Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1793 ggr
batski
8/31/09, 4:52 PM

Bananer...

http://www.bananasthemovie.com/

Det finns ekologiska bananer att köpa…

Annons:
moondancer
9/1/09, 3:40 PM
#1

Jag har hört en hel del om det här, men aldrig tittat närmre på det. Tack för länken, jag ska kolla in den ordentligt så snart jag får tid

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Halvdansken
9/1/09, 4:45 PM
#2

De ska ju fortfarande transporteras över halva världen, så hur "ekologiskt" är det egentligen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

batski
9/1/09, 5:11 PM
#3

Det är många varor som transporteras över halva världen, så jag anser inte att det är värre när mat transporteras långt än kläder eller annat. Dessutom är det inte bara transportsträckan som spelar roll här, utan vilket transportmedel (båt, flygplan, lastbil, tåg?) som använts.

Givetvis är närproducerat oftast att föredra, men det går ju inte att odla bananer i vårt klimat. Och vad gäller t ex. tomater kan det faktiskt vara miljövänligare att importera dem från Sydeuropa än att odla dem i Sverige i uppvärmda växthus.

Fast egentligen är det inte de aspekterna som filmen fokuserar på, utan hur den icke-ekologiska och icke-rättvismärkta bananproduktionen drabbar de fattiga arbetarna hårt. Titta gärna på filmen. Ni kommer nog aldrig mer att se på en banan med samma ögon…

Maria
9/3/09, 9:03 PM
#4

Jag äter inte bananer överhuvudtagetFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tatsja
9/4/09, 10:33 AM
#5

Bananer som är så gott.

vår ica-affär har en låda där barnen kan få bananer gratis när man handlar. Mitt lilla barnbarn ska alltid ha "nan"

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

sissie
9/5/09, 10:56 PM
#6

Det är en annan sak angående bananer också. Det slängs massor av mogna bananer varje dag i affärerna för de är osäljbara. Så fort de får en liten brun prick som mogna bananer får så slängs de. Bara för att folk bara vill ha gröngula bananer som inte är mogna ännu.

Det är ett stort slöseri av bananer som förekommer som är helt onödigt. Får jag chansen att komma över dessa mogna bananer så köper jag hellre dem. De är mycket godare och perfekta att använda till smoothies.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
batski
9/6/09, 2:19 AM
#7

Och så funkar de utmärkt i currygrytor Tungan ute

Tatsja
9/6/09, 10:24 AM
#8

Därför är det bra att de låter barnen få gratis bananer, plus att de håller sig lite lugna dåFlört

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

sissie
9/6/09, 10:41 AM
#9

På både gott och ont. Bananerna kommer till nytta. Barnen tycker det är kul. Sen får man hoppas att föräldrarna också förklarar för barnen att man inte kan ta andra saker hur som helst att äta i affärerna. Små barn förstår ju inte skillnaden själva. Men idéen är bra och är nog räddaren i nöden för många föräldrar. Speciellt stressade stackars föräldrar som försöker hinna med saker och ting efter dagis med ett barn som är trött.

Det stora possitiva är väl att barnen lär sig att bananer som är prickiga är goda så de sen när de köper bananer själva tar fler mogna bananer.

Bananer - denna frukt som är så praktisk. En sådan energikälla full av näring och vitaminer i en naturlig förpackning. Jag älskar bananer.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Tatsja
9/6/09, 10:43 AM
#10

Det första barnen springer till är "nan-lådan" sen är de lugna medans föräldrarna handlar.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

sissie
9/6/09, 10:47 AM
#11

Gulligt! Skrattande

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Tatsja
9/6/09, 10:50 AM
#12

Ja, mitt lilla barnbarn säger inte att vi ska handla utan vi ska ha nan. Sen är hon lugn. Nu måste Tatsja ut.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Maria
9/6/09, 11:28 AM
#13

Vid bananlådan i "vår" ICAaffär har jag bara sett pensionärerFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Tatsja
9/7/09, 10:43 AM
#14

Här är det bara barn, fast jag tror nog det beror på vilken tid man handlar

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

batski
9/7/09, 1:30 PM
#15

Jag har varit vid bananlådan. Inte så nyttigt att gå omkring och vara hungrig Tungan ute

Tatsja
9/8/09, 10:52 AM
#16

Även jag har smygit med det när jag har mitt barnbarn medFörvånad

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: