Annons:
Etikettmiljönyheter
Läst 1587 ggr
moondancer
6/13/09, 11:29 AM

Barnprogram om miljö

Hydronauterna är ett barnprogram som sänds på barnkanalen runt klockan 9 på vardagar. Det handlar om en utomjording som far omkring i världens hav med sin ubåt/rymdfarkost och träffar på nya miljöproblem varje avsnitt. Ett mycket underhållande program att se på, trots att man har passerat målgruppen för länge sedan.

Vad tycker ni om program av den här typen? Är det bra att lära barnen om miljöproblem, eller skrämmer vi bara upp dom? Är tv ett bra sätt att nå ut till barnen, eller finns det andra bättre sätt?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Coturnix
6/14/09, 10:14 PM
#1

Barnen kan tillsynes alldeles av sig själva, bygga upp en hel by av material som de finner i skogen. Det är så vackert…

 Men under uppväxten ska detta slipas bort. Barnen ska tämjas. Till vad då? De kommer hem med ångest efter lektioner om jordens miljöförstöring. Är det rätt? Att lägga så mycket på barnen. Ska de verkligen behöva känna vanmakt och tappa hoppet innan de ens blivit vuxna? Är det bra. Jag kan se intentionen att vi måste börja med barnen men jag känner att det vore mycket bättre ur alla synvinklar om barnen lärde sig genom praktiskt arbete och goda förebilder. Nu känns det bara som om vi skyfflar över vår egen maktlöshet och frustration på barnen. Vi klarade inte det här, var goda och bär vårt ansvar också. Det är orimligt och fruktansvärt. 

Det här är ett utdrag ur min dagbok, men det svarar för vad jag anser om vad och hur vi ska involvera våra barn.

Coturnix
4/23/10, 1:12 PM
#2

Tyckte/tänkte, vi inget mer om barnen och miljön?

moondancer
4/23/10, 1:34 PM
#3

heh, tydligen gjorde vi inte det. Undrar varför. Vi får försöka dra igång konversationen lite då ^^

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Maria
4/24/10, 4:26 PM
#4

Jag tror inte alls att man skrämmer upp barnen med att de får se verkligheten. Givetvis ska man tackla detta ungefär som med hemska filmer dvs. man ska vara närvarande och förklara och berätta för barnen. Man ska aldrig lämna dem ensamma med sina funderingar men heller inte hålla dem utanför.

Våra barn är förskonade från det mesta av hemskheter i världen som svält, terror, fattigdom och krig så att lära barnen att vara rädda om vår miljö tror jag inte skadar ett dugg utan snarare ger barnen något att fundera över.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sarah
5/4/10, 4:28 PM
#5

Visst ska man väl visa barn hur det kan gå om man inte tänker sig för, men själv tycker jag att barn ska resoneras med och inte tvingas på saker. Min lillebror har alltid undrat varför jag är vegetarian exempelvis. Men jag skulle aldrig tvinga på honom mina argument. Kanske nu då han är äldre då, men inte då han var liten. Barnen borde få veta om miljöproblemen på ett lättsamt sätt så att de kan själva fundera och sen ha vuxna att prata om det med.

Upp till toppen
Annons: