Annons:
Etikettmiljömärkningar
Läst 4436 ggr
[tililili]
7/19/09, 3:30 PM

Msc märkt Tonfisk

Abba har en ny(?) sort bland sina konserver,

MSC märkt tonfisk.

Jag alskar tonfisk, men har inte ätit det på många år sedan jag fick reda på förhållandena…

Så nån gång ibland skulle det här kunna vara ett alternativ:D

Någon som vet vart man kan köpa den??

Annons:
moondancer
7/19/09, 9:14 PM
#1

Jag vet faktiskt inte vart man kan köpa den fisken, men förhopningsvis borde den finnas hos någon av de större matbutikerna.

Jag hittade en bra länk när jag googlade lite snabbt för att hitta affär, länke är om vilka fiskar som man kan äta "med gott samvete"  LÄNK

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[tililili]
7/21/09, 1:48 PM
#2

inte på stora coop där jag bor i alla fall, men de kanske kan ta hem om man frågar…

moondancer
7/21/09, 9:57 PM
#3

Fråga, det är en bra sak om många gör, så att butikerna känner att det finns en efterfrågan efter dessa varor

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Magi-cat
7/22/09, 10:42 PM
#4

Jag slutade äta tonfisk för flera år sedan när jag läste att även de burkar som är märkta med "dolpin safe" är tveksamma eftersom man vid det "delfinsäkra" fisket istället får havssköldpaddor som bifångst, och det är ju inte ett dugg bättre. Dessutom skulle det var lite tveksamt med tillförlitligheten i delfinsäkerheten……minst sagt.

Men om nu MSC går i god för fisket, vad innebär det? Hur tillförlitlig är märkningen? Är inte tonfisk utrotningshotad? (eller är det kanske bara på vissa ställen?)

Jag skulle gärna äta tonfisk eftersom jag tycker det är gott, men vill helst vara säker först….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

moondancer
7/22/09, 10:55 PM
#5

¤4  Kolla länken jag tippsade om i #1, där står det bra

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Magi-cat
7/23/09, 11:00 AM
#6

mmmmmmm…..

"Men ett hållbart alternativ från Abba finns; MSC-märkt tonfisk på burk i olivolja och havssalt." Är det enda som står om produkten, man får väl hoppas att det stämmer då…..och att man vid fisket tar hänsyn till hela den marina miljön…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sehvrin
7/23/09, 3:07 PM
#7

#6 "Marine Stewardship Council (MSC) miljömärker hållbart fiske. MSC-märkning garanterar ett välskött fiske på bärkraftiga fiskbestånd, med hållbara fiskemetoder utan negativa konsekvenser för den marina miljön."

Så står det om MSC i länken. Vill man läsa mer kan man också gå in på MSC:s egen hemsida http://www.msc.org/sv. Jag hittar tyvärr inget om hur tonfisk ska fiskas för att bli certifierad, men kanske det går att hitta om man letar lite mer noggrant än mig.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Magi-cat
2/8/16, 11:08 AM
#8

Bara ett märke av åtta får grönt ljus av WWF, och det är ABBA:s tonfiskkonserv.

I andra änden av skalan hittar vi Callipo, som alltså är sämst.

Men all tonfisk på burk innehåller hormonstörande ämnen (Bisfenol A) och kvicksilver.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22223112.ab

Hela testet:

http://www.testfakta.se/sites/default/files/tittbild_grafik160204.pdf


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

moondancer
2/8/16, 8:58 PM
#9

Är ju lite svårt att undvika dessa ämnen om man äter topp-predatorer.

Helt sjukt att bara ett märke fick grönt ljus, speciellt då tonfisk har diskuterats ett bra tag nu.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: