Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 1197 ggr
Sehvrin
2009-04-28 17:21

EU-parlamentsvalet: Tipsa om politiker

Snart är det val till EU-parlamentet och att rösta i val är ju ett av de sätt som vi "vanliga" personer kan göra skillnad på: Att se till att de vi vill ha kommer till makten.

Jag vill rösta, men är just nu inte alls insatt. Den viktigaste frågan för mig i det här valet är miljöfrågorna. Så jag tänkte att man kanske kunde ha en tråd där man tipsar varandra om politiker som ställer upp i valet som har just miljöfrågorna som huvudfråga/en av sina huvudfrågor.

Så: I den här tråden tipsar vi varandra om politiker som jobbar med miljöfrågor och som ska ställa upp i det kommande valet. Skriv upp namn och parti och gärna annan information om det finns (typ hemsida osv)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Tom-B
2009-04-28 18:03
#1

Marit Paulsson är ju en.

Men jag är faktiskt inte riktigt säker på om hon är riktigt rätt ute med en del av sina åsikter.

Jag har sett artiklar som tagit ner henne på jorden ordentligt. Men naturligtvis har jag inte sparat dem. Så jag kommer att hålla korpgluggarna öppna för vidare skriverier om henne.

Men en frisk fläkt är hon i alla fall.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

rifla
2009-04-29 10:03
#2

vi har en här hemma som heter Henrik Lander (c) men jag vet inte om han är rikstäckande men jobbar lokalt och han är väldigt positiv till att verkligen ta hand om miljön och människorna..

Sukram
2009-05-01 00:26
#3

Carl Schlyter (MP) nr 1 på Miljöpartiets lista. En av de mest aktiva ledamöterna i parlamentet och drivande i bland annat miljöfrågor.

Isabella Lövin (MP) är nr 2 på listan till EU-parlamentet. Isabella är konsument och miljöjournalist och mest känd för boken "Tyst hav" om fiskepolitik och utfiskning av våra hav.

läs mer här!

Magi-cat
2009-05-05 17:56
#4

Ja, Marit Paulsen kommer då INTE i fråga!Skrikandes

Hon går ju emot detta med ekologisk odling, av divcerse grumliga skäl. (läst senaste Hälsa och höll på att gå i taket)

Så även om hon var en "frisk fläkt" för åtskilliga årtionden sedan, så har mycket hänt sedan dess. Nu tycks hon sträva bakåt……Och lusten att sitta i EU för henne personligen är betydligt viktigare än miljön verkar det som….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marga
2009-05-08 00:43
#5

Naturskyddsföreningen hade en debattartikel i DN  idag där dom listade vilka parlamentariker som gjort bra (och dåligt) ifrån sig i EU-parlamentet vad gäller miljö.

Tom-B
2009-05-08 01:03
#6

Per Stenmark, är väl Moderat, kommer till Höör (Skåne) i nästa vecka. Jag vet inte om jag helt delar Moderaternas, som jag tror, ganska okritiska syn på EU. Men jag skall Dit och lyssna.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
Ida
2009-05-26 18:28
#7

#4 Marit har sagt att ekologisk odling inte är lösningen på världens problem, vilket är sant. Om vi bara odlade ekologiskt på hela jorden skulle det förmodligen inte räcka till alla, om vi inte helt och hållet ställer om, både konsumtionsfördelningen och vad vi konsumerar. Vi skulle till exempel kunna äta mindre kött till att börja med. Dessutom tror jag att Marit har varit ute och förtydligat sitt uttalande om ekologisk odling lite, vilket är bra.

#5 Naturskyddsföreningen tog hänsyn till långt ifrån alla beslut. Exempelvis uteslöts en stor del av energipolitiken, vilket är helt absurt! Vad är det som mest påverkar klimatet om inte energiproduktionen?! Så den ger jag inte mycket för. De svartmålade Moderaterna, som varit drivande inom sin grupp i parlamentet för att få igenom utsläppsminskningar och klimatöverenskommelser inom EU. Långt ifrån opartiskt.

Det är glädjande att ALLA etablerade partier i Sverige prioriterar miljö- och klimatarbetet i parlamentet. Fi, PP och SD är nischade på annat, så jag skulle lägga min röst på det parti eller den kandidat som tilltalar mest när det gäller klimatfrågan.

Jag förtidsröstade igår, på Moderaterna. Bra tips där är Christofer Fjellner.

Magi-cat
2009-05-26 19:08
#8

Jag tycker Marit Paulsen varit väldigt tydlig med vad hon menade och menade förmodligen precis vad hon sade.

Om hon kommer in i EU kommer hon att vilja "reformera" jordbruket och det lär väl då inte bli något stöd för ekologisk odling kan man förmoda. Det gäller att se framåt, att se vad som behövs för en hållbar utveckling och inte sätta käppar i hjulen innan man ens försökt.

Jag har röstat idag, blankt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: