Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1448 ggr
[ElisabethYL]
2009-04-06 20:13

Miljöbil???? Vilken????

Hej!

Vet inte om jag ens är på rätt sajt nu, men försöker i.a.f.

Undrar vad jag ska köpa för bil när det är dags att byta ut min som jag har nu…

Här finns det bara bensin och diesel att köpa, så tyvärr måste jag kunna köra på något av det men vill ändå att den ska vara så miljövänlig som möjligt - även när jag har möjlighet att tanka något annat… och inte för liten då jag regelbundet lastar stora saker i bilen…

Vad tror ni är bäst??

Etanol, flexifuel, el-hybrid eller något annat (snälla tala om för mig vad i.s.f.)????

Annons:
ManBearPig
2009-04-06 23:17
#1

Köp en turbodisel.
Billigast bränsle och så drar den mindre.

Sen så kan du brygga egen biodisel om du vill göra något för miljön.

Sehvrin
2009-04-06 23:17
#2

Jag har faktiskt ingen aning.

Rent spontant (och endast med tanke på miljön) så skulle jag säga att en bil som går på biogas skulle vara bäst. Men sen måste man ju tänka praktiskt också och jag tror inte att biogas finns jättetillgängligt runt om i landet.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Coturnix
2009-04-06 23:45
#3

Men det skulle/ borde kunna göra det. Etanolframställningen känns inte alls som ett bra alternativ.

rifla
2009-04-07 00:29
#4

jag har en diesel bil ny och den släpper mindre avgaser än miljö bilarna enligt vad jag kan läsa mig till i tester.

Zenrin
2009-04-08 18:52
#5

Ähh… jag tar bussen om jag behöver åka någonstans Flört

rifla
2009-04-09 10:17
#6

kan tyvärr inte åka buss bor långt inne i skogen och har inga sådana kommunikationer alls. hade det funnits så kanske jag åkte det. men här får man köra ungarna till skolbussen på vintern men när snön släppt taget får de cykla till bussen. skolbussen kommer 2ggr om dagen.

Vi har en handlingsbuss för de äldre att åka till affären en gång i veckan. vi är beroende av bilen för att kunna bo så här och odla grödor och skog och djur så man kan ha det som leverbröd och att andra får mat på sina tallrikar med..

Annons:
Namyn
2009-04-16 23:31
#7

Finns ingen miljöbil att köpa nu tycker jag men det kommer säkert inom några år.

Etanol försvinner säkert om några år,biogas finns för få ställen att tanka och tänk på att Diesel släpper ut mer cancerpartiklar än bensin trots partikelfilter men den är ju bättre för miljön men samtidigt farligare för människan.

moondancer
2009-04-16 23:35
#8

Biogas verkar bli mer och mer populärt i olika kommuner, vilket jag tycker är jättebra. Här i Linköping körs stadsbussarna på biogas, och det fungerar riktigt bra.

I stadstrafik är biogas nog det bästa, men det är lite svårare med landsbygden, eftersom utbyggnaden av biogasmackar är dyrt. På landsbygden är nog disel bättre än bensin.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

JAUS
2009-04-18 14:49
#9

Elbilen är miljövänligast, men det kan vara svårt att få tag på en här, kanske denna? Jag är övertygad om att om 10 år kommer det knappast säljas några nya bilar som inte har en elmotor. Ett annat bra alternativ är biogas som faktist är nästan lika ren som elbilen. Etanol är överskattat, men är ändå mycket bättre än bensin.

Sehvrin
2009-04-18 15:08
#10

#9 Den behöver inte vara miljövänligast, det beror helt på hur elen produceras. Kommer elen till exempel från ett kolkraftverk så är det enda man har gjort är att göra diffusa utsläpp till ett punktutsläpp. Att ha ett punktutsläpp är i och för sig bättre än diffusa, för det är lättare att kontrollera, men inte nödvändigtvis miljövänligare.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

JAUS
2009-04-18 15:18
#11

Med svensk el är elbilen miljövänligast, inget snack om saken. Kan leta fram siffror ifall ni vill.

Sehvrin
2009-04-18 19:38
#12

#11 Fast var ska all den extra elen som måste produceras om alla ska ha elbilar komma ifrån?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

moondancer
2009-04-18 22:27
#13

Svenska elbilar är absolut inte miljövänligast, då vi importerar el från tysk kolkraft då de svenska vattendammarna har för liten produktion och kärnkraftverken står stilla. Visa gärna siffror om du har!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Ida
2009-04-20 02:26
#14

Biogas är super eftersom det utvinns genom återvinning och dessutom ger rena utsläpp. Men, man måste tanka ofta om det ens finns något ställe att tanka på. Utvecklingen går framåt, så om ett par år tror jag att biogasen kan bli ett mkt bra alternativ! Synd att Volvo lade ner sin modell. 

Om jag var du skulle jag satsa på en elhybrid, exempelvis Toyota Prius. Den är toppen och drar mkt lite.

[ElisabethYL]
2009-04-21 18:25
#15

# 5 Jag skulle också tagit bussen om jag inte börjar jobba 05.30 på mornarna och första bussen passerar jobbet 07.00.

Vill inte gärna gå 2 km till E18 och 2 mil efter E18… Skrikandes

Är nöjd med min Subaru, med undantag från en detalj - den går på bensin och jag vill vara så miljövänlig som möjligt…

Tänkte satsa på att byta ut den mot en miljöbil av något slag så fort plånboken räcker till Tungan ute

# 2 För min del blir det nog inte så miljövänligt i dagsläget (närmaste tankställe tror jag är i Göteborg (25 mil bort)), men det kanske kommer hit också, vem vet…

Får se vad det blir och när Skrattande

Zenrin
2009-04-21 19:00
#16

#13 alla elbolag importerar inte el. jag har ett elbolag som är 100% vindkraft. Vattenfall och eon importerar kolkraft så dom kan vi ju bojkotta…

moondancer
2009-04-21 23:15
#17

Helt rätt att alla inte importerar kolkraft, men de stora företagen gör ju det. Problemet är fortfarande att vi måste importera el i dagens läge, då den elproduktion vi har i Sverige inte räcker till.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ida
2009-04-22 02:58
#18

#17 Det är väl bara extremt kalla dagar på vintern som den svenskproducerade elen inte räcker till?

JAUS
2009-04-22 03:32
#19

#11 Du blir nog förvånad över hur liten ökningen av elkonsumtionen blir av elbilarna.

#13 siffrorna som jag ännu inte hittat kom ifrån Vetenskapsmagasinet som tillsammans med gröna bilister rankade de miljövänligaste bränslerna och Ställningen blev: 1. el 2. biogas 3. gengas.

moondancer
2009-04-22 15:18
#20

#18 Det beror till stor del också på hur det står till med kärnkraftverken (dom har ju haft sina problem med att hålla igång reaktorerna ibland) och vattenmängden i vattenkraftsdammarna. Den största elkonsumtionen sker under årets kalla och mörka delar.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
rifla
2009-04-22 18:04
#21

elbil lär tyvärr inte bli något för oss som bor på landet och använder bilen under jakten i skogen från a-b sen är de visst inte lika tåliga ännu.. men snart kanske

moondancer
2009-04-22 18:11
#22

#21 Håller med. För folk som inte bor i staden är nog disel bäst.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

FeliciaS
2009-04-26 01:28
#23

Vi har en Flexifuel, fast pappa tankar bensin nu =/

Jag skulle vilja ha en elbil där elen kommer från vindkraft ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

ljushuvudet08
2009-04-28 18:48
#24

Gengas kanske, fast då måste man väl bygga om en "vanlig" bil. Annars tror jag att en elbil är renast, förutsatt att elen kommer från någorlunda rena källor. Diesel är inget bra alternativ, helt enkelt därför att det är ett fossilt bränsle.  Dessutom släpper dieselbilar, förutom koldioxid, även ut relativt stora mängder dikväveoxid, en ca 270 gånger kraftigare växthusgas. (www.lund.se/templates/Page____21719.aspx)

Marga
2009-05-02 23:27
#25

Jag har en Toyota Prius som jag stortrivs med. Visserligen går den ju på bensin så man kan tanka överallt men den drar bara en halv liter milen. I låga hastigheter går den helt på el. Skönt i garage, bilköer etc och motorn stängs automatiskt vi tomgång.

[peter54]
2009-05-06 23:12
#26

Jag har fyra år kvar till nästa bilbyte och vi, min fru och jag har bestämt att vi ska köpa det bästa som finns då ur miljösynvinkel. För min del betyder det inga fler explosionsmotorer eftersom jag tycker att de är miljöbelastare allihop fast i lite olika hög utsträckning.

Fossila bränslen tycker jag är helt uteslutet och jag gilalr inte tanken på att göra bränsle av mat, så det blir el, en ren elbil.

Tom-B
2009-05-07 12:46
#27

Skogsråvara, rötning i lantbruket och på avfallstippar m m är inte mat! Glad

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
[peter54]
2009-05-07 13:06
#28

Nej det är klart, men det räcker väl knappast till 2-3 miljarder personfordon. Det har ju, åtminstone hittills, också visat sig vara svårt att få ekonomi i drivmedel med alkohol eller gas.

Tom-B
2009-05-07 13:28
#29

Visst, men jag ville bara visa på biogasen. Elbilen är ju ännu inte färdigutvecklad, bl a korta körsträckor, så om inte den utvecklas mer inom relativt kort tid, så blir kanske biogas ett lämpligt mellanspel.

Och hur är det? Elbilen drivs via batterier. Hittills har det väl varit det föga miljövänliga blyet i dom. Vad blir det härnäst? Och blir det miljövänligt med avseende både på framställning, användning och skrotning.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

[peter54]
2009-05-07 13:49
#30

Det finns ny batteriteknik utan tungmetaller. I en inte alltför avlägsen framtid kommer själva skalet att vara batteriet, På en bil skulle det då bli karossen som är batteriet.

Jag har en kompis vars äldsta grabb är teknisk utvecklingsingenjör med batteriteknik som specialitet. De har bland annat tagit fram en ficklampsprototyp där skalet är batteriet och hålrummer i handtaget är fullt med "bra-att-ha-grejer" för utflykten.

Det finns också teknik med rembatterier. Man lindar en tape runt det som behöver strömkällan och tejpen är batteriet.

Tom-B
2009-05-07 14:50
#31

Att batteriet var på gång visste jag, men det andra var ju kul och intressant.

Hoppas bara att ficklampan inte kittlar om skulle jorda sig själ! Tungan ute

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

[peter54]
2009-05-07 15:30
#32

Haha, jag vet för lite om tekniken för att kunna delge hur det fungerar, men såvitt jag förstått ska sånt inte kunna ske.

Tom-B
2009-05-09 12:37
#33

En forskare vid University of California har visat att etanol är ett ineffektivt sätt att utnyttja biomassa från växter. Effektiviteten hos bilarna kan nästan fördubblas om biomassan i stället omvandlas till elektricitet, vilket dessutom ger klimatvinster.

När etanol används som drivmedel minskar visserligen utsläppen av koldioxid, men med bioelektricitet blir minskningen 108 procent större per hektar växtmassa.

Uppgifter från en notis i Skånska Dagbladet 9 maj 2009.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

sissie
2009-05-11 08:58
#34

Man kan sätta upp ett eget vindkraftverk hyffsat billigt på sin egen tomt. Den kopplar man in på sitt eget elnät i huset. Då behöver man bara köpa el när det är dåligt med vind. Och när det är mycket vind så säljer man el tillbaka. Fråga mig inte hur det går till rent tekniskt. Det kan säkert någon annan.

Då har man ju gratis el till sin elbil!

Sen så kommer hydrogen-bilen snart. Den tycker jag är intressant.

Men i nuläget så är elbilen på min förstaplats. Diesel och flexifuel kommer också hyffsat högt då man kan köra bägge på miljövänligare bränsle.

Hört på tv att Koenigsegg visst tänker tillverka en tryckluftdriven sportbil så småning om. Tekniken finns visst, och i Frankrike så håller de på med att ta fram stadsbilar som drivs på tryckluft.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
Tom-B
2009-05-11 11:56
#35

På nyheterna i morse sas det att Volvo håller på att ta fram en elhybridbil (äntligen), som skall vara färdig framåt år 2012.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

sissie
2009-05-11 12:05
#36

Inte för att jag är någon Volvo-fan. De få jag kört har inte varit till belåtenhet om man säger så, men det är ju toppen att de satsar på att ta fram en elhybrid. Ett stort steg framåt tycker jag.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[peter54]
2009-05-11 23:17
#37

Nu i kristider hoppas jag att Volvoledningen inser att de kommit efter ordentligt för att de inte har något riktigt bra småbilsalternativ. Detta gäller i ännu högre grad Saab. Alla andra har småbilsalternativ.

Personligen har jag alltid undrat över varför rymliga bilar per automatik nödvändigtvis måste utrustas med stora bränsleslukande motorer. Man måste inte ha 230 hk i en personbil, det duger bra med 90 hk och bara för att lastutrymmet är stort måste man inte öka motorns volym med 100 %.

Idag strävar man efter att göra stora bilar så trånga som möjligt, orsaken förbryllar mig. De senare modellerna av Mercedes, Volvo och Saab är så förbaskat trånga att jag knappt tar mig in eller ut, man slår huvudet i uppfällda solskydd och i handtaget ovanför dörren. Den enda vanliga personbil som är riktigt rymlig inuti är VW Passat.

Jag undrar verkligen vad bilindustrin håller på med. Se till att bygga rymliga, energisnåla och miljövänliga personbilar, annars tror jag att folk kommer att vända sig bort från de etablerade märkena, för som det är nu fortsätter man att stoppa in stora bensinmotorer i trånga fordon. Vansinne tycker jag.

sissie
2009-05-12 09:17
#38

Såg ett program på Discovery där ett gäng killar hade som jobb att bygga om vanliga bensinbilar till elbilar. Smart tycker jag. Kostar säkert en del att göra.

Är det någon som vet om det görs i vårt avlånga land? För om det går att göra i amerika så borde man ju kunna göra det här.

Vi har löst storbilsproblemet med att ha två små bilar. Då kan vi spara pengar på bensin och dessutom bli mer miljövänliga. Oftast behöver vi bara köra med en bil och de få gånger som vi kör med bägge är få. Försäkringen och skatten är mindre för dem tillsammans gentemot den stora bil vi hade förut. OK de är väl inte så rymliga då! Fast jag fick in en hel normalspis med embalage och kunde ändå stänga bakluckan! Lite tajt att köra var det dock.Tungan ute

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[peter54]
2009-05-12 10:52
#39

Ja det var ett inslag på Landet Runt har jag för mig, om ett par killar med ett garageföretag som konverterade Saab och Volvo till elbilar. I Norge finns en elbilsproducent och ett tag var det ju prat om att det företaget skulle ta över Saabs fabrik i Trollhättan.

Upp till toppen
Annons: