gälla björn), kan innebära att vänskap förbryts till fiendeskap.  Det gäller de bägge extrema åsikterna.

Tom-B
4/16/09, 12:53 PM
#39

#36 Naturligtvis är det bara dom som gör det jag talar om.

Även om jag inte delar vargmotståndarnas åsikt, respekterar jag den, under förutsättning att våra åsikter kan mötas på demokratisk grund och inte med våld och dödshot. Man måste trots allt ha en viss förståelse för dem som lever mitt i vargområdet.

#37. Du får förtydliga lite. Vad är det som gäller jägare? Lägga ut gift eller döma andra över en kam.

Jag är/har varit jägare. Jag är för en viss "lagom" vargstam. Jag lever inte i ett vargområde. Jag respekterar andras åsikter.

Och det finns nog fler grupper i samhället som är negativt påverkade av varg.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Anders 50
4/16/09, 1:01 PM
#40

#39 Ursäkta, trodde jag var tydlig, men jag menade att det oftast blir att alla jägare döms över en kam.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tom-B
4/16/09, 1:14 PM
#41

#40. Då får Du hänvisa till mig, om någon dömer alla jägare!Glad

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
Anders 50
4/16/09, 1:28 PM
#42

#41 Nu vet du nog inte vad du lovat..Skrattande

Tyvärr missade jag programmet, men jag tror jag känner till innehållet.   Rötägg finns, det vet vi ju!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tom-B
4/16/09, 3:06 PM
#43

Hm. kanske kan bli jobbigt, ja.

Blir det för mycket kanske man kan skylla på att datorn gått sönder.Foten i munnen

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Bleenda
4/16/09, 6:13 PM
#44

Det här är inga jägare som gör. Är man jägare är man också medveten om vad det blir för följder.

Rätta mej om jag har fel. Jag såg inte programmet, men utgår ifrån de förgiftade älgkadavren. Grabben jobbade en tid i Furudal. Det var helt sjukt.

3 björnar såg han på en vecka. Djuren fick dom fånga in för rovdjuren skrämde ut dom ur hagarna. När dom ansökte om rovdjurs stängsel fanns det inga pengar kvar. 7 vargar sprang genom grannbyn mitt på ljusa dagen.

Men det är inte det jag vill komma till. Det här är sjuka människor som gör så här. Jägare är intresserade av naturen och dess innevånare. Förgiftar man det ena så åker en massa annat också med. Dom kan ju själva till exempel inte äta av djuren dom fäller med risk att de har fått giftet i sej och inte hunnit verka.

Sehvrin
4/16/09, 6:27 PM
#45

#36 Tycker att programmet var bra på att inte dra alla jägare över en kam gällandes giftet i alla fall, utan det var tydligt att det troligen handlade om 3-4 personer.

Programmet går förresten att se på nätet via TV3 Play.

Jag tycker att det de gör är fruktansvärt. Att "jaga" med förgiftade kadaver är illa nog, men att dessutom hota andra människor Skrikandes.

Jag har, till skillnad från moondancer, bestämt mig för att när jag blir färdigutbildad biolog så kommer jag inte jobba med stora rovdjur, just på grund av hoten och skadegörelsen.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Namyn
4/16/09, 11:26 PM
#46

Jag har en liten fråga och det är att om man vill att vargarna ska skjutas så måste man väl vara för att bönderna i Indien får skjuta bort Tigrarna också heller har jag fel?

moondancer
4/16/09, 11:32 PM
#47

Att jämföra vargar i Sverige med Indiska tigrar är lite fel, då tigrar faktiskt utgör ett hot mot människor. Tigrar ser människor som byte, vilket vargen inte gör.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Sehvrin
4/16/09, 11:49 PM
#48

#46, #47 En annan skillnad är att tigern är utrotningshotad globalt, medan vargen är/var utroninghotad nationellt.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
moondancer
4/16/09, 11:51 PM
#49

#48 Ops, hur kunde jag glömma den detaljen.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

rifla
4/17/09, 10:26 AM
#50

enligt vargforskare så är inte vargen utrotningshotad, men i sverige finns det stor risk för inavel. vi har fler vargar i andra länder. tex polen tyskland rumänien ryssland mm

Tom-B
4/17/09, 10:39 AM
#51

Därför får man kanske importera ett nytt alfapar då och då. Vargfamiljerna håller ju ihop, men deras valpar kan väl förnya generna i svenska stammen.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

rifla
4/17/09, 10:49 AM
#52

Ja det tycker jag är ett bra byte..eller ta från norrland till skåne..bara för att tillföra mera nytt blod, men också ha licensjakt på vargen som man har på lo och björn. ingen jakt ger oskygga vargar. de behöver få en naturlig fiende i naturen som alla andra djur.

Tom-B
4/17/09, 11:41 AM
#53

Vi har ännu så länge ingen vargstam i Skåne. Vi har andra problem istället (läs vildsvin).

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

moondancer
4/17/09, 12:58 PM
#54

Om det finns tillräckligt med älg i södra Sverige så skulle man kunna plantera in varg här, men så är inte fallet. Vargen sprider sig nu naturligt söderut, dock väldigt långsamt. Jag är inte säker, men det är nog troligt att varg kan äta vildsvin, vilket skulle bli en bra lösning på vildsvinsplågan (som vissa uppfattar det).

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

rifla
4/17/09, 3:13 PM
#55

tyvärr tar inte varg ett stort svin..de slösar inte sin energi på sådan mat som kanske skadar dom..men de försöker ta småttingarna.

men det finns varg i värmland och mot göteborg och långt uppe i norr..byta leksaker med varann kanske..

Annons:
Anders 50
4/17/09, 3:20 PM
#56

Vi har redan haft förtrupper av varg som spanat här i v.småland, och älgstammen är på väg upp. Så de lär nog livnära sig även här snart.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

rifla
4/17/09, 3:27 PM
#57

ja och vi har inte så mycket älg kvar så det blir bra för våran del..men rådjur då har ni det? här är det dåligt man kan se några här och där. men de är på bortgång. vi har jagat räv mycket iår och hoppas att det ska visa sig med mera rådjurskid som överlever och mera harar och skogsfågel. vi planterar in fasaner också.

Men vargen äter ju rådjur med..och speciallitet verkar vara bäver..lättfångat byte när de sitter å äter för då hör de ingenting (konstigt va)

en vän i frändefors har sett flera st denna vinter och en i borås trakten och ända ner mot värnamo. de flyttar väl ju fler de blir för att maten tar slut på flera ställen tyvärr.

här blir det intentering av rådjur och då kommer vi bara att skjuta bockar för de är så revir benägna och bockar har vi mera av verkar det som..ser en get som alltid får 3 killingar och de från i fjol har överlevt slått och lo. hoppas hon får 3 iår med.

Anders 50
4/17/09, 8:12 PM
#58

Rådjur finns här i lagom antal och lär även de öka nu efter stormarna Gudrun och Per, större stam finns runt tätbebyggelsen.

3 säkra lo-föryngringar i småland i år och har själv sett lo vid tre tillfällen det senaste året, och bakspårat ett antal. Och visst går det åt rådjur åt dem.

Så inom 5 år så har här hänt saker med åtminstone rådjursstammen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

rifla
4/17/09, 10:35 PM
#59

ja lo är som varg kräver över hundra djur per par/revir att hålla sig flytande. 140 till vargar älg, och 110 rådjur till lo..

Tom-B
4/21/09, 11:34 AM
#60

Nu har svar om varghybrider inkommit från Naturvårdsverket. Se nedan.

"Hej
Ja det finns tama varghybrider i Sverige men vi känner inte till några vilda. I övriga länder finns vilda hybrider exempelvis Italien och Spanien. I dagsläget bedöms risken för hybridisering mellan varg och hund i det vilda som liten.

Hälsningar PerR
PER RISBERG
 
NATURVÅRDSVERKET
Naturresursavdelningen"

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

rifla
4/21/09, 12:15 PM
#61

#60 vart tog de vägen som fanns i norge? för inte kan jag tro att de dödade allihop från helikoptern i början av -90 talet! man hör ju folk som berättar om att de ser annolunda vargar i de regionerna fortfarande. det är bara att vänta och se..

Tom-B
4/21/09, 8:46 PM
#62

Jag lever inte i området, så jag har ingen aning om vart de har tagit vägen.

Och inte lär väl Naturvårdsverket svara annorlunda på en förnyad fråga. Så vem frågar man för att få ett trovärdigt svar?. Vem frågar man för att få ett korrekt svar?

Jag hoppas ni ser skillnaden i de båda frågorna. Ett svar på den sista frågan är väl bara att be en stilla bön om.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
rifla
4/22/09, 9:23 AM
#63

ja usch och gudberavre oss om hybrider börjar spridas också. det är mkt värre än vad vi vill tro. ska leta tidningsartiklar från norge så får vi se.

Bleenda
4/23/09, 8:37 PM
#64

Min gubbe jagar vid gränsen till ett vargrevir. Nu har det setts 2 vargar ett flertal gånger in på deras jaktmark och dom misstänker att ytterligare ett revir är på gång.

Dom har nu sagt upp den marken. Bättre att lägga pengarna på annat. Dom har en annan mark där det än så länge inte finns några. Just nu. Vad vi vet.

Tom-B
4/24/09, 5:03 PM
#65

Här har skrivit en hel del för och emot varg. Nu har det plötsligt blivit lite tyst.

Lika tyst är det på nyupptagna tråden Björn.

Björnen har på senare år angripit och skadat (dödat?)människor. Det har inte vargen.

Björnen tar en och annan älg och ren.

Men ingen reagerar. Varför är vargen så mycket mer kontroversiell än björnen?

Debatera björnen på dennes tråd!

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Bleenda
4/24/09, 11:21 PM
#66

Vargen är så otroligt intressant och klok. Men det är björnen också.

moondancer
4/30/09, 2:10 PM
#67

Läste den här ledaren på Jakt&Jägares hemsida. Vad tycker ni om det förslag skribenten kommer med?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

rifla
4/30/09, 4:45 PM
#68

ja varför inte?

Anders 50
4/30/09, 4:50 PM
#69

Tycker inget om Jägarnas riksförbund… men det är väl bra att de ändrar sig från ingen varg till en liten stam, fast det lär nog bli revolution i förbundet.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
Bleenda
4/30/09, 6:30 PM
#70

Jag tycker det är ett mycket bra förslag. Varför ska bara en liten del av befolkningen i detta avlånga land få njuta av att lyssna på vargyl och kanske få syn på en och annan i trädgården.

Jag tycker absolut att vi ska dela med oss. Och tror JRF att planeringen fungerar så vill jag att dom ska få chansen att prova. En spridning över hela landet är ett jättebra förslag.

rifla
5/1/09, 11:01 AM
#71

ja tänk vad alla skulle bli nöjda och glada. som det ser ut nu så är det ju få förunnat att uppleva vargen på knuten. hade en i veckan som försökte sig på en trana på åkern…

En vän till mig som flyttat från gla reviret för 10 år sedan till det revir där de vill ha 5 st skyddsskjutna. tog igår det tunga beslutet att ta bort 2 gamla hästar och sälja den yngre för att de inte kan gå ute under sommaren med de höga viltstängsel som finns för vargen kryper in ändå (inte elkänslig?) för hon jobbar ojämt och är inte hemma hela tiden att vakta dom med bössa i handen. de har jagat ut hästarna otaliga många ggr. hennes granne blev ju av med får inne i ladugården.

det värsta är ju att de flyttat där jobben fanns och har båda det kvar. men livet runt har blivit så lamt och inskrängt. hon gjorde sig utav med sina basset förra ggr men denna gången blev det hästarna och hon hoppas att hon inte behöver göra sig av med stövarna. men däremot så måste hon ju åka flera mil för att släppa dom när man får släppa och hon jagar inte hemma längre.

så jag tycker lösningen med flytt av varg för att minimera inavel är en bra lösning för alla parter. och att det blir ett visst licensjakt på dom.

Anders 50
5/1/09, 12:09 PM
#72

Läser i nya numret av Land att ännu en varg, hanne 1,5 år, från ryss/finska populationen blivit svensk medborgare. Den försågs med GPS-sändare i Överkalix i början av april.

Hittar den inte själv så kan han ju få hjälp att flytta om det nya förslaget går igenom. Blir ju perfekt för att vitalisera stammarna i Värmland eller Dalarna, eller vad tycker ni?

För det är väl det som menas med att flytta varg, att få in nya gener i befintliga stammar.

Tur att de har koll vid Finska gränsen, så de kan märka de nya invandrarna. Hoppas bara att vargarna inte får hjälp att komma till gränsen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bleenda
5/2/09, 12:00 AM
#73

Och jag hoppas även att de är rabiesfria.

Tom-B
5/2/09, 12:09 PM
#74

Varg på TV

Ikväll lördag 2 maj visar SVT2 flera inslag om varg med början kl 20.00.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Bleenda
5/3/09, 1:04 AM
#75

Å, vad synd att jag inte såg det här tidigare. Nu missade jag det. Går det i repris?

Jag var ute och smög på bäver, räv och rådjur. Fotofrälst som man är.

Tom-B
5/3/09, 3:20 PM
#76

Programmets rubrik tycker jag var något fel, Hatad-ÄLSKAD-Buggad. Man behöver inte älska vargen bara för att man tycker den, såsom en tidigare befintlig art, skall få finnas.

Programmet gav mycket vargbilder, vackra miljöer, hur varginventeringen går till, kolla vargens rörelser genom GPS.

Båda sidor, för och emot varg, fick komma något lite till tals. Problemet med hundar tycks vara relativt stort. Men det har vi i södra Sverige också genom vildsvinen.

Och det finns fårägare som accepterar vargen. Alla är inte emot.

Mest positivt att viss jakt, inte utrotning, får nu påbörjas. Vargen kanske därigenom ser människan som ett allvarligare hot, och håller sig mer undan.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
Bleenda
5/3/09, 3:39 PM
#77

Synd att jag missade det.

Och så hade jag tingat tid till Kolmården i våras för ett besök hos vargen. Tyvärr blev det inställt. Det är inte meningen att jag ska bekanta mej med dom. Men man ser dom ju i vilt tillstånd.

Jag fostrar mina hundar efter vargen i mån det går.

Har varit på Grimsö forsknings station på ett studiebesök och det var mycket intressant. Dom berättade till exempel att vargen faktiskt tar stora friska älgtjurar i sin bästa ålder.

Vargen har alltid intresserat mej. Men man ser ju både för och nackdelar.

Problemet med hundar är väldigt stort här. Jag hörde det var någon hund som blev tagen för bara några veckor sedan. Men jag har inte kunnat få reda på mer fakta. Men troligast är att det var en "sällskaps hund" eftersom jakt med hund är slut för sässongen.

Sehvrin
5/4/09, 1:31 AM
#78

Tyckte det var en rad intressanta program. Uppskattade den om den sista vargen i USA bäst. Var intressant att se hur man såg på vargen där och då, även om han som jagade den sista vargen (Ernest Thompson Seton) trolig glorifierade den en del.

"Vargmannen" var också intressant och det kanske intressantaste i det programmet var teorin om att man kunde hålla borta vargar från gårdar genom att spela upp en rivaliserande flocks ylande. Det verkade funka på ett ställe i alla fall. Någon som vet hur det har gått med arbetet med den metoden?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Tom-B
5/5/09, 3:08 PM
#79

WWF och Studiefrämjandet samarbetar för att sprida kunskapen om vargen genom att anordna studiecirklar.

Jag har inte kollat i vilken landsända det finns sådana cirklar. Men har någon gått en sådan, referera gärna, och dela med Dig av kunskapen.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

rifla
5/5/09, 4:41 PM
#80

har varit på flera föredrag ordnat av grimsö och jägarförbundet och enbart grimsö.

Tom-B
5/5/09, 4:50 PM
#81

Men Jägarförbundet lär väl vara ganska vinklat?

Vore intressant att veta hur objektiv WWF är i samband med studiecirkel. Annars antar jag (har ej kollat) att det går att läsa en del på deras hemsida.

//Tom

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

rifla
5/5/09, 4:52 PM
#82

nej de vinklar inte de visar faktan ihop med grimsö.

Tom-B
5/5/09, 4:57 PM
#83

Så Du menar att Jägarförbundet inte har ett egenintresse i att hålla ner vargstammen?

F-n tro´t!.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
Bleenda
5/5/09, 7:59 PM
#84

#83 HoppsanFlört

Jägarförbundet och jägarna riksförbund är nog ganska sansade när det gäller rovdjursfrågan. Jag tillhör JRF och visst finns det några gamla stötar som muttrar. Men över lag är jägarna ganska balanserade, men fulla av erfarenheter som dom upplever i skogen. Och det får vi ju inte blunda för, eller…?

Tom-B
5/6/09, 3:57 PM
#85

Jag har själv varit jägare i 50 år, och under den tiden upplevt det i sydsverige växande vildsvinsproblemet. Dessa tar också en och annan hund. Jag bor och jagar inte i ett vargområde, utan har endast upplevt den som turist. Och jag är försiktigt positiv till en balanserad vargstam i Sverige.

Jag kan inte nu ta fram Jägarförbundets yttrande om vargstammens storlek, men om jag inte missminner mig så förordar de en betydligt mindre vargstam än vad som finns idag.

Detta av två skäl, som jag förstått det, dels hundfrågan (som vi upplever samma i södra Sverige), dels vill jägarna skjuta sina älgar.

Jag har alltid upplevt jakten som en naturupplevelse, och visst är det kul om det händer något, men det har inte varit en så´n oäven jaktdag även då det inte faller så mycket vilt.

Självfallet skall hänsyn tas till den lokalbefolkning som har vargen in på knutarna. Och förmodligen är det som Du säger att de flesta jägare är balanserade, men i vargfrågan tycks alla ha en mening. Och även om det är en liten klick, så är det nog jägare som lägger ut förgiftat kött, och sett till att många av de märkta vargarna försvunnit. (Den sista meningen inrymmer endast min personliga hypotes)

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

rifla
5/6/09, 5:25 PM
#86

här kommer det nog att bli tomt i tilldelningen på älg i vart fall mindre. men det gillar inte skogsbolagen…inte har vi problem med skogen och älg. man får ju fälla mat till älgen på hösten och vintern…

Bleenda
5/6/09, 9:42 PM
#87

Att det på sina håll finns irriterade älgjägare som inte får sin älgtilldelning är nog på grund av att man betalar så enormt stora arrenden. Då känns det nog lite tungt att vargen tar dessa tilldelningar. Och så att man inte vågar släppa sin jakthund.

Det förgiftade köttet är helt sjukt. Måste vara någon störd person som gör detta. Men runt om dessa byar finns inte mycket vilt kvar i skogarna. Jag pratade med en gammal man som bott och jagat där i hela sitt långa liv. Knappast en hare såg dom till nu.

moondancer
7/28/09, 10:23 PM
#88

Nu har varg siktats i Blekinge (LÄNK) Vad har ni för åsikter om detta?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Anders 50
7/28/09, 10:41 PM
#89

Kul att han rör på sig så folk får se den. För två veckor sedan var den här och uppehöll sig här rätt länge.

Möjligen är det två som är på vift för vi hade två obs en kväll som inte kunde vara samma. Nu verkar det som han flyttar sig fort.

Hoppas han inte får för mycket smak på tamdjur bara, annars vänder den nog snart uppåt igen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

ylwalii
7/30/09, 11:00 AM
#90

Det har vandrat många vargar nu.. eller.. många.. men fler än den som tagit sig till Blekinge.

En tik från Galven har vandrat till Norge.

Blekingevargens återfärd?

Mager notis om Norrtäljevarg.

Så visst händer det saker på vargfronten. Jag tycker det är spännande, men samtidigt är jag orolig för hur den infekterade vargfrågan ska ta fart. Alla vill ha vargen men ingen vill offra något.. oavsett vad… Ett mycket svårt dilemma.

Och sedan all denna rädsla. 99% av den är obefogad. Och ja, jag säger 99%.. för vargen är trots allt ett rovdjur.. byggt för att döda andra djur. Och för att kunna försvara sig.

Slutligen vill jag tipsa om och göra reklam för Rovdjurscentret De 5 Stora och deras HEMSIDA.
Där kan man följa rovdjursnyheter. Bra ställe att få information och hitta vägar till mer information.

väl mött i skog o mark!

Annons:
rifla
9/30/09, 9:56 AM
#91

Vill bara skriva av mig för det är sorgens hus nu. 3 stövare på 3 dagar dödade i min närhet. mkt nära. och jag önskar att få tillbaka vårt liv som det ar för 3 år sedan. men nu ser det ut som det gör..och vi jobbar för lösningar här med.. är inte varghatare och inte vargkramare. Vet inte vilket ben jag ska stå på. detta får inte pågå länge till.

man kan inte bedriva skogs och djurnäring för alla pengar är slut och har ´man många hektar skog och ängar tar det tid och pengar att få det säkert. och som det ser ut denna sommar har det inte ens hjälpt. så det känns konstigt att när man gör vad man kan och det de säger ska hjälpa så blir det ingen skillnad mer än i arbete och plånbok. inte konstigt att alla priser går upp.

Tom-B
9/30/09, 12:31 PM
#92

Rifla! Verkligen beklagligt. I Sydsverige har vi ju ett annat likartat problem, än så länge, för vargen kommer väl till Skåne också. Vi har Vildsvinen, som också tar en och annan hund.

Jag vidhåller det jag sagt tidigare. Vargen är av ålder ett berättigat inslag i vår natur, men då många inrättat sig efter förhållandet då vargen var helt utrotad, bör nu staten till 100 % hjälpa och stötta för att hålla drabbade djurägare skadeslösa. Och att hjälpa till att förhindra dessa "insidenter".

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Taxelina
9/30/09, 5:06 PM
#93

Herregud, så tragiskt. Vart ska det sluta?

Om alla slutade jaga älg, så skulle det bli rabalder på grund av skadorna i trafik och skog. Och fortsätter man jaga utsätter man sin familjmedlem för otroliga risker. Det är alltid risk för hunden på ett eller annat sätt. Men det finns varg som specialiserar sej på att ta hundar.

Hur och vad ska man göra?

Bor man på en gård som funnits i flera generationer, lämnar man det bara inte hur som helst. Driver man då också ett stort företag så finns det ännu större orsak att vara kvar.

 Ska människan känna sej tvungen att lägga ner företag och flytta till stan på grund av rovdjuren?

Det finns många frågor, men tyvärr inte lika många svar.

Ska väl påpeka att även jag gillar vargen men tänker förnuftigt.

Anders 50
9/30/09, 6:08 PM
#94

#91  När jag läser din förtvivlan över den situationen som ni och många fler i "varglandet" befinner er i, och tänker på de svar som vargkramare och myndigheter bjuder på, så blir jag beklämd.

Frågan är om inte denna förlust av livskvalite kan kallas diskriminering av folkgrupp?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tom-B
9/30/09, 6:46 PM
#95

890-3 Hej!

Jag läser ditt inlägg som att du är allmänt negativ till beteckningen "vargkramare", och tydligtvis klumpar ihop alla som är positiva till en begränsad vargstam i Sverige. Oavsett om man har förslag på att de som drabbas skall kompenseras fullt ut, och vargens "härjningar" begränsas genom myndigheternas försorg.

Jag tycker att det sättet att diskutera och föra fram sin talan på inte är seriöst, och kan inte tas på allvar.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Anders 50
9/30/09, 8:35 PM
#96

#95 Du får ta det jag skriver precis som du vill! Märkligt att du reagerar på begreppet vargkramare nu och inte tidigare i tråden.

Sen hur du kan tolka det som att jag är negativ till de som vill ha en begränsad vargstam, begriper jag heller inte. Det verkar som du läser lite som du vill.

Och som en upplysning så tillhör jag den skaran som vill ha en med jakt begränsad vargstam.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tom-B
9/30/09, 8:51 PM
#97

Bra! Tråden är lång, både i tid och längd, så det blir kanske de senaste inläggen man tar fasta på.

Ditt sätt att formulera dig, resulterade i hur jag uppfattade ditt inlägg. Vi tycks ju dock vara relativt överens.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
Taxelina
9/30/09, 10:23 PM
#98

Jag läste en notis i en tidning, där det handlade om en man som jobbat med utrotningshotade arter såsom lo, varg, järv och bönder.

Jag tyckte den var så träffande att den fastnade för allt framtid i min hjärna.

moondancer
10/1/09, 12:11 AM
#99

Nu stänger jag den här tråden och öppnar en ny, då den här har blivit lite väl lång för att vara överskådlig.

Vi syns i tråden Varg2

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: