Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 2290 ggr
rifla
4/17/09, 10:50 PM

Ekologiskt, krav, rättvisemärkt, fairtrade

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan vi ta och prata om det här på denna tråden. Själv försöker jag så gott och långt det är möjligt med ekologiskt tänkande.

Handlar krav varor när det finns av det jag vill ha, finns ju tyvärr inte alltid, handlar grönsaker efter säsong och svenskt och gärna närodlat.

Odlar örter och potatis och rabarber och lite annat, ska få ett växthus snart som det ska bli paprika och tomater och det jag älskar chili i olika sorter.

Var på en resa i England i Dorset och kollade in småskalig livsmedelstillverkning, det var en höjdare de har kommit långt med sitt miljötänk där, det är inte bara sk flummnissar längre.

vi har både skog och åkermark, nu brukar vi bara skogen själva och hyr ut åker och ängar till en ung bonde (21år) som har en gård i gröna gårdars regi, med bara gräsfoder till sina köttdjur.

Skogsbruket gör vi aldrig ett kalhygge utan gör en växling mellan löv och tall/gran föryngring och planterar själva. Har stora planer på grisar i hyggena på somrarna och kommit fram till hägn för vildsvin.

Vi försöker sätta ut fasaner och ska nu även köpa in rapphöns för att sätta ut.

Vi jagar allt kött vi äter, kan hända någon gång att kotletter åker ner i korgen. jag gör all korv och röker själv hemma på gården. Hoppas även på att kunna starta en egen rörelse med detta.

Ekologiskt och biodynamiskt är nog framtiden va? 

Bilden visar ankor som vi födde upp i fjol.           

ALLTSÅ BACK TO BASIC..

Annons:
Coturnix
4/18/09, 1:22 AM
#1

Biodynamiskt? Vad är det? I förhållande till ekologiskt?
Biodynamiskt/hexmasters
Wiki
Biodynamiska föreningen

Rosan
4/18/09, 2:01 AM
#2

Det verkar vara ett skönt liv Glad

Tom-B
4/18/09, 11:35 AM
#3

Tron kan försätta berg, heter det. Och för mig verkar det som den biodynamiska verksamheten ägnar sig till stor del åt detta.

Men tron använder man sig ju också av inom medecinen. Ge ett sockerpiller, påstå att det är något annat, och patienten blir frisk. Jo, sånt händer!

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

rifla
4/18/09, 1:49 PM
#4

skillnade biodynamisk och ekologisk är att ekologiskt är för miljön och biodynamisk för livsmedel.

Biodynamiskt= är inriktad på målsättning att producera så bra livsmedel som möjligt.

Ekologiskt= Är att odla på och för att åstadkomma så miljövänlig odling som möjligt.

Bio har längre hållbarhet på sina produkter

eko att man har mera miljövänlig och hushållar bättre med naturresurserna.

Inte prata mitt liv nu utan prata om hur vi alla lever och hur vi jobbar för en bättre miljö. ett litet steg är bättre än ingenting..

Coturnix
4/18/09, 2:52 PM
#5

"Den som ännu inte insett skillnaden mellan "biodynamisk" och "ekologisk" rekommenderas att läsa ovanstående texter en gång till.

Det stora problemet i sammanhanget är inte huruvida biodynamiskt odlat är bättre eller sämre eller kanske rentav lika bra som ekologiskt odlat, utan att begreppen ofta framställs som synonyma, även av folk som mycket väl vet vad det är frågan om. Jag har ännu inte lyckats frigöra mig från misstanken att det finns de som med flit avstår från att klargöra det hela; ett syfte skulle kunna vara att få med sig folk som är odelat positiva till allt som är miljövänligt och ekologiskt, men som kanske inte har fullt lika mycket till övers för antroposofins kosmiska inflytanden." Klipp ur en av de bifogade länkarna.

Biodynamiskt är vad jag uppfattar det som ändå en odling med inslag av okultism och homeopatiska ideèr? Det kanske inte spelar någon roll, eller att det är mindre intressant? Men man bör väl ändå informera sig om vad det står för för att begripa?

Visst ger det ett mervärde på många vis, att äta smultron från ett strå är mycket mer än själva smultronen.

Tom-B
4/18/09, 4:23 PM
#6

#5 Jag vet inte om Du vänder Dig direkt till mig, Malma inlägg #3.

De som odlar biodynamiskt må gärna ha sin tro för sig, men jag har väldigt svårt att tro att rölleka inpressad i en kronhjorts urinblås som soltorkas på sommaren och grävs ner på vintern skulle i någon högre grad (jag skulle nog vilja skriva "i någon som helst grad") påverka jordens avkastning till det bättre, eller bidra till att odlingen blir mer miljövänlig. Iofs tror jag inte det blir sämre heller.

Jag har inte sett några praktiska, oficiella försöksresultat som visar på den biodynamiska förträffligheten.

Du får gärna försöka övertyga mig, men tills vidare hoppas jag att min tro respekteras.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
Coturnix
4/18/09, 6:49 PM
#7

#6 Nej.  Jag riktar mig inte till någon specifik.  Jag menade bara att biodynamiskt är något helt annat än till exempel "lång hållbarhet"

Att biodynamiskt för visso är ekologiskt men på ett annat plan.

Glad

Sehvrin
4/18/09, 7:35 PM
#8

De som odlar biodynamiskt tycker jag har lite konstigheter för sig och jag har varit och är fortfarande lite tveksam till att köpa biodynamiska produkter för att jag inte vill stödja pseudovetenskap.

Men som en av mina lärare (tror jag att det var) uttryckte sig: Det som är bra är väldigt bra och det som är dåligt är egentligen bara konstigt.

Biodynamiskt är nog egentligen bra, för om jag förstått det rätt så är det ännu hårdare än KRAV, även om man bortser från preparaten.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

moondancer
4/20/09, 2:10 PM
#10

#9 Mjölkproduktionen bidrar till utsläpp av växthusgaser, främst metan. Men livslängden för metan i atmosfären är relativt kort, cirka 10 till 15 år. Detta kan jämföras med koldioxid som har en livslängd på 50 till 200 år. (källa)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Rosan
4/20/09, 4:59 PM
#11

#9 Ska vi sluta skita nu också Obestämd (Hoppas du inte tar illa upp)

Nä det kan vi ju inte, ibland går saker till överdrift tycker jag när man vill ha bort naturliga företeelser, som inte det moderna samhället skapar. Och #10 belyser väl detta bra tycker jag. Naturliga gaser är säkert inte nåt större hot för vår planet. Då är det värre med indistruella biprodukter tror jag (även gas).

moondancer
4/20/09, 7:01 PM
#12

Det pågår faktiskt forskning att införa annan bakteriekultur i kors matsmältning (tror det är bakterier från känguruns matsmältningssystem) för att minska produktionen av metan.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Zenrin
4/20/09, 7:24 PM
#13

#11 jag ser iofs inte masskonsumtionen av nötkött och mjölk som något naturligt. Det som tjejen som har eko-gården säger tycker jag är ganska rimligt, nämligen att vi måste se över hur mycket vi konsumerar. Tror inte det är hållbart att konsumera så mycket kött och mjölk som vi gör. Oavsätt om metanen har kort livslängd i atmosfären så byggs det ju på hela tiden, och fler och fler äter mer och mer kött. jag tror inte att det är hållbart.

Annons:
Bjornen
4/21/09, 12:25 PM
#14

Biodynamisk odling och antroposofin är mera ett levnadssätt än en odlingsteknik. Preparatanvändningen är ju en typ av homopati. Bara att tillverka de olika preparaten gör att man får en större förståelse för naturen och olika organismers påverkan. Jag har själv tillverkat de olika preparaten och lärt mig mycket genom det men jag använder inte preparaten numera. Bara att få en väl fungerande kompost är en viss "preparatanvändning" nödvändig och det behövs ibland bara så små mängder av bakterier för att starta de rätta processerna att det är nästan homeopati.  Skillnaden mellan biodynamisk odling och annan ekologisk odling är mycket mycket mera än preparaten. Jag känner mycket väl till den biodynamiska odlingen och jag har tidigare varit anslutning till Demeter (kontrollorganet). Det finns vissa delar som jag inte delar men överlag är det mycket mera fiosofi bakom än andra ekologiska inriktningar. Bara att tänka efter är mycket värdefullt och då får andra perspektiv på hur odling och brukande av marken kan ske så skonsamt som möjligt.

Många andra ekologiska odlingsmetoder gör det inte så ordentligt utan måste följa de olika bestämmelserna för att få ekonomiska fördelar. Bl.a. KRAV har flera konstiga bestämmelser som innebär brått mot reglerna fast det sker med mera och fullständigare miljötänkande. Utomlands finns många flera odlingsinriktningar som är nästan okända i Sverige med lite olika filosofiska tankar bakom. Hos KRAV finns ingen filosofi utan bara bestämmelser.

Jag själv odlar utan användning av kemikalier men utan anslutning till någon odlar- eller kontrollförening. Men alla handlingar finns ett mycket nära samband med naturen och efter mycket väl övertänkt handlande. Där det gäller att hitta orsaken till problemen och inte bara att bota symtomen. Min odlingsfilosofi har mycket antroposifiska inslag men jag delar inte alla delar inom inriktningen.

rifla
4/21/09, 8:05 PM
#15

#14 väl skrivet…

Upp till toppen
Annons: