Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1099 ggr
Sehvrin
5/1/09, 12:46 PM

Vilken förpackning tror du är miljövänligast?

Tror du att småpack eller storpack är miljövänligast?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Sehvrin
5/1/09, 12:54 PM
#1

Det har visat sig att i många fall så är småpack är miljövänligare, det skrev Ny Teknik 2008-05-05. Och bara för någon vecka sedan sa de något liknande på Vetenskapsmagasinet i SVT. Till exempel så är det miljövänligare att köpa en liten (3 dl) mjölkförpackning än en enliters om man kommer att slänga mer än 2 cl av mjölken. (Är dock lite osäker på siffran, för det var ett tag sen jag såg programmet)

Ändring: Jag hittade siffran över hur mycket (lite) man behövde slänga för att tredeciliterförpackningen skulle vara miljövänligare än enlitersförpackning: 2 matskedar [källa]

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Coturnix
5/1/09, 8:02 PM
#2

"Lite räcker. Mycket går åt"

Här bor fem tonåringar så här slängs ingenting.Glad

Det bästa vore om det inte var så mycket förpackat alls. Gurkor i plast"rör" tillexempel.

Sehvrin
5/1/09, 8:12 PM
#3

#2 Fast man kan också tänka så att förpackningarna även skyddar varorna så att det blir mindre spill på grund av transportskador och så, det tog de också upp i inslaget.

Det där inslaget ändrade faktiskt lite min syn på förpackningar. Men visst är det säkerligen onödigt mycket förpackning ibland.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Bjornen
5/2/09, 9:05 AM
#4

Förpackningens storlek och ev. svinn har inget med förpackningen att göra. Det är ju i så fall konsumtionsmönster som avgör det.

Överlag är stora förpackningar miljövänligare, men större mängder kan kräva kraftigare material som gör dem miljöovänligare med annat material.

Har man köpt en vara är det ju helt självklart att det ska förbrukas. Inget annat existerar.

Sehvrin
5/2/09, 4:28 PM
#5

#4 Om man är ett enmannahushåll så har förpackningens storlek i högsta grad betydelse. Väldigt många förpackningar är anpassade för flerpersonershushåll och är således alldeles för stora för endast en person.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Bjornen
5/2/09, 6:24 PM
#6

Jag är ensam och köper nästan alltid storpack eller riktigt stora storpack. Det blir aldrig något svinn för mig. Det är bara att dela, frysa eller tillaga och frysa eller förvara lämpligt. Mjölk köper jag nästan jämt 6 eller 9 liter och fryser.

Hållbarheten på varor är nästan alltid kortare ju mindre förpackningen är (oavsett vad bästföredag säger).

Jag läser mycket sällan bästfördatum eftersom det alltid står sig kortare eller längre över datumet. Specerier ett antal månader över datumet.

Jag köper gärna 3-pack eller 5-pack om det är billigare. Jag handlar därför kanske bara 2 gånger i månaden.

Det svinn som andra får, uppkommer endast genom dålig planering och dålig kunskap.

Annons:
Sehvrin
5/2/09, 6:57 PM
#7

#6 Fast det är inte alltid man har plats i frysen. Men visst kanske man behöver man planera bättre.

Gällandes kunskapen så kan jag säga att jag saknar en del av den kunskap att kunna bedömma om mat har blivit dålig eller ej. Men var kan jag skaffa mig den kunskapen? Jag brukar försöka fråga mamma om råd via telefon och titta på nätet, men inget av de är bra sätt eftersom man inte kan dela med sig av lukt och smak via någon av sätten (och knappt bild heller)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Anders 50
5/2/09, 9:54 PM
#8

#6 Ser att du lever på samma sätt som vi gör förutom med mjölken.

#7  Ett normalt luktsinne och normala smaklökar och syn är en bra början på att kunna avgöra om maten är tjänlig. Då klarar man sig långt. Och skulle man provsmaka på något som smakar illa så dör man i regel inte av det.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bjornen
5/5/09, 11:52 PM
#9

I dag råkade jag köpa ett storpack, som var ett exempel med extra mycket förpackning. Jag köpte ett 9-pack av mazariner i en kartong med plast omkring. När jag sedan öppnade förpackningen så var varje mazarin inplastad en och en. Det var ett ovanligt fenomen då stor förpackning är mera miljöovänlig.

Saga85
5/19/09, 8:31 PM
#10

Ja, det finns ju vissa fall där storpack är värre/lika miljöovänligt än småpack. Köpte vad jag vid en snabb blick trodde var "storpack" tuggummi. Först plast runt, sedan papp, sedan - varje tuggummi inlidat i papper.

Visst förekommer det dåliga storpacksförpackningar, men i det stora hela tror jag det är bättre. Och som sagt - huruvida man slänger mat eller ej tycker jag inte spelar roll. Det är bara dålig planering.

Själv har jag slutat köpa mjölkprodukter, och köper istället sojaprodukter (mjölk, soyghurt, osv). Fördelen är ju att det håller mycket längre! Både som oöppnat och öppnat. Första gången jag köpte soyghurt "glömde" jag av den halvfulla förpackningen i ett par veckor. Jag har svårt för för gammal mat och fasade för hur det skulle lukta - öppnade, och den var fortfarande fräsch och fullt ätbar.

sissie
5/20/09, 8:01 PM
#11

Jag tror storpack generellt är mer miljövänligt, men det beror på hur dom gjort storpacken. Ett stort tråg med en stor klick köttfärs - det är bättre än flera små. Men storpack där varje del ligger i sin egen lilla påse är onödigt.

t ex skulle man bojkotta Findus 30-pack fiskpinnar. Inuti denna fina storpack ligger det två vanliga 15-pack i sina egna förpackningar.

Smaklöst!

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Upp till toppen
Annons: