Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1540 ggr
Sehvrin
2/20/09, 11:31 AM

KRAV-märkt eller lokalproducerat?

Om du hade två alternativ av en vara när du var och handlade: Den ena var lokalproducerad, men inte ekologisk, medan den andra var KRAV-märkt, men det enda du vet om den är att den kom från Sverige, vilken skulle du välja då?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Sehvrin
2/20/09, 11:09 PM
#1

Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker är bäst så just nu har jag ett dilemma när jag ska köpa mjölk: Arlas KRAV-märkta eller Ögötamjölk. Min lösning har blivit att jag köper dem varannan gång.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Tassy]
3/21/09, 12:07 AM
#2

Jag skulle välja lokalproducerat.

moondancer
3/21/09, 12:36 AM
#3

beror helt på vad det är för produkt. När det gäller mjölk satsar jag på lokalproducerat, mest för att hålla de östgötska betesmarkerna öppna:D

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Niklas
3/25/09, 10:23 PM
#4

Jag väljer Kravmärkt. Mitt resonemang är att ju fler som väljer Kravmärkt desto fler kommer att odla Kravmärkt och då får jag till slut Kravmärkt närproducerat. Glad


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

JohannaMax
3/27/09, 9:56 PM
#5

Lokalproducerat.

Gillar inte krav då det inte är nått vidare för djur eller miljö, djuren får inte behandlas i förebyggande syfte och inte med vissa mediciner som skulle göra att de mådde bättre eller blev friska snabbare. och i stället för att köra en gång med ett aningen starkare medel (ligger bara några % över krav medlet) behöver en kravbonde köra mellan 3-5 gånger på sitt gärde och hur bra är det med diselutsläpp??

Så var det iaf för tre år sen när vi gick igenom detta. Gällde mjölkkor.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

estetia
3/28/09, 9:13 PM
#6

Det vikitgaste med Kravmärkt är väl att det ska vara utan kemiska bekämpningsmedel och konstgjord gödning?

Konstgjord gödning utarmar väl jorden på mineraler bland annat?  Och det i sin tur innebär väl att vi får mineralbrist?

Så tänker jag i alla fall :)

Annons:
Bjornen
3/30/09, 10:27 AM
#7

Jag undviker KRAV-märkta varor eftersom krav har många byråkratiska och ologiska regler. Jag har själv varit i KRAV-cirkusen en kort period. Jag odlar istället miljöriktigare med sundare egna regler.

chik
3/30/09, 11:08 AM
#8

lokalproducerat.svarar jag på den frågan.

Lena.P är jag i verkliga livet.

rifla
3/30/09, 3:39 PM
#9

lokalproducerat och kravmärkt. och försöker odla själv i viss mån.

Bjornen
3/31/09, 10:17 AM
#10

Miljöriktig produktion behöver inte kräva mera traktorkörning, men de stora enheter gör att jordtryck från stora traktorer ökar behovet av jordbearbetning vilket leder till större bränsleförbrukning än nödvändigt. Klok jordbearbetning och växtföljd innebär mindre ogräs och högre produktion. Ogräset har en viktig funktion som indikator på jordens näringsinnehåll och stressfaktor. Kemikalierna tar bara bort symtomen men inte orsaken. Många av dagens jordbrukare saknar kunskapen att läsa av symtomen och kan därför inte behandla de verkliga orsakerna.

Tom-B
3/31/09, 11:13 AM
#11

Riktigt så enkelt är det inte att säga att dagens stora maskiner ger ökat marktryck. Visst finns det specialmaskiner med smala däck, typ radodlingsmaskiner, men dagens traktorer och redskap har större däck, och mindre lufttryck i däcket, än tidigare, och ger därmed ett mindre tryck per kvcm.

En undersökning för många år sedan, jag har den inte tillgänglig, visade detta.

Dagens jordbrukare är, liksom de flesta näringsidkare och egenföretagare, jagade av den ekonomiska verkligheten. Så visst blir det ibland fel ur brukningssynpunkt. Men att därifrån säga att dagens jordbrukare är okunniga, tycker jag är att gå för långt. Vi talar om ett genomsnitt, och då har väl bonden aldrig varit så utbildad som nu.

Däremot håller jag med om att klok jordbearbetning och växtföld skiljer den duktige från den dåliga bonden.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Bjornen
3/31/09, 12:14 PM
#12

Jag är eller mera rätt varit jordbrukare så jag vet mycket väl att det inte är bondens fel utan jordbrukspolitiken det är fel på. Teknikutveckling och kemikalieutveckling har lett till förståelsen för naturen har kommit på undantag. Där är mera utbildning oftare en nackdel jämfört med vettig bildning. Många självklarheter för hundra år sedan är idag helt okänt och det krävs många forskningsprojekt för att bevisa den gamla kunskapen. 

Många ogräs har också en viktig funktion i kretsloppet. Åkertisteln t.ex. plockar upp mineralämnen från djupet upp till ytan (deras rötter går oftast ner till 2-3 meter även i tunga lerjordar). Stora monokulturer kan få stora skador när ett angrepp av sjukdomar och skadedjur kommer. Ännu värre när genmanipularade grödor sprids.

Det gäller att använda gammal kunskap och ta till sig ny forskning och utveckling i en vettig balans.

Tom-B
3/31/09, 1:31 PM
#13

Det är nog inte bara inom jordbruket som gamla självklarheter försvunnit.

Men låt mig presentera mig för Dig, Björnen. Jag är lantmästare och också f d lantbrukare, bl a i Skåne.

Mer kan Du läsa i Tråden Presentationer och på Min Personliga sajt.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
Bjornen
3/31/09, 2:17 PM
#14

Nej tyvärr har de försvunnit från alla områden men i jordbruket har den gamla kunskaper mycket mera betydelse. Där har också utvecklingen startat med boklärd kunskap som det viktigaste och utveckling av nya metoder bara för utvecklingens skull. I vissa fall har syftet försvunnit bara för utvecklingens skull. Där har också den kommersiella biten blivit för stor med multinationella bolag som på alla sätt försöker pådyvla sina produkter. Många olika farligheter har därför spritts som t.ex DDT och den biologiska mångfald bland grödorna har utarmats. Detta gäller speciellt globalt och fattig länder.

Tyvärr har olika vetenskapliga forskningar och lärosatser blivit viktigare än den biologiska kunskapen och känslan för de levande organismernas viktig samarbete och symbios. En lång utbildning har blivit det viktigaste och bildningen har kommit långt efter och har ansetts som omodernt och bakåtsträvande. Men det är utbildning, forskning, bildning och den naturliga känslan för jord, natur, kemiska processer och organismer som ska finnas i en bra blandning.

Tom-B
3/31/09, 5:35 PM
#15

Bjornen!

Jag tycker Du verkar onödigt avigt inställd till utbildning. Det händer så pass mycket även i form av miljövänligare brukningsmetoder, och det är nog knappast något som vår generation, när vi startade som bönder, hade så mycket hum om.

Däremot håller jag med om att den bondpojke/dotter som gått hemma hos föräldrarna och lärt sig jordbruket från grunden av den äldre generationen, har en utmärk grund att stå på, då h*n startar sin egen verksamhet, eller blir anställd. Kompletteras det sedan med en utbildning är det väl ännu bättre.

Jag själv är stadspojke, och fick lära allt från grunden som "halvvuxen" hos en mindre jordbrukare. Jag insåg att även äldre färdigheter är av godo, så även om jag aldrig själv haft mjölkkor, så såg jag till att lära mig handmjölka. Jag undrar hur många bönder som kan det idag. Därmed har jag kunnat hjälpa en granne med mindre kobesättning att rycka in vid dennes sjukdom.

Jag kan dra en parallell. Jag har seglat Gotland Runt fem ggr. Jag var navigatör, och hade till mitt förfogande en för den tiden bra tekniska hjälpmedel. Men naturligtvis hindrade det inte mig för att lära mig navigera för hand. Vad skulle hända om det elektriska slogs ut?

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Qviq
4/1/09, 12:52 AM
#16

#1 Har en lite fråga angånde ögötamjölk. Menar du då den nya mjölken som börjat säljas nyligen? I så fall kan jag säga att den inte är lokalproducerad, utan körs minst 24 mil för att hamna i affärena:P

"Chaos is a friend of mine."

Sehvrin
4/1/09, 1:16 AM
#17

#16 Ja, den började säljas för en eller ett par månader sen. Vad jag kan se på deras hemsida så ligger merparten av deras gårdar inom två mil från Linköping, och det räknar jag som lokalproducerat (sen kan ju mjölken behöva transporteraslängre)

(Kanske ska tillägga att jag bor i Linköping)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Qviq
4/1/09, 3:33 AM
#18

Mjölken körs ner till hultsfred för att paketeras i förpackningar, mellan linköping och hultsfred är det 12 mil och sen tillbaka igen (jobbar på åkeriet som kör mjölken). Detta går att läsa på deras hemsida under transporter. Så skulle jag bo i linköping och tänka lokalproduserat skulle jag köpa emåmejeriets mjölk som bara åkt 12 mil istället, fast det är ju iof inte säkert att den finns att köpa i linköping iof.

"Chaos is a friend of mine."

rifla
4/1/09, 10:17 AM
#19

lagen vid kravmärkning är luddig när det gäller djur..

Djuren ska må bra och skötas om ordentligt!

Sehvrin
4/1/09, 10:24 AM
#20

#18 Fast samtidigt om man gynnar dem så kanske de till slut kan starta ett mejeri själva, och då skulle det ju faktiskt bli helt lokalproducerat. Och om jag köper deras mjölk så vet jag i alla fall precis hur långt mjölken har åkt, medan när jag köper Arlas mjölk så har jag ingen aning om hur långt den har åkt.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Bjornen
4/1/09, 10:25 AM
#21

Jag är inte avigt inställd till utbildning, men mycket av utbildningen sker utan känsla och ibland lite för långt från verkligheten. Det är balansen mellan utbildning och bildning som är det viktiga.

Ett stort problem är att många lärare har för dålig känsla för naturen och livets villkor. Om man ska kunna förmedla det måste man själv ha den kunskapen. Den där känslan ska förmedlas redan under de allra första skolåren och då lär man sig att tillämpa kunskapen på ett helt annat sätt.

Farwuq
4/1/09, 11:17 PM
#22

Jag vill i första hand ha varor som är producerade lokalt.
Vad som retar mig enormt är att vissa affärskjedjor bl.a. Netto här har börjat att sälja mjölk från Arla, vi har annars Skånemejerier här nere och vill inte behöva köpa importerad mjölk.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tom-B
4/1/09, 11:34 PM
#23

#22. Samma fråga har varit uppe på tråden Köttproduktionen och Miljön,länk Köttproduktionen och Miljön, se inlägg #11.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Anders 50
4/2/09, 12:05 AM
#24

Valde lokalproducerat.

Här arrenderar numera en ung bonde all odlad jord, och hos honom finns kunskaper som jag hade önskat ha när man var i den åldern.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tom-B
4/2/09, 12:15 AM
#25

#21. En liten episod ur verkligheten.

Jag hade en åkerbit intill ett villasamhälle. På åkern var sått höstraps, och den hade kommit upp fint. Döm om min förvåning då jag upptäcker att en villaägare bär ut sitt trädgårdsavfall en bit ut på åkern och börjar elda. Han var lärare (dock inte i lantbruk)!!!

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Niklas
4/2/09, 12:17 AM
#26

#25: Hur avlöpte den episoden?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom-B
4/2/09, 12:23 AM
#27

Han blev utskälld, men som alltid vill inte folk förstå. "Inget fel begånget"! Och tyvärr är jag en liten spinkig en, så jag kunde inte sätta mig på honom.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
Hustigern
4/2/09, 7:04 PM
#28

Angående tex mjölk vill jag bidra med en åsikt - jag köper hellre ekologisk mjölk där jag vet att djuren måste få lite utevistelse än sk lokalproducerad (som åkt lika långt som Arlamjölken) där korna står inne permanent.

Om man mera ser korna som produktionsenheter och mindre som levande varelser spelar det mig ingen roll om mjölken så kommer direkt från grannen. Jag gynnar hellre bättre djurhållning för det ligger mig varmare om hjärtat.

(detta apropå att jag nyligen talade med en kvinna som känner till gårdarna som ingår i Östgötamjölk-konceptet)

I övrigt tycker jag som flera att det är en svår balansgång att välja mellan ekologiskt och lokalproducerat. Det bästa är ju både och. Och det allra bästa är det som man producerar själv…

Nu ska jag ut i hönshuset och hämta dagens ägg.

FeliciaS
4/26/09, 1:33 AM
#29

KRAV-märkt och ekologiskt står i första rum hemma hos oss. I många fall är det lokalproducerat lika mycket som det som inte är ekologiskt. Jag är väldigt mån om alla produkter som kommer från djur - att djuren är bra behandlade, det är den största anledningen. Sedan äter jag hellre ekologiska äpplen som inte innehåller gifter från Danmark än svenska äpplen som är besprutade. (nu är det iofs så att jag bor närmare Danmark än ex. Norrland men ändå…)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Upp till toppen
Annons: