Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 2378 ggr
Sehvrin
2009-02-16 00:00

Örn

Här håller diskussionen om örn till.

Innan du skriver, ta en extra titt på våra skrivregler och regler för rovdjursdiskussioner.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
ManBearPig
2009-04-03 01:53
#1

varför ska man bry sig om biologiskt mångfald?
Så att inte näringskedjan (nätet) eller vad (bortredigerat ord , då jag moondancer anser att svärord inte hör hemma här) att ta bort det hette går sönder och alla dör, eller för att människor bryr sig om djur, eller för att vi föredrar att titta på levande djur istället för uppstoppade?

Sehvrin
2009-04-03 09:52
#2

#1 Om du vill diskutera biologisk mångfald så får du gärna starta en egen tråd om detta. Glad

Denna tråd är till för diskussioner om örn.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Bleenda
2009-04-05 23:35
#3

Jag läste i en dags tidning att örnen håller på att slå ut fiskgjusen.

Sehvrin
2009-04-06 01:21
#4

#3 I vilken tidning?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Bleenda
2009-04-06 17:11
#5

Nerikes allehanda. Förra veckan. Det hade gjorts en inventering och flera fiskgjusepar hade låtit bli att häcka på grund av att örnen tar deras byte.

Sehvrin
2009-04-07 00:01
#6

#5 Hittade ingen artikel om det på nätet, däremot en inventering i Hällsingland från 2001 [pdf]., där det stod lite om vad som kan påverka fiskgjusen. Örnarna är med största trolighet inte det största problemet för arten, utan det är bristen på gamla tallar som kan hålla uppe deras bo.

En sak som förvånade mig i den inventeringsrapporten var att berguv tar både ungar och vuxna individer av fiskgjuse. Örn kan jag rätt lätt föreställa mig stjäla byten (jag vet inte om det nu konstaterats att örnen tar fiskgjuse eller ej, i rapporten hade det inte det)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Bleenda
2009-04-07 15:46
#7

Nej, det stog inte att den tar fiskgjusen. Bara deras byte så dom häckar inte.

Jag läste igenom NA på nätet och retsamt nog hittade jag det inte.  Men jag vet att det stog för jag visade några fågelfantaster på jobbet och dom tyckte det var mycket intressant.

Det var en fågel inventering över hjälmaren, mälaren och någon mer sjö. Och även tysslingen där det finns eller fanns 2 häckande par havsörn. Men där har också fiskgjusen försvunnit.

moondancer
2009-05-19 16:00
#8

Artikel från Jakt & Jägare

Sameby begär skyddsajkt på 25 kungsörnar

Av Dan Törnström 2009-05-19

Jovnevaerie sameby har ansökt hos Naturvårdsverket om att i förebyggande syfte skjuta 25 kungsörnar inom byns renkalvningsområden.

Östersundsposten refererar till samebyns ansökan, där samebyn hävdar att rovdjurstrycket är oacceptabelt högt och gör det omöjligt att bedriva en livskraftig renskötsel. Vid en kontroll nyligen återfanns endast 20 procent av förra årets kalvar.
Ordförande Kjell-Ove Klemensson påpekar i ansökan att same byn i dag får totalt 6 740 kronor för renar som angripits av örnar, vilket täcker förlusten av fyra renar. Det, menar han, är ohållbart.

"Inte realistiskt"
Tomas Bergström i den lokala kungsörnsgruppen säger till Östersundsposten att det inte inte finns 25 kungsörnar i Offerdalsfjällen och anser att en avskjutning på 25 örnar inte är realistisk:
- Jag tror att den här ansökningen är gjord för att få utlopp för en frustration och för att markera något och jag kan förstå att renägarna mår dåligt när renkalvar blir örnmat, säger Tomas Bergström.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Bleenda
2009-05-26 16:57
#9

Jag har pratat med en ren ägare. Dom går på knäna på grund av rovdjurs trycket både från marken och i luften.

Men 25 örnar. Låter inte det mycket? Finns det så många där omkring?

moondancer
2009-05-26 17:17
#10

Det låter väldigt för mycket, men jag har inte jättekoll på hur örnstammen ser ut där.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[peter54]
2009-05-29 00:44
#11

Ja det är rätt gott om kungsörn även här hos oss i Norduppland. För ett par år sedan satt jag och en kompis bakom ett kamouflagenät vid en åtel och väntade på kråkor när plötsligt en kungsörn gick ner på åteln bara 15 meter ifrån oss. Den andra örnen i paret satt högt i en tall och höll vakt hela tiden som den första åt. Riktigt mäktigt var det.

Upp till toppen
Annons: