Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1687 ggr
moondancer
2009-04-25 23:15

Kolsyrat flaskvatten eller sodastreamer?

Vad dricker du helst? Varför då? Varför inte de andra alternativen?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
ManBearPig
2009-04-25 23:58
#1

Kan man inte bara dricka kranvatten? Jag har aldrig förstått konceptet med att ha kolsyra i drycker.

Och tänk på all co2 en sodastreamer släpper ut!!!1

Sehvrin
2009-04-26 00:05
#2

Jag dricker inte kolsyratvatten, men när jag dricker annan kolsyrad dryck (typ läsk) så köper jag på flaska.

Man (eller i alla fall jag) brukar se vatten på flaska som en miljöbov, fast när man tänker efter så är läsken värre, eftersom den har behandlats mer.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Anders 50
2009-04-26 00:17
#3

Svarade annat.  När det gäller vatten så dricker jag det som kommer från kranen, har heller inte förstått varför man kolsyrar dricksvatten.

Läsk dricker jag i stort sett aldrig förutom någon julmust. Däremot slinker det ner en och annan öl…

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

David
2009-04-26 00:27
#4

För ett par år sedan drack jag bara flaskvatten, okolsyrat dessutom. Det berodde på att dricksvattnet ifrån kranen var allt ifrån gott. Fick koka det och kyla ner det för att inte få hemsk bismak. Sen satt det i, att det blev flaskvatten. Bubblor var jag aldrig förtjust i.

För någon år sedan när jag låg inne, så det var enda man drack i princip Loka Citron, och då lärde jag mig tycka om det, och nu blir det mest sådant hemköpt.

Jag vet att det är en miljöbov egentligen, med sina transporter, även om det är svenskt vatten, och alla med lite tur pantar sina flaskor.

Säljer också profilerat vatten till företag (aj, nu kommer någon skjuta mig). Vi tog förra året fram ett enkelt informationsmaterial, främst med argument för flaskvatten, men också med lite "kul" jämförelser. Hittade inte det slutliga, så den här innehåller massa stavfel.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Sehvrin
2009-04-26 00:35
#5

Nu när jag tänker efter så dricker jag faktiskt vatten på flaska ibland, nämligen vatten man får på mässor. Fast å andra sidan använde jag min förra vattenflaska, som började sitt liv som mineralvattensflaska, i över ett år (fantastisk flaska som faktiskt inte blev äcklig förräns dess) får se hur länge min nya håller Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

David
2009-04-26 00:48
#6

#5. Det är det som är det största säljargumentet när jag tar på mig namnskylten och är profilsäljare! Att flaskan lever lång tid efter mässan.

Det vattnet, om jag bara pratar om det jag själv är inblandad i, tappas antingen i Danmark eller på Guttsta här i Sverige. Samma vatten som alltså finns i många av de flaskor som säljs i dagligvaruhandeln.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
FeliciaS
2009-04-26 01:27
#7

Varför kolsyra över huvudtaget undrar jag? :P Det är ju en syra, något som inte ens är bra för kroppen.

Sodastreamer - absolut inte, det är inte bra för miljön. Allt vatten på flaska tycker jag är onödigt (mest med tanke på miljön) för oss i Sverige som har rent vatten i kranen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

moondancer
2009-04-26 01:32
#8

Jag köper vatten i flaska. När jag gör det är det för att jag vill ha själva flaskan, som jag använder för att ha vanlig kranvatten i sen. Varför köper jag då vatten i flaska och inte läsk? Mest för att jag är lat och inte vill tillbringa en halvtimme med att tvätta ur smaken ur flaskan, kolsyrat vatten smaksatt med citron tappar smaken efter att man har använt flaskan tre eller fyra gånger. Jättebra!!

Hur gör ni när ni är i utlandet? Köper ni dricka i flaska, eller litar ni på deras kranvatten?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

ManBearPig
2009-04-26 02:16
#9

Jag dricker kranvatten i alla länder. Får turkdiarré varenda gång.

Hade jag pengar hade jag hällre druckit flaskvatten Än vattnet här. Det smakar Kalciumhypoklorit och det känns som om man får en kallsup i simbasängen när man dricker det.

David
2009-04-26 02:17
#10

Det där skulle kunna vara något för mig, att köpa på mig ett gäng 1½ liters stabila flaskor och sedan ha kranvatten i dem i kylen. Tål att tänkas på, för här verkar kranvattnet bättre.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Maria
2009-04-26 10:11
#11

I Göteborg har vi bra kranvatten så jag ser ingen anledning till att köpa på flaska.

Någon gång köper jag en mindre flaska men det är egentligen förpackningen jag är ute efter så att jag kan ha den ett tag att fylla på med kranvatten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[mingdie]
2009-04-27 08:18
#12

Tänk på att återanvändning av plastflaskor med nr. 1, 3, 6 och 7 inte rekommenderas. Det finns en hälsorisk med alla dom. Det är ok att använda plastflaskor med nr. 2, 4 och 5.

Bjornen
2009-04-27 10:19
#13

De enda köpta drycker jag dricker är must och mjölk. Allt annat är från egen tillverkning i form av jucie, saft eller enbärsdricka.

Annons:
Coturnix
2009-04-27 11:31
#14

Vi dricker mest vatten. Överlag så har vi väldigt bra dricksvatten i Sverige. Jag har mött turister från Europa som frågat var det gick att köpa vatten på en camping. När jag visade dem dricksvattenkranen frågade de om det verkligen gick att dricka.

Tom-B
2009-04-27 11:43
#15

Kranvattnet i sambons hemstad smakar ebarmligt. Därför blir det Sodasteam där.

I mitt eget boende på landsbygden med egen brunn för fler hushåll smakar vattnet mycket gott. Där blir det ofta kran, men lika ofta Sodastream.

Fast en och annan öl och lite vin blir det väl också.

Omväxling förnöjer!

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

FeliciaS
2009-04-27 18:20
#16

#8 Men man kan ju köpa tomma flaskor i flertalet olika butiker?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

moondancer
2009-04-28 00:37
#17

Det kan man, men inte i våran ICA-butik Rynkar på näsan, och det är alltid när jag är hemma jag komemr på att ja behöver flaskor

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Saga85
2009-05-19 20:35
#18

De få gånger jag dricker läsk är det från en sodastreamer. Ibland blir det en Loka/Ramlösa när törsten slår på och man glömt vattenflaskan hemma.

Fast jag skippar helst kolsyrat. Föredrar vatten, gärna som stått i kylskåpet med en bit ingefära och/eller lime. Tusen gånger godare än alla sockerblaskiga drycker man kan köpa.

Någon öl och cider slinker ju ner ibland dock Oskyldig

Royalz
2009-05-20 12:31
#19

Kolsyrat flaskvatten.


sissie
2009-05-20 20:05
#20

Köper mycket sällan vatten på flaska. Däremot så köper jag gärna en kolsyrad läsk i korvkioskar. Dom får ju sin läsk i koncetrat som sedan blandas ut med kranvatten i seras speciella maskiner. Då kan man ju dricka läsk med det goda samvetet att det åtminstone sparat energi i transporterna.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
Sovgott
2009-05-20 23:33
#21

Kranvatten!

[tililili]
2009-05-23 18:46
#22

hur är det med sodastreem, är det bättre eller sämre än att köpa på flaska, klimatmässigt?

Har hört att dessa kolsyrepatroner skickas till tyskland för påfyllning och  då skulle utsläppen totalt bli större än svenskt vatten på flaska?stämmer det?

leo-
2009-05-25 12:45
#23

Enda gången det kanske blir flaskvatten är om man jobbar någonstans och det är 40 grader varmt och man behöver det

annars skulle jag aldrig betala för något som finns i kranen

flaskvatten här i sverige är en ren lyxprodukt för vi har så bra vatten i kranarna.

Men jag måste hålla med om att det är en bra marknadside. Hitta en källa pumpa upp vattnet.rena det och sälja det dyrt

emelie92
2009-07-09 20:11
#24

Istället för läsk/saft så köper jag kolsyrat vatten på flaska (Loka) men jag vet att det är bättre ekonomiskt och mer miljövänligt med en sodastreamer. Men jag ska skaffa en sodastreamer snarast för såhär kan jag inte hålla på..

Halvdansken
2009-07-10 01:26
#25

Tycker att vanligt vatten är så fruktansvärt tråkigt att dricka. Så alternativet blir kolsyrat, istället för läsk.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
2009-07-10 22:15
#26

Jag har aldrig någonsin köpt vatten på flaska och kommer knappast att göra det i Sverige i alla fall.

[peter54]
2009-07-11 03:15
#27

Jag dricker inte mycket av någonting eftersom jag är njursjuk, men om jag ska dricka vatten så väljer jag kolsyrat från vår sodastream för att det blir mindre mängd då.

Annons:
Sehvrin
2009-08-24 22:49
#28

Såg en dokumentär om flaskvatten på SVT2 idag, går i repris i samma kanal 29/8 kl 14.20. Handlade visserligen inte enbart om kolsyrat vatten, men fortfarande intressant.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: