Annons:
Etikettenergi
Läst 3448 ggr
Staffan
2009-03-30 14:10

Laddare till telefonen

Är det så att mobiltelefonladdare förbrukar ström även om man inte har telefonen på laddning, om den sitter kvar i vägguttaget?

// staffan

Annons:
chik
2009-03-30 14:23
#1

Ja det skulle jag tro.Du kan väl bara ta o lägga den i en låda när du inte använder den.Lena

Lena.P är jag i verkliga livet.

Staffan
2009-03-30 14:31
#2

Men du vet inte säkert att det är så? Det låter enkelt att alltid dra ut den men jag laddar telefonen vi flera tillfällen varje dag så det blir en del extra pyssel..

Zenrin
2009-03-30 15:27
#3

#2 kanske lite OT men… Min storebror arbetar som mobiltekniker åt SonnyEriksson. Han brukar alltid tjata om att mobilens batterier blir sämre om man laddar hela tiden. Hälst ska man alltså låta batteriet bli nästan helt slut innan man laddar, och när den är färdigladdad ska man dra ur kabeln. Men jag känner igen ditt problem. Min mobil är gammal och ur sig ofta. men jag försöker dra ur kabeln ur väggen ändå, och så laddar jag inte över natten heller Skrattande

Staffan
2009-03-30 15:41
#4

#3

Jag har också hört att man helst ska dra ut batteriet nästan helt innan man laddar det på nytt. Ingen aning om det stämmer med dagens nya telefoner - du kanske kan fråga brorsan om det är så med alla batterier? Han kanske dessutom vet svaret på min fråga i #0… :)

// staffan

Zenrin
2009-03-30 15:53
#5

#4 ringde honom precis. han sa att det gäller alla batterier och han trodde att det drar ström också, fast det inte är så värst mycket. i längden blir det dock endel.

Staffan
2009-03-30 15:58
#6

Fast jag anar ändå ett tvivel…

"han trodde att det drar ström också"

Glad

/s

Annons:
Zenrin
2009-03-30 16:02
#7

ja precis. det är inte hans jobb att kolla hur mycket ström en laddare drar lixom. men det med batteriet fick du svar på iaf Tungan ute

Staffan
2009-03-30 16:07
#8

Absolut, och det tackar jag för.

Då håller jag nu bara tummarna för att någon med järnkoll på mobilladdare har vägarna förbi här och råkar se min fråga… :)

/s

ANNIA
2009-03-30 16:10
#9

Staffan tekniken går framåt hela tiden så det jag skriver kan vara förlegat. Men en vanlig sladd drar ingen ström när den sitter i väggen det är bara en förlängning.

Men om man har sån där klump, vad dom nu kallas omvandlare/transformator så drar dom alltid lite ström även när du inte har mobilen på laddning. Och det är för att dom hela tiden arbetar.

Jag märker på mina egna att känner jag på dom så är dom alltid lite varma även när inget sitter i andra änden.

Det du kan göra. Sitter din laddare tokigt till, skaffa en vanlig förlängningsladd och sätt i väggen, på det viset får du fram laddningssladden och kan dra ur den varje gång du laddat.

Staffan
2009-03-30 16:14
#10

Där ser man, du vet alltså att en laddare alltid drar ström. Vad jobbigt, då måste man ju börja dra ut de när man laddat klart, guuuuuuuuuuuuuud så jobbigt det är att vara miljövänlig… :)

// staffan

ANNIA
2009-03-30 16:20
#11

Visst är det. Glad

estetia
2009-03-30 18:32
#12

Sätt laddaren i en grenkontakt med strömbrytare så behöver du bara slå av strömbrytaren :)

Staffan
2009-03-30 18:36
#13

Men det känns ju inte så miljövänligt att köpa en grenkontakt bara för det ändamålet - tänk om alla skulle göra så… :)

Annons:
Zenrin
2009-03-30 18:38
#14

#13 Du kan ju klimatkompensera lite. Ät vegetariskt tre gånger i veckan te.x.

Staffan
2009-03-30 18:40
#15

#14

Faktum är att köttfärsen numera ganska ofta är ersatt av quornfärs - och att jag dessutom till råga på allt börja föredra det senare… :)

/s

Zenrin
2009-03-30 18:48
#16

#15 Härligt Skrattande Quornfärs är bra grejer.

Anders 50
2009-03-30 22:53
#17

Håller inte med om att batterierna måste laddas ur helt före laddning. Jag har så länge det funnits handsfree/laddare i bilar och maskiner alltid satt i mobilen i hållaren när jag så kunnat.

Telefonen laddas då flera gånger om dagen antingen det behövs eller ej. Aldrig något problem med batteriet. Så gör väl alla som har handsfree i bilen. Och dagens batterier är ändå bättre än de var för 15 år sedan.

Och en laddare som sitter i ett eluttag drar ström.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Hawknestgrove
2009-04-01 01:25
#18

För att hålla mig till grundfrågan, så kommeer jag ihåg en grej på Tv, där det började brinna, när de hade laddaren i UTAN TELEFON… Så dra ur!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

chik
2009-04-01 14:05
#19

Ja du Staffan, Dra du ut..

Tycker du det jobbet är så betungande, så kanske du skall överväga o inte ha Mobil.Det är det mest miljövänliga.

                                                                                      Lena.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Sovgott
2009-04-01 22:24
#20

Vi lånade en sån där elmätare och testade allting här hemma och nej, mobil-laddaren drog ingen ström när mobilen inte satt i.

Annons:
Niklas
2009-04-02 00:10
#21

Här är en artikel om vad olika batterisorter behöver för att må bra:

Batterivårdskolan


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom-B
2009-04-02 00:21
#22

#21. Nu börjar det spöka för mig också. Får meddelandet att jag inte har rättighet att läsa!

#20. Jag tror att Du har fel i alla fall. Jag tycker man ser överallt som ett energisparråd att "dra ur laddaren när den inte används. Den drar ström". Och det oavsett till vilken apparat laddaren är avsedd för.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Niklas
2009-04-02 00:24
#23

#22: Nu då?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom-B
2009-04-02 00:26
#24

Nu gick det! Långt att läsa.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Sovgott
2009-04-02 11:55
#25

#13. Vad är det som gör en grenkontakt med strömbrytare så miljöovänlig? Din mobiltelefon är nog mer miljöovänlig än en grenkontakt. Det här låter lite som att sila mygg och svälja kameler!

#22. Jag tror mer på sådant jag själv har sett och upplevt än vad jag tror på andra människors påståenden. Men självklart kan man inte lita blint på en elmätare. Den har säkert någon felmarginal. Men det var iallafall lärorikt att mäta vad allting drog här hemma.

Tom-B
2009-04-02 12:04
#26

#25. Kollade Du även andra laddare?

Annars håller jag helt med: Nyttigt att testa och få veta.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Anders 50
2009-04-02 12:27
#27

Mina påståenden om batterier och laddare grundar jag bl.a. på flera inslag i lokalradion där dessa frågor tagits upp. Där togs kontakt med expertis inom dessa områden.

Men sen kanske man inte ska lita blint på "experter" heller, vad man upplever själv är ju viktigast.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
Tom-B
2009-04-14 13:29
#28

Ack ja, nu får jag revidera mitt vetande igen!

Fick tag på ett äldre nr av Råd & Rön, nr 5 maj 2008.

Bland mycket annat konstateras att de moderna mobilladdarna drar praktiskt taget ingen ström alls.

Så frågan är om det är ekonomiskt och miljövänligare att köpa en grenkontakt med strömbytare. Om den nu bara var avsedd för mobilladdaren.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

moondancer
2009-04-14 13:55
#29

#28 Men den drar fortfarande ström när den är inkopplad. Ström som bara slösas bort. Bäst är en avstängningsbar grenkontakt som mans tänger av när man inte använder de inkopplade sakerna.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Tom-B
2009-04-14 16:05
#30

Jo, men det är väl klart att den drar ström medan den laddar mobilen. Och när mobilen är färdigladdad, skall den kopplas från laddaren.

Mitt inlägg "28 avsåg då laddaren bara ligger där, visserligen insatt i kontakten, men helt sysslolös.

Och jag bara refererade vad Råd & Rön kommit fram till.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Hawknestgrove
2009-04-15 13:47
#31

Ja vän av ordning tycker dessutom det är fult med en massa laddare som ligger ute och skräpar. Dessutom, så laddar alltid jag mobilen på golvet, för då kan den ju inte ramla ner i golvet!Tungan ute Så då blir det ju dubbelt fult med extra grejer på golvet tilll ingen nytta. NÄ, ner i en låda när den inte används. ÄR det så, att man tycker att det är jobbigt för att mobilen måste laddas ofta, så är det kanske dags att byta ut batteriet eller mobilen?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

moondancer
2009-04-15 23:54
#32

Istället för att byta batteri kan man testa att låta batteriet laddas ur helt (det bör man göra varje gång egentligen, då det ökar batteriets livslängd) innan man laddar det igen.

Batteriladdare har man för många, skulle vara kul med en enda sorts laddare till allt.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Rosan
2009-04-18 02:06
#33

Ja, jag vill återigen påminna om brandfaran. Här hemma så får ingen ha den kvar i eljacket utan telefon pga av den. Undrar om inte elapparater är största boven när det gäller bränder? Och hur bra är det för miljön?

estetia
2009-04-18 18:28
#34

Snart kommer det flera mobiler med samma kontakt för laddare. Så man inte behöver så många olika. Tror det är en minimal usb-kontakt och det har väl fler apparater som kameror med flera.

Annons:
RedPoison
2009-10-21 18:48
#35

pröva att slicka på piggen som ja in i mobilen, får du en stöt så har du svaret ;D

Staffan
2009-10-21 18:55
#36

#35

Fast det tycker jag var ett ganska dåligt svar. Om man slickar på ett vägguttag eller en strömbrytare så får jag också en stöt. Utan att de för den sakens skull drar ström när de är av.

// Staffan

RedPoison
2009-10-21 19:09
#37

haha jag skämta ju ;D

men kanske kan du ringa till ett elbolag och fråga, eller tillverkaren. har de inga svar, fråga om de kan tipsa om någon som vet :)

Staffan
2009-10-21 19:11
#38

Ok, got me… :)

Upp till toppen
Annons: