Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 2214 ggr
Sehvrin
2009-06-10 20:19

Vilket är det största miljöproblemet?

Vilket tycker du är det största miljöproblemet idag? Skriv gärna varför du tycker så!

Jag hoppas jag fått med de största av dagens miljöproblem.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Sehvrin
2009-06-10 20:22
#1

Själv vacklade jag mellan artutdöende och habitatförlust, två problem som är tätt knutna till varandra, men valde artutdöende då detta är något som aldrig kommer gå att reparera: Är en art utdöd så kan vi inte få tillbaka den. Alla andra miljöproblem kan vi stoppa och reparera om vi (mänskligheten) bara anstränger oss, det är vad jag tror och tycker.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

bertina
2009-06-11 02:14
#2

nu blev jag bekymmrad, jag trodde att detta var ett jätte problem. Det visade sej att jag var den fjärde som röstade. Jag trodde att giftiga utsläpp var vår stora fara. Men, jag tror att vår stora frånvaro är största faran!!!!!!!!!!

Coturnix
2009-06-11 12:01
#3

Att människan är så girig och kortsiktig i sitt tänkande och görande. Det ser jag som den största faran.

Tom-B
2009-06-11 23:40
#4

Jag bockade för Global uppvärmning. Men det är ju inte problemet, det är symptomen!

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Sukram
2009-06-11 23:56
#5

svårt val, artutdöende kan påskynda gloobal uppvärmning för fungerande ekosystem är ofta mer stabila och kan lagra in koldioxid tex. Men om ekosystem störs kan det få allvarliga biverkningar som om havsekosystem störs och inlagringen av CO2 minskar.

Bjornen
2009-06-12 12:06
#6

Vårt största miljöhot eller hot mot vår egen existens är förändring av arterna genom genimanipulation och ensiktigt riktad förädling. Det genetiska urvalet försvagas. De olika sädesslagen odlas i ett mycket fåtal sorter som riskerar att slås ut av någon sjukdom och när det gentiska urvalet är för snävt kan all matproduktion slås ut helt och hållet. Vi riskerar den svältkatastrof som skedde på Irland när potatissjukan slog ut potatisodlingen strax före mitten av 1800-talet. Irland odlade ett mycket litet antal sorter av potatis med ett gemensamt ursprung som samtidigt drabbades.

Samma sak gäller också våra husdjursraser som har ett mycket snävare gentetisk variation. Det gäller också olika nya arter som placeras ut på främmande områden av våda eller avsikt. Vi förflyttar olika saker så snabbt och en ny balans hinner aldrig uppstå förrän en ny art tagit den ursprungliga arternas plats. Även där är det ofta förflyttningar bara från en plats till en annan med en snäv genetisk variation.

Annons:
Tom-B
2009-06-12 12:21
#7

Det finns dock krafter som arbetar för bevarande av de ursprungliga växterna och djurslagen.

Medan jag var lanrbrukare (på slutet lite mer hobbylantbrukare) hade ja bl a kossor från den Fjällnära rasen, höns av Blommehöns och den äkta Skånegåsen.

Den Fjällnära rasen upptäktes så sent som i skiftet slutet 1980-tal och början 1990-tal av Nils Dahlbeck.

Den hade då levt på ca 5 fjällgårdar, vilka var rätt isolerade utan väg t ex. Rasen utgör ursprunget till den idag högmjölkande fjällkorasen (oftast vit med helsvart nos).

Tyvärr ansåg (då jag höll på) den avelsföreningen att avelsbasen var så liten, att de ville korsa in annat blod, vilket jag var motståndare till. Hade den Fjällnära rasen kunnat överleva på de enskilda gårdarna hittills, borde de kunna göra så även framöver.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Bjornen
2009-06-12 15:51
#8

Jag själv arbetar mycket för att upptäcka och bevara gamla kulturväxter. Totalt har jag i visningsträdgården omkring 400 olika växter (bland totalt drygt 3000 olika) med en odlingshistoria på omkring hundra år eller mer. Det är ju mestadels prydnadsväxter men också en del ätbara växter. Ja även prydnadsväxterna går i de flesta fall att äta utan att man behöver må illa.

OleaViola
2009-06-14 11:04
#9

Jag röstade för alla de giftiga utsläpp som görs över allt………

men som coturnix skrev så är ju även människan som  bara vill ha och ha  en stor fara också ………..

ljushuvudet08
2009-07-03 18:50
#10

Många av dessa problem är knutna till varandra, och alla kan få artutrotning till följd. Artutrotning är ju det enda som aldrig går att reparera, så i mitt tycke är det det värsta för miljön. Om det hade gällt vilket som är värst för oss människor hade det varit en annan sak. Då hade jag nog sagt global uppvärmning. Annars håller jag fullständigt med #3. Den största orsaken till alla miljöproblem är det urspårade konsumtionssamhället. Även det #6 är inne på är ett stort problem. Här bör man främst se upp för företaget Monsanto. Ett mer miljöfarligt företag får man leta efter.

JAUS
2009-07-13 04:27
#11

Överbefolkning utan tvekan, för det påverkar allt det andra. Jag tycker att strax under 1 miljard människor är lagom för denna planet. Överbefolkningen är inte bara det största miljöproblemet, utan det största problemet alla kategorier, då det påverkar andra områden som: ekonomi, hälsa, fred, etc.

[peter54]
2009-07-13 09:52
#12

Jag säger samma sak, absolut överbefolkning! Alla de övriga är en direkt konsekvens av just detta.

bertina
2009-08-26 02:36
#13

jag är nog lite vilse i pannkakan: men skulle inte alla jordens människor få plats på Gotland? en halv kvadratmeter var. lite voddstock känsla. alla kan ligga om man ligger 2 i en enkelsäng! 90x200. unna er att mysa innan sommaren är slut!!!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: