Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 3081 ggr
moondancer
2009-06-15 10:52

Stor banan-producent stoppar dokumentär

Bananjätten vill stoppa den svenska dokumentären "Bananas!". Den handlar om arbetare som skadats av bekämpningsmedel. Trots att Dole inte sett filmen hävdar de att den är full av faktafel.  Läs mer här**

**Tänker ni på varirån eran frukt kommer och hur den har behandlats innan den kommer till butikerna?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Sukram
2009-06-16 00:14
#1

jag köper bara ekologiska bananer och gärna rättvisemärkta med om det finns.

Sehvrin
2009-06-16 18:58
#2

Jag köper (och äter) inte bananer, men skulle jag köpa skulle jag enbart köpa ekologiska (och precis som Sukram gärna rättvisemärkt). DEtta både för miljöns, de som arbetar och min skull då bananer besprutas mycket och vad jag  har hört så har de ett permeabelt skal (saker, tex gifter kan ta sig igenom)

Däremot är jag rätt dålig på att köpa ekologiskt när det gäller annan frukt men jag tänker alltid på ursprungsland, även om jag inte alltid väljer bort frukt som kommer långt ifrån.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Sehvrin
2010-04-20 16:11
#3

Idag visas denna dokumentärfilm på SVT1 kl 22.00 (går även  21/04 i SVT1 och 25/04 i SVT1)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Maria
2010-04-21 18:34
#4

Jag äter nästan ingen frukt alls och skulle jag köpa så blir det oftast svensk frukt.

Bananer har jag bojkottat för länge sedanFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[peter54]
2010-04-22 20:12
#5

Vi äter mycket frukt, men bananer blir det inte så ofta och om vi köper så väljer vi eko-bananer.

Filmen om Dole såg jag, hemskt. Ännu hemskare vara att större delen av åtalen ogillades under förra året.

Sarah
2010-04-22 21:42
#6

tycker inte om bananer, men skulle jag det så skulle det bara bli ekologiska

Annons:
gdsseli85
2010-07-06 20:43
#7

Köper inte bananer särskilt ofta, men då jag gör det ser jag till att bara köpa ekologiska bananer. Observera dessutom att Chiquitas bananer märkta med en grön groda(Rainforest alliance) INTE är en seriös miljömärkning utan i mycket stor mån endast ett försäljningstrick från deras sida!!!.

Ska ni köpa bananer så ska ni köpa ekologiska!!

Sarah
2010-07-06 21:08
#8

Håller med om att RainForest Alliance har ett dåligt rykte och jag säger INTE att chiquitabananer är bra. Men, tror att RA har ryckt upp sig lite. Här är vad pappa skrev om dem för ett tag sedan. HAn gick dit med min skepticism ringande i öronen.

här

gdsseli85
2010-07-06 21:39
#9

Jag är ledsen men jag är tveksam.. Dels för att jag vet att Chiquita har ett par"exemplariska" bananplantager, dit de ofta bjuder människor för uppvisning av "hur saker och ting går till", samtidigt som ett mycket tveksamt beteende från Chiquitas sida har förekommit, vilket i de flesta avseenden åtminstone från min sida sett närmast kan liknas vid feta mutor! Detta vet jag eftersom dels min bror varit där och just blivit erbjuden denna form av muta, samtidigt som jag haft en del att göra med en forskare (systemekolog) från Stockholms universitet som under många år forskat på bananplantager i bland annat Costa rica.

Det är möjligt att Chiquita blivit marginellt bättre i sitt miljöarbete.. Men tyvärr är det ju så att de kommer att fortsätta producera sina bananer med stooora mängder kemikalier tills vi konsumenter efterfrågar annat… Och än så länge har vi ju inte ifrågasatt det tillräckligt…

En tanke till alla är att vi i Sverige är ett av världens mest bananätande länder (om inte det främsta), därför kan man faktiskt påverka mycket bara genom att välja ekologiska bananer framför konventionellt odlade

Sarah
2010-07-06 21:47
#10

jag delar din skepticism då det kommer till just chiquita (och gevalia tror jag) men det verkar ändå kunna ha en viss positiv påverkan i övrigt.

Upp till toppen
Annons: