Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1950 ggr
sissie
2009-05-11 09:20

Burkmat för katter

Jag gjorde för ett par år sedan en liten studie om burkamt för katter. Jag jämförde burkmaten med ett torrfoder av kvalité. Jag tog Iams som exempel och gick efter tillverkarnas rekommendationer av hur mycket katten skulle äta. Resultatet är häpnadsväckande. Det kan även överföras till andra produkter också.

Detta är resultatet:

Bli en miljövän - köp inte burkmat

Visste du att all burkmat innehåller 80-82 % vatten? Konserverat vatten dessutom, av varierande kvalité.

Visste du att det i Sverige finns cirka 1,6 miljoner katter.

Visste du att mer än hälften av dem, cirka 60-70% äter bara burkmat?

Visste du att det går åt 182,5 kg burkar för att mätta en normalstor katt?

Jo det är sant. En vanlig huskatt på 4,5 kg ska äta en 400 gr burk varje dag. Det gör 365 burkar per år och det blir 182,5 kilo burkar att släpa hem. Av detta är 116,8 kg vatten (!) 36,5 kg plåtburk och 29,2 kg mat (!).

Låt oss säga att hälften av Sveriges katter lever på burkmat. (I verkligenheten är det fler). Då blir siffrorna väldigt mycket större.

292 miljoner burkar per år. Vilket blir 116 800 ton! Sedan väger alla tomma burkar 29 200 ton ytterligare! Vattnet i alla dessa burkar väger 93 440 ton!!!

Allt detta fraktas på långtradare genom vårt avlånga land från fabrikerna i mellaneuropa. Det är en mycket liten del som tillverkas här i Sverige. Bara några procent som dessutom också ska fraktas igenom landet.

Det är totalt 146 000 ton som ska fraktas. Till detta går det åt 4 850 långtradare. Sedan ska ju alla plåtburkar tas omhand vilket kräver ytterligare 1 000 långtradare som ska transportera plåten till de energislukande smältverken.

Om alla dessa katter skulle börja äta torrfoder av kvalité så skulle antalet långtradare minskas ned till 800 långtradare. En minskning med 86%.

Så varje katt som byter bort burkmaten påverkar antalet långtradare på våra vägar mer än vad en röst påverkar i t ex riksdagsvalet.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
Bjornen
2009-05-11 10:05
#1

Jag tycker att det är bäst med hemmagjord kattmat bland med sork och råttor.

Jag tror inte torfoder är så bra som mat för kattor. Det kan vara ett bra komplement men inte enbart. Särskilt hankatter kan få problem med njurarnna om de äter bara torrfoder. Jag ger mina kattor torrfoder ibland och mest som godis och ibland som mat. Det är dock mycket viktigt att de har tillgång till vatten (inte alltid friskt vatten).

sissie
2009-05-11 11:34
#2

#1 Jodå hemmagjord kattmat är bäst och allra bäst är ju när katten själv fångar sin mat. Men det är stor skillnad på torrfoder och torrfoder. Torrfoder av bra kvalité med högt köttinnehåll är inga problem för katternas njurar. Foder med lågt köttinnehåll ställer till problem med njurarna då dessa innehåller höga halter av bl a salt.

Torrfoder = njurproblem är en skröna, men innehåller ett visst korn av sanning ändå.Flört

Men det var inte därför jag skrev inlägget utan att man kan tänka sig för när man handlar. Tex koncentrerad joice drar mindre med transporter än färdigblandad.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Bjornen
2009-05-11 12:47
#3

Ibland dricker katterna inte tillräckligt mycket för att få "rätt konstistens" på torrfodret vid matsmältningen.

sissie
2009-05-11 13:54
#4

Förekommer det också, men inte hos de flesta.

Men det är inte torrfodret som var målet för diskusionen. Det är miljöns påverkan av tradare i onödan på våra vägar!Skrikandes

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Ijin
2009-05-11 16:20
#5

Jag personligen tycker det är smått mesigt att framföra att burkens innehåll är 80-82% vatten. Vi äter gurka och det är fan 97%.

Den mesta mat vi äter består minst av 50% vatten. Det går inte att få ner mat på något annat vis.

sissie
2009-05-11 16:23
#6

Vart tog diskusionen om det vesäntliga vägen? Onödiga transporter?

Rynkar på näsan

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
Ijin
2009-05-11 16:50
#7

#6 Sant!

Tom-B
2009-05-11 19:45
#8

Jag har ingen katt (har haft) men har hund.

Vore intressant om samma transportanalys gjordes för hundens burkmat.

Men det får väl bli på en annan tråd.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Maria
2009-05-11 23:31
#9

Eftersom jag har katter som har en alldeles för liten trädgård så att de kan vara självförsörjande så ger jag mina katter burkmat. Torrfoder som tillskott eller godis.

Jag köper Mjau som tillverkas i Sverige (hoppas jag fortfarande). En del av burkarna har jag använt för att plantera i. Resten går till återvinningen.

Katter tycker om vatten som har stått ett tag så man behöver inte alltid byta vatten titt och tätt.

Jag har två katter och jag har aldrig sett den ena av dem dricka, därför är jag glad att han äter blötmat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bjornen
2009-05-12 01:00
#10

Jag skulle tro att tillverkningsprocessen är myccket mera energikrävande hos torrfoder, då det är väl i stort sett burkmat som intorkats med energitillskott. Jag vet inte men vattentransporten är kanske mindre energislösande än intorkningsprocessen ? Torrfoder är ju onaturligt för både katt, hund och människor.

Coturnix
2009-05-12 01:29
#11

Jag fiskar insjöfisk och kokar. Den innehåller med all säkerhet en mängd miljögifter. Jag tycker det var bra gjort att göra en "miljöanalys" av kattmatsburkarna. Själv funderar jag en hel del över transporterna av våra mänskliga livsmedel också.
Sovkatt.jpg
Semlan sover på köksbordet i en solstråle.

sissie
2009-05-12 08:59
#12

Att det går åt energi till att torka kattmaten till torr foder är ju alldeles sant. Sen är det ju en fråga också om vad den energin kommer ifrån. Om det är miljövänlig el så är det ju betydligt bättre än att tradarna spyr ut avgaser.

Men så tror jag att plåtburkarnas tillverkning drar mer energi än vad det går åt att tillverka pappers eller plastpåsar som torrfodret packas i.

Personligen skulle jag föredra att torrfodret enbart packeterades i papperspåsar.

Något som jag funderat på när det gäller mänsklig mat är mjölk och mjölkprodukter. Det finns ju flera märken även där i butiken. Mjölken är ju oftast svensk men kommer från olika delar av landet i alla fall. Jag tror Arla ligger i närheten av stockholm så jag köper arlas produkter i första hand. Milko ligger väl i norra delarna. Klöver finns visst ett märke som heter också. Jag tror det är Arla det också. Jag har för mig att jag läst det någonstans.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Bjornen
2009-05-12 09:51
#13

Mycket djurfoder till våra sällskapsdjur tillverkas i Frankrike, Belgien och Holland och där kommer mycket energi från kol. I Frankrike produceras en del el från den ännu farligare kärnkraften.

Arla är Danmark och södra Sverige upp till Mälardalen och norr därom kommer Milko.  Annars finns mjölkprodukter från Frankrike, Tyskland, Holland, Polen och Finlnd i svensk handel.

Annons:
sissie
2009-05-12 09:55
#14

Då ligger man mitt emellan arla och milko då eftersom man bor i Stockholm. Övrig mjölk försöker jag undvika. Inte för att jag tror kvalitén skiljer sig men det är ju så onödigt att transportera ända från mellaneuropa när det finns samma produkt här.

Jo kolkraft används en hel del där. Undrar hur deras miljöarbete ser ut? För någon form av miljöarbete lär de väl ha.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Tom-B
2009-05-12 11:03
#15

Arla i södra Sverige, ja, eftersom de prisdumpar (har också sänkt priset till bonden), ligger just nu för granskning hos Konkurrensverket, för att ta marknad i Skåne som är Skånemejeriers "hemmamarknad". Arla köper mjölk från några bönder i Skåne, transporterar den till Jönköping för att processas, och sedan tillbaka ner till Skåne. Miljövänligt NEJ, Skånemejerier köper och processar i Skåne, mer miljövänligt JA.

Men nu är vi från ämnet!

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

sissie
2009-05-12 11:05
#16

Håller med. Snacka om onödig transport.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Halvdansken
2009-05-12 12:12
#17

Jag tycker att trådskaparen tog upp en intressant diskussion. Man tänker inte på sånt till vardags, men där är ju faktiskt en situation man kan göra en skillnad - dvs att tänka på förpackningar, transporter, tillverkning och innehåll. Och inte bara kattmat…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

sissie
2009-05-12 19:06
#18

Vilket sätt är då bäst för att påverka detta med transporter framför allt och onödiga embalage i andra hand? Om vi nu håller oss till två ämnen.

Det är ju svårt att veta var en produkt tillverkas då företagets adress på förpackningarna är huvudkontorets adress och inte fabrikens.

Ha en tipstråd där man kan lägga in det man vet om var saker tillverkas kanske?

Tex att Delicato´s kondisbitar tillverkas bl a  i Södra Stockholm.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

SussieSt
2009-05-22 18:32
#19

Intressant tråd. :) Men mycket mjukmat säljs ju faktiskt numera på påse… (köper 90% av all kattmat på påse),  skulle vara intressant att veta huruvida de är miljövänliga(re). Någon insatt som kan upplysa… vore bra att lära sig mer. :)

johannespanzer
2009-05-26 00:03
#20

#2 Sissie - det jag hört är att se upp med främst skaldjur och lite med fisk. De maler ner skalen och benen också, och det bildar njursten, främst hos hankatterna.

Annons:
sissie
2009-05-26 08:53
#21

De lär väl knappast stå och rensa firrarna innan. Speciellt mindre fiskar används nog hela. Det är lite olika mellan de olika fisksorterna och det är främst magnesiumet som är farligt för dem.

Men jag ser inget hinder i att katter äter fisk som godis eller som en festmåltid på födelsedagen. Bara det inte blir basmaten för dem. Katter är ju trots allt ett "ökendjur" och i öknen finns ju ingen fisk.

Hur det är med skaldjur vet jag ej men jag kan tänka mig att det inte är så speciellt nyttigt för katter i längden.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

cillaj
2009-05-28 13:41
#22

Nu lägger jag mig i den diskutionen om katter.

Att hankatter får fel på njurarna av torrfoder, beror inte på mängden vatten de inte får i sig, utan det är salterna i torrfodret, så man kan välja ett torrfoder som inte har så hög halt av salt.

Min katt är ca 10 år och är uppvuxen på enbart torrfoder, inget konstigt med honom, han mår utmärkt enligt veterinären.

Sen är ju frågan, varför bära hem vatten i burkar när man inte behöver?

Metall är ju det mest svåra att sopsortera om det hamnar fel (om vi nu pratar matvaror).

sissie
2009-05-28 20:01
#23

#22 Kan tillägga att jag har hört rykten om att en del kattmatstillverkare av just burkmat inte alltid har så bra vatten i tillverkningen. Att det till och med ska finnas tillverkare som använder sjövatten. Detta är dock bara rykten och ska väl tas med en nypa salt.

Men varför bära hem "gammalt" konserverat vatten när vi har friskt färskt vatten i kranen? Dessutom är ju svenskt dricksvatten ett utav världens bästa drickvatten!

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Bjornen
2009-05-29 09:03
#24

Många djur tycker bättre om "gammalt" vatten än färskt och det gäller även kattor så användning av sjövatten är kanske för att det ska bli smakligare..

sissie
2009-05-29 09:25
#25

Tja kanske, men som sagt det är också bara något jag hört. Jag har inga fakta på det. Fast helt omöjligt kanske det inte är.Obestämd

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Upp till toppen
Annons: