Annons:
Etikettenergi
Läst 1475 ggr
Sehvrin
2009-04-08 00:42

1 101 nya vindkraftverk

Man har fått tillstånd att bygga 1 101 nya vindkraftverk utanför Piteå. Vindkraftverken beräknas producera 12 TWh, vilket motsvarar ca 8 % av Sveriges totala elproduktion.

http://www.energinytt.se/vindkraft/klartecken-till-en-av-varldens-storsta-vindkraftsparker-vaster-om-pitea/

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
rifla
2009-04-08 09:40
#1

ja jag tycker man ska ta tillvara på den energi naturen ger. skulle gärna bygga en här med vill verkstaden men det är alldeles för dyrt och värmland är tydligen inte så framåt gällande sådant här..

Sehvrin
2009-04-08 10:29
#2

Jag tycker det är bra att man satsar på vindkraften, men jag ställer mig halvt om halvt tveksam till att man lägger satsningen så långt norr ut.

Det blir ju en del energiförluster när man ska transportera elen i ledningarna och ju längre sträcka elen behövs transporteras ju mer förluster. Eftersom den största energin konsumtionen i Sverige sker i södra delen av landet så behöver den transporteras rätt långt.

Sen funderar jag på varför tillståndet gäller 1 101 vindkraftverk, men det är bara mitt sinne för ordning som spökar Flört

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Tom-B
2009-04-08 11:21
#3

Jag har inget emot vindkraftverk. Men 1101 st på samma plats.

Hur stor yta upptar detta? Finns det inga miljö- eller naturvärden i detta område.

Går det att lägga in en karta här som visar ungefär var området ligger?

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Sehvrin
2009-04-08 11:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Ytan är 50 kilometer lång och 10 kilometer bred, ca 450 kvadratkilometer.

Troligtvis finns det naturvärden där, men att man anser att vindkraftverken väger tyngre än dem. Verkar som om största övervägandet har varit påverkan på rennäringen, och den påverkan förväntas vara liten.

Jag bifogar en karta som är tagen från Västbottens-Kuriren http://www.vk.se/Article.jsp?article=242762

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Tom-B
2009-04-08 12:47
#5

Vad säger då Piteborna om att få detta i sitt närområde?

Lite grand tycker jag, att man kan diskutera det lämpliga i att lägga beslag på ETT sådant stort område, eller om det är bättre med flera mindre/små anläggningar.

Eftersom jag inte är berörd, vet jag egentligen inte vad jag skall tycka. Men lite synd om Pitebefolkningen tycker jag nog. Och de som bor i eller alldeles i närheten av vindkraftsparken!

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

rifla
2009-04-09 10:12
#6

Det är väl bättre kanske att ha dem i en park än spridda överallt bland boende eftersom de klagar på att det låter. nere i tyskland som de haft dem länge nu så trodde folk att djuren skulle må dåligt men det visar sig att det blivit skydd för mindre känsliga djur.

Annons:
Coturnix
2009-04-09 13:01
#7

Jag tycker att det är positivt med alternativa energikällor, men tycker att det går överstyr med exploatering och "maktmissbruk". Att människorna, som alltid när det handlar om stora pengar inte ser varken helheten eller detaljerna.

Här är lite som jag skrivit med anlednig av att jag anser det olämpligt att förvandla ett av de få "tysta områden" i trakten som existerar, till ett industriområde.

Vad som helst får offras under förevändning MILJÖVÄNLIGT

___________________________________________________________________

Otäckt tycker jag. Att när medborgarna utnyttjar demokratiska rättigheter i allt för hög grad, då är det bäst att "…man drar åt den demokratiska kranen" !!??

Men det var ju i och för sig juste att talesmän verkligen säger vad de tänker. Det blir ju liksom svart på vitt då. Det är inte bara en "känsla" det är verkligen en "skendemokrati" vi lever med.

"Det är den stora mängden överklaganden som driver fram förslaget på ändring, säger Agne Hansson, en av regeringens fyra vindkraftsamordnare. Enligt honom så överklagar många per automatik idag.

- Jag vill inte säga att allt är okynnesöverklagningar, men en hel del är det. Det gör att man drar åt den demokratiska kranen, säger Agne Hansson."

Nyheter vindkraft

Jag skrev ett mejl till radioreportern:

// Hej! Jag tycker det är bra att ni har uppmärksammat vindkraftsutbyggnaden i en serie reportage.

"- gärna vindkraft, men inte nära mig." står det i den inledande texten. Det är att göra en partisk vinkling, och en grov förenkling av problematiken, tycker jag.

Det finns fler "fel". Vid intervju av "närmast berörda" framställs det som om det bara handlar om ett vindkraftverk när det i själva verket handlar om att förvandla ett vidsträckt "tyst område" med naturreservat, såsom ex xxmosse. Till ett industriområde. Det handlar ju inte om ett enstaka vindkraftverk utan om en vindkraftspark med allt vad det innebär med uppbyggnad. Exempelvis förstärkning av vägar, tung trafik och uppförande av ställverk och ledningsdragningar.

Det handlar också om kommunernas "vindkraftspolicydokument" där det inte finns någon framtidsvision, nutidsanalys eller plan.
"- gärna vindkraft, men inte nära mig." Är kanske bättre överensstämmande utifall att kommunerna beslutat sig att uppföra vindkraftsparker på redan befintliga industriområden etc. Alltså på platser som redan är exploaterade avseende buller och blinkade röda lampor.
Då skulle det säkert bli protester av stora mått. Då skulle politikerna bry sig för då skulle det handla om röster att räkna med.
Det är det märkliga i resonemanget. Att människor som bor och lever i redan exploaterade områden anser att vindkraftsparker bör förläggas där det bor få människor. Där naturen är orörd. Varför?

Uttalandet av regeringerns vindkraftsutredare; Att när människor protesterar, "..då är det bäst att skruva åt den demokratiska kranen" Det ska granskande media ha för ögonen enligt mig. Ett sådant uttalande borde generera en grundlig analys av hur det står till med demokratin i vårt samhälle.// Coturnix

Upp till toppen
Annons: