Annons:
Etikettklimat
Läst 2093 ggr
JAUS
2009-04-04 10:46

Biogas - framtidens energikälla

Biogas från avfall, tror jag, kommer tillsammans med elektricitet bli den dominerande energikällan i framtiden. Biogasen har många fördelar:

Biogas kan produceras lokalt, vilket innebär att den inte behöver transporteras utan istället kan man använda gasledningar.

Biogasen skapar inte matbrist till skillnad från etanol och biodiesel, utan snarare hjälper till att ge bättre skördar då en biprodukt är rötslam som är ett utmärkt gödsel.

Genom att använda bogas minskas utsläppen av metan som är en växthusgas som är 21 gånger kraftfullare än koldioxid.

Biogas kan anvädas till värme, el och som fordonsbränsle.

Biogas är relativt billigt då den är en förnybar restprodukt som produceras naturligt av mikroorganismer.

Annons:
Tom-B
2009-04-04 18:06
#1

Jag håller helt med Dig (så långt jag begriper), Jaus.

Men finns tillräckligt med råvara för all nödvändig biogas?

Jag kan också konstatera att idag finns bestämmelser för hur en bil och buss skall se ut för att typgodkännas med biogasdrift. Detta finns inte för jordbrukets traktorer, och Transportstyrelsen, som är den som skall möjliggöra detta, har f n inga som helst planer på att skapa ett regelverk som möjliggör typgodkännade av denna traktortyp.

Och då är det ute på gårdarna, som det skulle vara ett utmärkt ställe att producera biogas.

Samtidigt som lantbruket inte har möjlighet att köra traktorn på biogas, höjer staten skatten på bensin och diesel, vilket dramatiskt höjer den kostnaden för svenska bönder och försämrar ytterligare konkurenskraften gent emot importerad mat. Märkligt agerande!

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

JAUS
2009-04-04 19:41
#2

Det behövs bara biologiskt avfall (matrester, avföring, etc) för att göra biogas och det finns det gott om. Det gäller bara att samla ihop det. Jag kan inte mycket om regelverket, men jag har för mig att det finns ett ställe där man mot betalning kan få sitt fordon ombyggt till biogasdrift.

Coturnix
2009-04-04 21:31
#3

Biogas alstras från rötning av avloppsslam och matavfall. Lantbruken kan också leverera biogas från gödsel (och energigrödor!?) I så fall löses ju problematiken med mjölkkor avseende växthusgaser?

"Skitsmart" En rötanläggning i varje stad. Den gas som hyresgästerna producerar värmer huset. Det som blir över kan man berika åkrarna med.

Sukram
2009-04-04 22:42
#4

I Brålanda utanför Vänersborg har man redan dragit igång ett projekkt för att kunna producera lokal biogas och driva stadsbussarna i Vänersborg och Trolllhättab på gas. http://hs-vast.hush.se/?p=12014

Läste för övrigt igår att lantbrukets klimatpåverkan är kraftigt överdriven för man har använt en beräkningsmodell som är framtagen i länder med varmare klimat där omsättningen och nedbrytningen är snabbare och därför överskattat gaserna som bildas av gödsel. Tidigare har man trott att lagring av gödsel har bidragit med upp till 12% av utsläppen men nu tror man att det rör sig om 3-4%. Kan man då omvandla den gasen till biogas så minskar klimatpåverkan ännu mer.

Tom-B
2009-04-05 12:29
#5

# 2 - 4. Jag skulle nog ha velat se mer konkreta siffror än era antaganden/påståenden att råvaran räcker.

OBS! Jag är absolut inte emot biogas. Det är, så vitt jag förstår, ett utmärk energislag. Men hur mycket kan vi producera här i Sverige. Eller måste vi importera ?

#4. När Du nämner det, så har jag också sett de modifierade siffrorna omkornas utsläpp. Men det var ett tag sen, och jag minns inte var.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Sukram
2009-04-05 15:13
#6

#5 man behöver inte importera något för att framställa biogas. I Borås rötar man idag allt biologiskt avfall (hushållens komposterbara avfall + gödsel från Borås djurpark). De kör sina egna fordon på biogas idag.

I Brålanda och på flera andra orter börjar jordbrukarna röta gödsel. Alla skörderester går även att röta som blast, halm, skal m.m. Alltså biogas tar inget som skulle kunna bli människoföda utan baseras på resterna.

Avloppslam och urin går utmärkt att röta med, det skulle dessutom minska behovet av konstgödning för rötad urin anses som säkrare att sprida än färsk urin ur smittosynpunkt då rötningen alstrar hög värme och blir bakteridödande.

Problemet är inte att få tag på råvara till rötning utan bekymret idag är hur gasen ska kunna distrubieras till konsumenterna då det saknas gaspumpar och ledningsnät för gas.

Annons:
Tom-B
2009-04-06 15:39
#7

Jag vet hur biogas framställs. Jag har själv varit bonde med djur, och studerade frågan, men hann bli för gammal för att sätta planerna i verket. Och när lantbrukets traktorer inte fick köra på biogas, tyckte jag också det var meningslöst för mig.

Och om jag nu förstår Dig rätt, så finns råvaran i Sverige i sådan mängd att vi utan problem kan framställa biogas till samtliga Sveriges bilar, bussar och lastbilar. Det är ju bra i så fall.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Sukram
2009-04-07 00:40
#8

Jag kan varmt rekomendera fölljande föreläsningar som jag har varit på (power point presentationerna sammanfattar väldigt bra) http://www.vgregion.se/sv/Regionkansliet/Tillvaxt--Utveckling/Miljoarbete-i-Vastra-Gotaland/Samlade-dokument-miljo/Arkiv-for-miljosekretariatet/Energisesson-2008/Presentationer/Session-8-Biodrivmedel---vilken-nytta-gor-de/

Speciellt föreläsningen av Pål Börjesson" biodrivmedel miljö och energieffektivitet", gav mig mycket då han visade hur effektiva olika bränslen är och hur stor areal de egentligen kräver. Biogas verkar vara ett va de absolut bästa ur alla synpunter.

JAUS
2009-04-18 14:39
#9

En hybridbil med 4 små elmotorer i hjulen och en liten motor som drivs på biogas och driver en elgenerator som laddar ett batteri eller en ultrakondensator, skulle vara den perfekta miljöbilen.

Upp till toppen
Annons: