Annons:
Etikettmiljönyheter
Läst 2689 ggr
Sehvrin
2009-04-20 14:16

Filmer med miljötema

Jag tänkte att vi skulle kunna tipsa varandra om bra filmer som på något sätt har miljötema.

Med filmer menar inte dokumentärfilmer, utan "vanliga" fiktionella filmer.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Coturnix
2009-04-21 15:58
#1

The Weeping Demon
Kurosawas drömmar

  • Redigerat 2023-05-10 14:39 av Pyttelite
moondancer
2009-04-21 16:04
#2

Kaze no tani no Naushika eller som den heter på ett mer lättbegripligt språk - Nausicaä Of the Valley Of the Wind

https://m.imdb.com/title/tt0087544/

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

  • Redigerat 2023-05-10 14:40 av Pyttelite
Sehvrin
2009-04-21 18:50
#3

#1, #2 Skriv gärna lite om filmernas handling också och vilken typ av film det är Skrattande

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Sehvrin
2011-08-31 10:30
#4

Princess Mononoke är precis som filmen i inlägg #2 en japansk animerad film från bolaget Studio Ghibli.

Den handlar (om man ska fatta sig riktigt kort) om ett krig mellan naturandarna och människorna, då människorna exploaterar naturen mer och mer.

Trots att de är animerade är varken denna filmen eller Nausicaä barnfilmer och jag rekommenderar dem starkt.

Hittills har vi bara förslag på japanska filmer. Någon som känner till någon mer miljöfilm från andra delar av världen? (Eller fler från Japan går givetvis bra också Flört)

https://m.imdb.com/title/tt0119698/

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

  • Redigerat 2023-05-10 14:41 av Pyttelite
Coturnix
2011-09-07 00:00
#5

Jo men mitt förslag. är ju numera "blockat" Men intresserade kan söka på Kurosawas drömmar, Eve, han som ropar efter Eve, den lilla skräproboten som hade ett ohemult uppdrag…det var inte dumt, det var en riktigt bra "miljö" film…vad gäller både ett och annat.

  • Redigerat 2023-05-10 14:41 av Pyttelite
Sehvrin
2011-09-09 12:36
#6

#5 Åh, Wall-E är ju verkligen en sådan film som får en att tänka efter. Dessutom är den ju väldigt söt Glad Tack för att du tipsade om den, för den hade helt fallit bort ur mina tankar.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Halvdansken
2011-09-12 12:27
#7

The day after tomorrow.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

  • Redigerat 2023-05-10 14:42 av Pyttelite
moondancer
2011-10-19 12:02
#8

På farlig mark (On Deadly Ground):

Forrest Taft is an environmental agent who works for the Aegis Oil Company in Alaska. Aegis Oil's corrupt CEO, Michael Jennings, is the kind of person who doesn't care whether or not oil spills into the ocean or onto the land, just as long as it's making money for him. He even makes commercials that make him look like he cares about the environment. Jennings is almost finished with building his new state-of-the art oil rig: AEGIS-1. The problem is that if he doesn't finish building the rig in thirteen days, the land rights will be returned to the Eskimos and the Alaskan government. When Jennings finds out that Taft's best friend Hugh Palmer has a computer disk that contains information about defective equipment on AEGIS-1, he sends out his goons to murder Palmer. When Taft tries to interfere, Jennings tries to kill Taft. But an Eskimo woman named Masu, who introduces Taft to her father Silook…
(imdb.com)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Sehvrin
2012-08-28 09:02
#9

Inte en film men en serie: Seaquest (http://www.imdb.com/title/tt0106126/) Det handlar om en u-båt som utforskar världshaven. Alla avsnitt har inte miljötema (och efter första säsongen är den inte värd att se), men det finns ändå ganska många avsnitt där miljön står i fokus på ett eller annat sätt.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Sehvrin
2015-04-21 19:38
#10

Jag har tips på ytterligare en serie:

Jordskott

En svensk serie med övernaturliga inslag där naturen och skogen spelar en stor roll. Jag får i alla fall lite känslan av kritik mot hur vi hanterar vår miljö idag, så därför tipsar jag om den här.

De tio avsnitten finns att se på SVTPlay i cirka en månad till.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Pyttelite
2023-05-10 14:45
#11

Har ni sett några filmer nyligen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


johan
2023-05-10 15:02
#12

Dont look up är i allra högsta grad en film om hur vi hanterar (eller snarare inte hanterar) klimatkrisen, fast i deras story är det ett mer akut hot om en asteroid som kommer. Väldigt roligt, på ett tragiskt sätt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
2023-05-10 17:41
#13

Här finns en sammanställning över sevärda gröna filmer, tv-serier och dokumentärer.

Håller ni med?

https://matochklimat.nu/sevarda-grona-filmer-tv-serier-och-dokumentarer/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Här listar vi tio av de bästa spelfilmerna om miljön, några av de bästa gröna tv-serierna, samt många dokumentärer för miljön.
Annons:
Upp till toppen
Annons: